Du får aldrig en andra chans att göra ett nytt första intryck

Du får aldrig en andra chans att göra ett nytt första intryck

Jag nätverkar en hel del, kanske mer än många av mina företagarvänner.
Du har säkert precis som jag funderat över betydelsen av uttrycket ”first impressions last”?
Hur ser du på dig själv och ditt personliga varumärke?

Är vi toleranta mot oss själva och antar att de som träffar oss vill ta sig tid att lära känna oss på riktigt?
Eller gör vår osäkerhet på hur presentabla eller sevärda vi är att vi undviker tillfällen att kliva fram, att ta nya kontakter? Om du tittar på din närvaro i sociala medier, hur ser den ut? Vilka signaler sänder du ut där?

Gör det första intrycket till ett verktyg att använda till din fördel!

Vi är ju vårt personliga varumärke hela tiden, samtidigt som vi representerar företaget. Varför missar vi hur viktigt det är med klädseln?

När jag lyssnade på Katarina Althin som driver Stilstudio Göteborg, häromveckan så slogs jag av vikten av hitta sin egen stil.
Nej, det behöver inte vara dyra designerplagg, klänningar i ”fel” längd eller klänning över huvudtaget.
Det viktiga är att du hittar din stil och det som du trivs i.
Våga sticka ut!
När du har kläder du trivs i syns det också på dig.

Jag är själv en klänning/kjol-person och har oftast klänning för jag trivs i det.
Många gånger har jag fått komplimanger för att jag är snyggt klädd, har min egen stil och vågar sticka ut.

Likadant är det med LinkedIn – om du har en halvbra profil – vad säger det om ditt varumärke?
Även här gäller det att skapa ett bra första intryck så se till att allt du visar utåt är snyggt och bra.

Tänk så här:

Om du konkurrerar om ett uppdrag med en person som värnar om sitt varumärke och du visar en LinkedIn-profil utan foto eller referenser – vem tror du blir vald?
Relaterad artikel: Här är 5 enkla tips om LinkedIn-profil

first_impression_smartbizz

Här bjuder Katarina på sina bästa tips:

  • Kläderna skickar ut signaler och är man medveten om dessa kan du i viss grad styra hur du uppfattas.
  • Ton-i-ton ger ett mer samlat och behagligt intryck.
  • Skarpa kontraster kan ge ett mer aggressivt intryck.
  • För mycket detaljer kan ta fokus från ditt budskap.
  • Du är ditt eget varumärke och hur du ser ut kommer att påverka vad andra tänker om dig.
  • Att hitta nivån mellan det personliga och företagets varumärke är en balansgång.
  • För mycket av eller för lite av något få folk att tvivla, kläderna ska visa glimtar av vem du är men till exempel inte ta över om du representerar ett företag.

 

“Your clothes should be tight enough to show you’re a woman
but loose enough to show you’re a lady”

 

Berätta –
hur tänker du när det gäller ditt personliga varumärke?

 


linda_björck_smartbizz_linkedin

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterat inlägg; Du får aldrig en andra chans att göra ett första bra intryck […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *