7 böcker du måste läsa inom marknadsföring & försäljning
Det finns många bra böcker, bloggar och podcast att läsa, följa och lyssna till i ämnet marknadsföring, försäljning och sociala / digitala medier. Jag läser väldigt mycket. Vanliga böcker, e-böcker, pdf och white papers. Under större delen av året läser jag mest facklitteratur men under sommaren försöker jag varva ner och återhämta mig så då blir det mest skönlitteratur.
Här listar jag några av mina favoritböcker – har jag missat din favorit?
Berätta och kommentera gärna så andra får ta del av dina tips!
#1 Do It! Marketing: 77 instant-actions ideas to boost sales Maximize Profits, and Crush Your Competition – David Newman
Det här är en bok som jag ofta går tillbaka till. Jag gillar när böcker är fyllda med praktiska tips och där du enkelt kan följa”steg för steg” hur du går tillväga. Varje gång jag läser i boken hittar jag nya saker att göra, trots att den nu har några år på nacken.
#2 KNOWN: The Handbook for Building and Unleashing Your Personal Brand in the Digital Age – Mark Schaefer
Den här boken hörde jag talas om i ett podavsnitt av Social Media Examiner där Mark Schaefer blir intervjuad. Det han delade med sig var så intressant så jag beställde boken. Här får du handfasta råd på hur du bygger ditt personliga varumärke i dagens digitala värld. Bland annat tipsar Mark om att hitta sin plats, hur du bygger din publik och att skapa rätt content (innehåll) som passar dig och din målgrupp.
Beställ från Amazon.
#3 The Conversion Code: Capture Internet Leads, Create Quality Appointments, Close More Sales – Chris Smith
Traditionell marknadsföring börjar bli mindre och mindre effektivt. Kunderna har många fler möjligheter att ta reda på behov, priser och vad andra säger om ditt varumärke. Med denna bok får du bra förslag på hur du kan generera fler leads, skapa en bra landningssida, öka konverteringen och få högre försäljning.
#4 The Science of Selling: Proven Strategies to Make Your Pitch, Influence Decisions, and Close the Deal
Utgår du från hur kunderna är och tänker när de fattar beslut? Inte? Då är det här boken för dig. Det här är allt som krävs för att få dina kunder att fatta ett beslut, på ett bekvämt sätt. Den här boken borde levereras med en överstrykningspenna, så många bra tips är det i den!
Beställ från Amazon.
#5 What Customers Crave – Nicholas Webb
Varför är kundservice en så viktig del i marknadsföringen?
Alla är i princip uppkopplade och det är väldigt lätt att säga vad man tycker i sociala medier. Om en kund är missnöjd med ditt företags kundservice tar det inte lång tid innan de berättar det för sina vänner eller skriver ett utlåtande på Facebook eller Tripadvisor hur de har blivit behandlade. Det spelar inte så stor roll ifall du har gjort rätt utan det handlar om kundens upplevelse. Men om du istället får nöjda kunder blir de en mycket kraftig skara av marknadsförare för ditt varumärke!
Beställ från Amazon.
#6 SEO for Growth: The Ultimate Guide for Marketers, Web Designers & Entrepreneurs
SEO – hur viktigt är det?
Den här boken handlar om mer än bara SEO. Du får tips på hur du förbättrar din strategi för marknadsföring likväl som hur du kan bli högre rankad av Google. Även i denna bok får du steg för steg tips som du enkelt kan följa.
#7 Content That Converts: How To Build A Profitable and Predictable B2B Content Marketing Strategy
Vad är content marketing och hur lyckas du som B2B företag med det?
I den här boken får du handfasta råd och tips på hur du skapar en strategi för content marketing. Tipsen är många och de kommer hjälpa dig att få fler leads.
Här kan du läsa vilka böcker jag rekommenderade 2016 och 2015.
Vilket är ditt bästa boktips? Kommentera gärna!
Och just det, kanske du undrar över vilka böcker jag läser under semestern?
Det är flera svenska författare som är mina favoriter, Kristina Ohlsson, Emelie Schepp och Sofie Sarenbrant – mest spänningsromaner alltså 🙂