6 sätt du kan utöka ditt nätverk på LinkedIn

Ett bra nätverk på LinkedIn är viktigt och kommer ge dig många fördelar. I ett av mina blogginlägg handlade om ifall man ska tacka ja till alla förfrågningar på LinkedIn. Inlägget fick nästan 50 kommentarer i en grupp på LinkedIn. En del var helt emot att tacka ja till personer som de aldrig har träffat och en del tackade ja till alla förfrågningar. Det finns inget rätt eller fel, utan gör det som känns bra för dig och som stämmer överens med ditt syfte med din närvaro på LinkedIn.
Ett nätverk på LinkedIn är viktigt
Läs artikeln: Ska jag tacka ja till alla på LinkedIn?
Det du ska tänka på är att ju fler kontakter du har, desto större räckvidd får du. När man söker på LinkedIn så kommer 1:a handskontakterna upp först och sedan 2:a- och 3:e handskontakter. Det betyder att ju bredare nätverk du har desto större är chansen att du kommer upp i sökresultaten.
I detta inlägget tipsar jag om hur du ökar antal kontakter på LinkedIn.
#1 Connecta med de du känner
En del har missat att skapa kontakt med de personer som man har träffat tidigare eller som finns i adressboken. Antingen kan du manuellt gå igenom dina kontakter eller så kan du ladda upp din adressbok på LinkedIn. Du kan bland annat ladda upp från Outlook och Gmail.
Gå in under kontakter och lägg till kontakter så får du upp denna bilden.

#2 Engagera dig med dina nya kontakter
När du har fått nya kontakter så börja ”prata” med dem. Tänk på att hellre vara hjälpsam än säljig! På så sätt bygger du ett nätverk som känner till dig och du kan exempelvis:
- Kommentera deras inlägg
- Kommentera inlägg i samma nisch
- Skicka meddelande och fråga om du kan hjälpa till med något
- Tipsa om relevanta artiklar
#3 Skapa kontakt med gruppmedlemmar
Genom att vara aktiv i gruppdiskussioner på LinkedIn så når du även de personer som är har liknande intresse. Ett enkelt sätt att skapa kontakt med nya personer. Du kan även skicka meddelande till gruppmedlemmar och enkelt skapa kontakt genom att föra muspekaren över en persons namn. Då får du upp en ruta där du kan titta på profilen eller skapa kontakt.
Relaterad artikel: Så här anpassar du förfrågningarna på LinkedIn
#4 Var aktiv
Genom att vara aktiv så syns du mer. En rekommendation är att göra ett inlägg varje dag vilket är ”lagom” Blir det för många inlägg så upplevs det som spam, framför allt hos de som har färre kontakter. Tänk på att dina inlägg ska vara relevanta och skapa ett värde för läsaren.
Dina aktiviteter kan bland annat vara:
- Dela egna inlägg & filmklipp
- Vara aktiv i diskussioner
- Vara aktiv i grupper, egna inlägg & i diskussioner
- Skriv artiklar
Relaterad artikel: 8 sätt LinkedIn kan hjälpa dig till ett nytt jobb
#5 Gör det lätt för andra att skapa kontakt med dig
För att bygga ett nätverk behöver du även uppmuntra andra till att skapa kontakt med dig. Det kan du göra genom att ha med länken till din LinkedIn-profil i all kommunikation du har. Det innebär att länken ska vara med på visitkort, i brev, på hemsidan och i din epost-signatur.
Se till så du har anpassat din länk så den bara innehåller ditt namn så blir den lättare att komma ihåg. Med anpassad länk menar jag såhär: www.linkedin.com/in/LindaBjorck och har du aldrig manuellt ändrat detta så har du en mycket längre och svårare länk.
#6 Använd LinkedIns avancerade sökfunktion
När du nu har underlättat för andra att skapa kontakt med dig så kan du själv proaktivt söka upp nya kontakter genom LinkedIn advanced search. Här kan du söka på ett flertal saker men tänk på att det skiljer sig åt beroende på vilken version av LinkedIn du har. Ett premiumkonto ger alltså större möjlighet till att söka snävare och med fler variabler än med ett gratiskonto.
På bilden nedan visar jag sökfunktionen. Du har mängder med möjlighet att söka, testa dig fram! Dessutom kan du spara ett sökresultat som uppdateras automatiskt.

Du kan filtrerar dina sök med:
- Företag
- Förnamn
- Efternamn
- Skola
- Stad (eller i närheten av)
- Land
- Postnummer
Dessa kan du kombinera som du vill så ju fler parametrar du använder desto bättre blir ditt sökresultat.
I exemplet ovan har jag endast sökt på Linda.
Hade jag lagt till ännu fler parametrar så som företag eller stad så hade jag exempelvis kunnat få ett mycket snävare resultat.
Relaterad artikel: Så här fungerar LinkedIns sökfunktion
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager