Lyckas med tävlingar på Facebook
Lyckas med tävlingar på Facebook
Så här inför jul är det extra många tävlingar som snurrar runt på Facebook. Ofta ser jag företag, stora som små som helt går emot Facebooks tävlingsregler. Vad ska du tänka på och vad gäller egentligen för en tävling på Facebook?
Uppdatering: Lotteriinspektionen har ersatts av spellagen och artikeln är uppdaterad januari 2019.
Gilla, dela, vinn?
Det här är den vanligaste tävlingen och återkommer ofta. Många personer deltar gärna i dessa enkla tävlingar och flödet fylls med alla möjliga tävlingar, alla vill vinna.
Vad gäller för tävlingar på Facebook?
Lotteriinspektionen blir spellagen
Den 1 januari 2019 fick vi en ny lag gällande spel. Nu krävs det inte längre något tillstånd av Lotteriinspektionen för att arrangera tävlingar. Tidigare har det alltså varit olagligt med tävlingar som har inneburit att tävlande ska gilla, dela eller kommentera för att få delta i en tävling. Numera är denna typen av tävling laglig i Sverige, så länge det inte är pengar i vinstpotten.
Den nya spellagen öppnar alltså upp för lotterier i sociala medier men dock kvarstår att Facebook inte tillåter denna typ av knep som oftast används för att få hög räckvidd utan att annonsera. Du måste alltså fortfarande följa Facebooks regler.
Relaterad artikel: 13 sätt att öka engagemanget på Facebook.
Facebook säger följande om tävlingar:
Att dela på din tidslinje för att delta eller dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger och tagga dina vänner i det här inlägget för att delta är inte tillåtna.
- Officiella regler
- Erbjudandets villkor och behörighetskrav (t.ex. ålder och begränsningar gällande hemvist).
- Tillämpliga regler för kampanjen och priserna som erbjuds efterlevs (t.ex. registrering och att du har alla tillstånd som krävs).
Relaterad artikel: Använd rätt storlek på bilderna på Facebook.
- Varje deltagare måste inneha en fullständig version av Facebook.
- Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd eller administrerad av eller knuten till Facebook.
- Kampanjer kan administreras på sidor eller i applikationer på Facebook. Personliga tidslinjer och vänanknytningar får inte användas för administration av kampanjer (t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna).
Relaterad artikel: 6 tips på hur du får fler följare på Facebook.
Hur är en korrekt och bra tävling utformad på Facebook?
- Ha inget krav att en tävlingsdeltagare ska dela inlägget eller tagga en vän.
- Framgå att tävlingen inte är sponsrad av Facebook.
- Sätt ett slutdatum för tävlingen.
- Beskriv hur och när vinnaren meddelas.
- Skriv hur och var vinsten hämtas.
Här kan du läsa om Facebook´s guidelines.
Mina 5 tips för att lyckas med en tävling på Facebook!
Varför anordna en tävling?
Många börjar i fel ände och startar upp en tävling utan en genomtänkt plan. Det som är viktigt är att ställa sig frågan varför. Vad är syftet och målet med att anordna en tävling? De personer som gillar att tävla, är de verkligen företagets målgrupp? Vad vet du om din målgrupp och kommer du att nå rätt personer genom en tävling?
Kanske, kanske inte.
Tydliga tävlingsregler
Ha tydliga tävlingsregler. De som deltar i en tävling ska direkt först hur vinnaren meddelas, hur länge tävlingen pågår och vad som förväntas av deltagarna.
Sprid budskapet i andra sociala medier
Vilka andra sociala medier finns företaget med i?
Uppmuntra alla dina fans att gå in och tävla på Facebook, både direkt i plattformarna och via nyhetsbrev. Kanske du ska köra ett sponsrat inlägg om du vill nå riktigt många tävlingssugna personer?
Attraktiv vinst
Vilken typ av vinst är attraktiv för din målgrupp? Om du som jag säljer utbildningar, kanske en plats på en utbildning kan vara intressant? Fundera ett extra varv innan du drar till med att lotta ut en iPhone eller en iPad.
Mät och analysera
Förutom att ha svar på varför och ett tydligt syfte måste man mäta. Visst du kan få fler följare och högre interaktion under tiden tävlingen pågår. Det som är intressant att veta är om de som har gillat sidan under tiden tävlingen pågick är rätt målgrupp. Genom att gå igenom statistiken på Facebook-sidan ser du demografin på de som gillar sidan.
Du bör även ha en plan för att det i fortsättningsvis bibehålls ett engagemang på företagssidan. Vad behöver du göra för att skapa ett intresse så man fortsätter interagera?
Över till dig – vad är ditt bästa tips gällande tävlingar på Facebook?
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn
Social media manager
LinkedIn-expert
Hej Linda!
Har hittat din din blogg som är till stor användning i mitt arbete som lärare. Undrar om du kan ange länken som du hänvisar till för citat ”Att dela på din tidslinje för att delta eller dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger och tagga dina vänner i det här inlägget för att delta är inte tillåtna.” Facebooks regler är verkligen en djungel och jag hittar inte citatet någonstans själv.
Tack för hjälpen!
Lena
Tack Lena, vad roligt att du uppskattar bloggen.
Det stämmer att det inte är tillåtet att gilla/dela och du hittar det här, under punkt3. https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/
Vänligen
Linda