Vilka sociala medier passar bäst för ditt företag?
Det finns en mängd sociala medier som ständigt pockar på vår uppmärksamhet. Vi ser företag i nya sociala kanaler och så hoppar vi på tåget – utan att egentligen fundera på om det verkligen är där som vi ska vara med.
En ständigt återkommande fråga som jag får när jag föreläser eller hjälper företag med sociala medier;
I vilka sociala medier ska vi vara med?
För att svara på det behöver du ta reda på dels var dina kunder finns men även var dina konkurrenter finns.
Jag brukar alltid börja med frågan ”varför” för att sedan gå vidare med ”hur”, ”var”, ”vem” och ”vad”
Här kan du läsa mer om hur du skapar en enkel strategi för företagets närvaro i sociala medier.
Om du har ett mindre företag så behöver du välja ut ett fåtal sociala medier som passar tidsmässigt och så klart även för din målgrupp.
Bara för att Facebook och Youtube är populära så betyder det inte att det är rätt för ditt företag.
Finns tiden för att skapa filmer?
Var finns huvudmålgruppen?
Hur gör andra i samma branch?
Gillar du det du läser?
Följ mig på LinkedIn, Twitter eller Facebook
För att hitta rätt bland några av de vanligaste sociala kanalerna kan du gå igenom nedan infograf.
I den finns tydlig information om Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ och Pinterest.
Exempel så ser du att på Pinterest är 69% kvinnor och på LinkedIn har 65% av B2B företag har fått en kund.
Så du behöver alltså ta reda på både din målgrupp och var du ska synas.
Bonustips; på Infogr.am kan du gratis skapa egna infografer.
Artikeln är från Quicksprout och går att läsa i sin helhet här.
Som alltid är kommentarer välkomna och om du gillar vad du läser så dela gärna!
Linda Björck
Affärsutvecklare – Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] brukar man säga att företagen som har visuellt drivande produkter lyckas bäst. Det ska vara många bilder och gärna uppdateras ofta. Det gör att även klädbutiker och […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!