11 netikettregler på LinkedIn som du förhoppningsvis känner till
11 netikett-regler på LinkedIn
Jag ser ofta olika typer av inlägg på LinkedIn och förstår att vi har olika kunskapsnivåer.
När jag googlade på ”netikett LinkedIn” hittade jag denna slideshare av Jillian Bowen som jag har kurerat.
Jag menar vem kan motstå denna bilden?
Bild från Jillians Slideshare
#1 Var autentisk och relevant
Se till att skriva ett personligt meddelande när du vill skapa kontakt med en person på LinkedIn. Skriv varför du vill connecta med personen samt om/när ni har träffats. Var uppmärksam om du använder appen för då är det väldigt lätt att en förfrågan går iväg direkt och då står det bara
”Hej, Jag skulle vilja lägga till dig i mitt nätverk. Mvh Linda”
Ta för vana att alltid skriva ett personligt meddelande, då kommer svarsfrekvensen att öka.
#2 Visa att du bryr dig
Efter du har connectat med någon – skicka ett meddelande som visar att du bryr dig. Var nyfiken, ställ frågor och dela gärna med dig av några bra artiklar kopplat till ditt kunskapsområde som personen har nytta av.
#3 Undvik reklam
När du gör inlägg eller skickar ett meddelande, fråga dig om det är relevant och om du erbjuder en genuin fördel till din(a) läsare.
Om det bara handlar om dig, dig och dig så fundera på hur du kan förbättra ditt inlägg så det gynnar er båda.
Lämna inte tanklöst ut alla dina LinkedIn-kontakter till t ex utskickslistor eller CRM-system.
Relaterad artikel: 8 tips på hur du lyckas med marknadsföringen på LinkedIn
#4 Låt bli att ….
Det är vanligt att marknadsföra sina andra sociala medier på LinkedIn men att göra det till sina kontakter på LinkedIn är oftast en mindre bra idé.
Relaterad artikel: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier
#5 Var diskret
Om någon tittar på din profil på LinkedIn, låt bli att nämna det. Ta det som en komplimang och gå vidare.
Du kan också skapa kontakt med personen men låt bli att fråga varför hen tittade på din profil.
#6 Svara på meddelande
Prioritera och svara på de (seriösa) InMail du får, helst inom 1-2 dagar.
#7 Låt bli att överposta
Du har säkert sett de som postar, postar och i princip fyller hela ditt flöde på LinkedIn. Lägg ett eller max två relevanta inlägg om dagen.
Om du postar för mycket finns det en risk att du antingen blir borttagen som kontakt eller att man döljer dina inlägg i flödet.
Relaterad artikel: Hur du får bättre räckvidd och förstår algoritmerna på LinkedIn
#8 Var personlig, ej privat
Privata inlägg passar bäst på Facebook. På LinkedIn är det affärsrelaterade inlägg som gäller.
Se till att du postar rätt inlägg i rätt kanal.
#9 Undvik att bli passiv observatör
Ge, för att få mer tillbaka. Delta i konversationer – på så sätt får du ut mest av nätverket.
#10 Låt bli att visa vem du skickar meddelande till
När du skickar meddelande till flera mottagare, (vilket du bör undvika) se till att bocka av i rutan som styr om andra kan se vilka du har skickat meddelande till.
#11 Odla ditt nätverk
Om du vill att ditt nätverk ska växa, lägg tid och ansträngning på det. Säg grattis när någon har ett nytt jobb och håll koll på när det händer viktiga saker.
Relaterad artikel: När är det bäst att lägga inlägg i sociala medier
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Gratulera bara till nytt jobb om du har koll. Vissa uppdateringar klassar LinkedIn som nytt jobb, och om det är fel, så är det inte så smart att slentriangratulera. Likadant gäller årshyllningar.
Bra tips för övrigt!
Tack Rolf.
I bland är det lite för enkelt att gratulera någon. Anledningen till att LinkedIn klassar det som ett nytt jobb (Uppdatering) är att man har glömt att bocka av att man ska meddela sitt nätverk. Då räcker det med att andra en bokstav i företagsnamnet så räknas det som en uppdatering och hamnar således i flödet.
Klokt att tänka att undvika slentrian-gratulationer 🙂
Tack, Linda, för de här 11 netikettreglerna på Linkedin samt för en del annat av dig som jag just läst. Mycket kan synas självklart, men om man som jag är relativt ny på sociala medier så är dessa texter ovärderliga. Jag ska verkligen fundera över dina tips och se hur jag kan förbättra mina insatser här.
Stort tack Monica, glad att vara till hjälp.
Bara hör av dig om du undrar över något.
Uppskattar verkligen påminnelsen om att LinkedIn och Facebook båda är exempel på sociala medier men så helt olika med ofta väsenskilda funktioner. Dock är jag fortfarande osäker på hur jag på bästa sätt söker, och finner, lämpliga utvecklingsmöjligheter via LI.
Tack för netikettreglerna.
Hej Gunilla
Vad kul att du gillar inlägget.
Att lära sig använda LinkedIn tar lite tid och du behöver ett mål och en enkel strategi.
För det första gäller det att ha en komplett profil och sedan att vara aktiv i relevanta grupper där dina kunder finns samt använda dig av avancerat sök. – Väldigt enkelt förklarat 🙂
Gillar verkligen inlägget och skulle gärna se en regelverk för vilken typ av bilder man få lägga in också.
Semester bilder, fest bilder med drinkar framför, barn bilder? enligt mig nej tack.
Det är sunt förnuft som gäller, och jag håller med dig angående semester-, barn- och matbilder. Låt oss hoppas att de stannar kvar på Facebook eller Instagram.