30 expertråd för att Boosta din business
Det är enkelt att starta ett företag men att driva eget företag kräver både mod, uthållighet, bra planering och goda råd. Vi som driver företag har, eller skaffar oss, en ganska bred kunskap inom många ämnen. Som företagare är du marknadsförare, säljare, ekonomiansvarig, it-ansvarig osv osv. Visst kan du delegera, hitta samarbete och köpa in konsulttjänster men det är du som äger företaget som har hela ansvaret. Själv har jag varit företagare i 19 år och tycker det är fantastiskt kul även om det i bland är mycket att tänka på.
I våras när Petra Ariton och Siv Thuresdotter efterlyste kvinnliga företagare för att medverka i en gemensam bok för att hjälpa andra företagare nappade jag direkt. Jag har som många andra en dröm att skriva en bok inom mina expertområde, nämligen sociala medier och LinkedIn. Som medförfattare till Boosta Din Business har jag fått inblick i hur det fungerar att skriva en bok och har fått mer blodad tand.
Förutom att du kan läsa boken så kommer varje medförfattare att göra en egen podcast. Redan nu är dessa igång och du hittar poddarna här. Först ut var Ingrid Tollgerdt-Andersson och det kommer nya avsnitt varje vecka så håll utkik!
I boken Boosta din business får du 30 kapitel med kunskap, berättelser och marknadsföringstips som kommer att ge dig som företagare en rejäl boost.
Boken lanseras på bokmässan i Göteborg men det går utmärkt att förhandsbeställa redan nu för endast 195:-
SUCCESS IS THE CULMINATION OF FAILURES, MISTAKES,
FALSE STARTS, CONFUSION, AND THE DETERMINATION TO
KEEP GOING ANYWAY
Mitt bidrag till boken handlar om hur du bygger ditt varumärke i sociala medier och hur viktigt det är att ha kompletta profiler samt en genomtänkt strategi som ska ge svar på varför, vem, var, vad och hur.
Här är ett urval av vad du läsa om i boken:
Dorotea Pettersson är tidscoachen med hela Sverige och driver The 5 am academy. Hon skriver om att nischa sig. Vad en snäv inriktning kan göra för ditt företag och din marknadsföring. Hon utgår i från sin egen historia om att gå från väldigt spretande till tidscoach.
Maria Lindahl-Pollards kapitel handlar om hur och varför hon och hennes team valde den marknadsföring de till sist använde och hur man kan gå den bästa PR vägen utan att den behöver kosta skjortan. Det handlar också om hennes början in till eget företagande och hur läsaren förhoppningsvis kan inspireras och motiveras av hennes story och råd. Läs mer om Maria här
Käthe Nilsson har valt att skriva om en ganska nischad del av bloggandet. Hennes kapitel handlar om hur företag kan använda andras bloggar i marknadsföringssyfte – för att helt enkelt nå ut med produkter eller tjänster. Läs mer här
Petra Ariton driver Ariton förlag och är en av initiativtagarna till boken. Hon skriver om vad marknadsföring är, som en introduktion till boken. Precis som en del förväxlar reklam och PR, så förväxlar en del marknadsföring och försäljning.
Siv Thuresdotter är grundaren av nätverket Qoola Qvinnor och en den andra initiativtagaren till boken. Hennes kapitel handlar om hur hon upptäckte en affärside via sitt engagemang i sociala medier samt hur hon jobbar för att bygga nätverk och skapa framgångsrika event.
Sofia Gynge skriver om att marknadsföra sig smart med små medel, och hon inspirerar läsaren till att våga ta steget till eget företag genom sina egna erfarenheter av att ha förverkligat drömmen om ett eget Bed & Breakfast.
Eva Fröberg driver Coola Tanten och hon skriver om sin resa som företagare från tidiga år och vilka erfarenheter som givit bäst resultat.
Fia Hobbs berättar om hur sitt företagande sett ut under de senaste 25 åren, från anställd till enskild firma och sedan aktiebolag med flera ägare. Hon ger också sina bästa tips när det gäller marknadsföring. Läs mer om Fia här
Charlotte Ahlbergs kapitel handlar om M E R klirr i kassan. Praktiska knep och tips hur du som företagare får bättre ekonomi utav dina marknadsföringsinsatser. Läs mer om Charlotte här.
Betsabé Vivanco Goldberg skriver om stil som kommunikationsverktyg. Första intrycket och betydelsen av att känna sig trygg och bekväm i kläderna man bär. Hon delar även med sig av flera råd & konkreta tips om hur man bör tänka om man vill shoppa smart och hållbart. Läs mer om Betsabé här
Anna Nilsson skriver om hur det är att jobba i team och hur samarbete ger marknadsföring. Läs mer om Anna här
Stina Jansson ställer frågan – Vad är det du skall sälja? Som egenföretagare är du ditt varumärke, vare sig det är en produkt eller en tjänst. Allt du gör blir ditt varumärke. Du kommer att leva och andas ditt företag 24/7/52/365.
Tuija Räsänen berättar om hur Lakritsfestivalen har blivit världens största lakritsfest.
Charlotta Lagerberg Thunes kapitel handlar om kreativitet och att tänka utanför ramarna om sin bakgrund som beteendevetare och tips kring marknadsföring och företagande inom textproduktion, böcker med mera. Läs mer om Charlotta här
Detta här är bara en del av allt du kan läsa om i boken, har du inte redan beställt boken så rekommenderar jag dig varmt att göra det nu. Här beställer du boken för endast 195:-
Som alltid är både frågor och kommentarer hjärtligt välkomna!
Linda Björck <<– Connecta gärna med mig
Social media manager – LinkedIn-specialist
Affärsutvecklare
Följ gärna mig:
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!