11 netikettregler på LinkedIn som du förhoppningsvis känner till

11 netikett-regler på LinkedIn

Jag ser ofta olika typer av inlägg på LinkedIn och förstår att vi har olika kunskapsnivåer.

När jag googlade på ”netikett LinkedIn” hittade jag denna slideshare av Jillian Bowen som jag har kurerat.
Jag menar vem kan motstå denna bilden?

LinkedIn Netikett regler SmartBizzBild från Jillians Slideshare 

#1 Var autentisk och relevant

Se till att skriva ett personligt meddelande när du vill skapa kontakt med en person på LinkedIn. Skriv varför du vill connecta med personen samt om/när ni har träffats. Var uppmärksam om du använder appen för då är det väldigt lätt att en förfrågan går iväg direkt och då står det bara
”Hej, Jag skulle vilja lägga till dig i mitt nätverk. Mvh Linda”
Ta för vana att alltid skriva ett personligt meddelande, då kommer svarsfrekvensen att öka.

#2 Visa att du bryr dig

Efter du har connectat med någon – skicka ett meddelande som visar att du bryr dig. Var nyfiken, ställ frågor och dela gärna med dig av några bra artiklar kopplat till ditt kunskapsområde som personen har nytta av. 

#3 Undvik reklam

När du gör inlägg eller skickar ett meddelande, fråga dig om det är relevant och om du erbjuder en genuin fördel till din(a) läsare.
Om det bara handlar om dig, dig och dig så fundera på hur du kan förbättra ditt inlägg så det gynnar er båda.

Lämna inte tanklöst ut alla dina LinkedIn-kontakter till t ex utskickslistor eller CRM-system.

Relaterad artikel: 8 tips på hur du lyckas med marknadsföringen på LinkedIn

#4 Låt bli att ….

Det är vanligt att marknadsföra sina andra sociala medier på LinkedIn men att göra det till sina kontakter på LinkedIn är oftast en mindre bra idé.

Relaterad artikel: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier

#5 Var diskret

Om någon tittar på din profil på LinkedIn, låt bli att nämna det. Ta det som en komplimang och gå vidare.
Du kan också skapa kontakt med personen men låt bli att fråga varför hen tittade på din profil.

utbildning kurs Linkedin

#6 Svara på meddelande

Prioritera och svara på de (seriösa) InMail du får, helst inom 1-2 dagar.

#7 Låt bli att överposta

Du har säkert sett de som postar, postar och i princip fyller hela ditt flöde på LinkedIn. Lägg ett eller max två relevanta inlägg om dagen.
Om du postar för mycket finns det en risk att du antingen blir borttagen som kontakt eller att man döljer dina inlägg i flödet.

Relaterad artikel: Hur du får bättre räckvidd och förstår algoritmerna på LinkedIn

#8 Var personlig, ej privat

Privata inlägg passar bäst på Facebook. På LinkedIn är det affärsrelaterade inlägg som gäller.
Se till att du postar rätt inlägg i rätt kanal. 

#9 Undvik att bli passiv observatör

Ge, för att få mer tillbaka. Delta i konversationer – på så sätt får du ut mest av nätverket.

#10 Låt bli att visa vem du skickar meddelande till

När du skickar meddelande till flera mottagare, (vilket du bör undvika) se till att bocka av i rutan som styr om andra kan se vilka du har skickat meddelande till. 

#11 Odla ditt nätverk

Om du vill att ditt nätverk ska växa, lägg tid och ansträngning på det. Säg grattis när någon har ett nytt jobb och håll koll på när det händer viktiga saker.

Relaterad artikel: När är det bäst att lägga inlägg i sociala medier


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

 

 

 

9 Kommentarer
  1. Rolf Olsson
    Rolf Olsson says:

    Gratulera bara till nytt jobb om du har koll. Vissa uppdateringar klassar LinkedIn som nytt jobb, och om det är fel, så är det inte så smart att slentriangratulera. Likadant gäller årshyllningar.

    Bra tips för övrigt!

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack Rolf.
      I bland är det lite för enkelt att gratulera någon. Anledningen till att LinkedIn klassar det som ett nytt jobb (Uppdatering) är att man har glömt att bocka av att man ska meddela sitt nätverk. Då räcker det med att andra en bokstav i företagsnamnet så räknas det som en uppdatering och hamnar således i flödet.
      Klokt att tänka att undvika slentrian-gratulationer 🙂

      Svara
  2. Monica Atterberg
    Monica Atterberg says:

    Tack, Linda, för de här 11 netikettreglerna på Linkedin samt för en del annat av dig som jag just läst. Mycket kan synas självklart, men om man som jag är relativt ny på sociala medier så är dessa texter ovärderliga. Jag ska verkligen fundera över dina tips och se hur jag kan förbättra mina insatser här.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Stort tack Monica, glad att vara till hjälp.
      Bara hör av dig om du undrar över något.

      Svara
  3. Gunilla Edithsdotter
    Gunilla Edithsdotter says:

    Uppskattar verkligen påminnelsen om att LinkedIn och Facebook båda är exempel på sociala medier men så helt olika med ofta väsenskilda funktioner. Dock är jag fortfarande osäker på hur jag på bästa sätt söker, och finner, lämpliga utvecklingsmöjligheter via LI.

    Tack för netikettreglerna.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Hej Gunilla
      Vad kul att du gillar inlägget.
      Att lära sig använda LinkedIn tar lite tid och du behöver ett mål och en enkel strategi.
      För det första gäller det att ha en komplett profil och sedan att vara aktiv i relevanta grupper där dina kunder finns samt använda dig av avancerat sök. – Väldigt enkelt förklarat 🙂

      Svara
  4. Donal
    Donal says:

    Gillar verkligen inlägget och skulle gärna se en regelverk för vilken typ av bilder man få lägga in också.
    Semester bilder, fest bilder med drinkar framför, barn bilder? enligt mig nej tack.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Det är sunt förnuft som gäller, och jag håller med dig angående semester-, barn- och matbilder. Låt oss hoppas att de stannar kvar på Facebook eller Instagram.

      Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] de är felaktiga vilket kan påverka ditt resultat på LinkedIn. Redan 2015 skrev jag en artikel om netikettregler på LinkedIn, men i den här artikeln är det fokus på dåliga […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *