6 sätt som gör att du syns mer på LinkedIn
Förmodligen delar du redan med dig av din kunskap eller ditt företags inlägg på LinkedIn, antingen som en vanlig uppdatering, artikel eller filmklipp. Det gör att du syns mer på LinkedIn och det är bra att vara aktiv eftersom synligheten ökar genom dina aktiviteter. Det är även mitt första råd men har du tänk på att dina inlägg ”försvinner” efter hand som flödet fylls på?
Här tipsar jag om flera sätt du kan vara aktiv på, vilket också betyder att du syns mer.
#1 Gör egna inlägg
Dela relaterade artiklar och inlägg, varje dag. Det kan vara egna artiklar, blogginlägg eller andras inlägg kopplade till ditt expertisområde. Kombinera inläggen med visuell media, dvs bilder och filmklipp. Enligt en stor undersökning från Fannit är det bäst att göra inlägg mellan 07.00-08.30 och 17-18, sämst är det att lägga inlägg på måndagar och fredagar.
#2 Lägg till media på din profil
Det finns flera sätt du kan lägga till information eller media på din profil. Du kan ladda upp pdf:er, videos, pdf:er, presentationer eller andra relevanta dokument. Dessa kan du välja att placera under olika sektioner på din profil såsom din summering eller under erfarenhet. Tänk även på att du kan dela dina presentationer direkt till LinkedIn från Slideshare. De fem senaste uppladdade filerna kommer överst och du kan manuellt flytta runt bland dessa. Det går att ladda upp många fler så fundera även på vilka filer du vill ha var.
Bilden nedan visar hur det ser ut när du går in på din profil och har tryckt på den lilla fyrkanten till höger, därefter kan du välja att knappa in en www-adress eller ladda upp en fil. När du har laddat upp filer så hamnar de, som i det här fallet, under summering med en bild och länk till Slideshare.
Filerna får vara max 15 mb och följande format stöds.
Presentationer:
- .ppt
- .pps
- .pptx
- .ppsx
- .pot
- .potx
- .odp
Dokument:
- .doc
- .docx
- .rtf
- .odt
Bilder:
- .png
- .gif
- .jpg
- .jpeg
#3 Lägg till publikationer och projekt
Här kan du exempelvis lägga upp en pdf som du har gjort. Det behöver nödvändigtvis inte vara en tjock bok utan även tunnare publikationer passar här. Här kan du även länka till en speciell sida och genom att tänka annorlunda kan du exempelvis länka till en sida där det går att prenumera på nyhetsbrev.
Vill du lära dig mer om LinkedIn?
Gå en utbildning!
#4 Publicera en artikel
När du publicerar en artikel (fd Pulse) hamnar de på din profil, och ligger kvar där. De senaste tre inläggen är synliga och för att se resterande inlägg trycker besökaren enkelt på ”see more”, då kommer man till en ny sida där alla dina publicerade artiklar syns. Tipset jag vill ge dig är att skapa artiklar med bra innehåll, att bara lägga upp en kort textremsa och länk till företagssidan är mindre uppskattat.
Relaterad artikel: 7 steg till content marketing (innehållsmarknadsföring)
#5 Starta en grupp eller kommentera gruppinlägg
Om du inte redan har gjort det så rekommenderar jag dig att gå med i relevanta grupper kopplade till ditt expertisområde. I grupperna kan du sedan kommentera inlägg eller starta egna diskussioner.
Relaterad artikel: 6 sätt du kan öka ditt nätverk på LinkedIn
#6 Kommentera andras inlägg eller artiklar
Hitta andra personer inom liknande område som du är aktiv inom och kommentera deras artiklar. Har du dessutom skrivit ett blogginlägg om ämnet kan du länka till det. Tänk bara på att vara relevant och håll dig till ämnet.
Vad tycker du och vilka aktiviteter kommer du att börja med?
Kommentera gärna och frågor är som alltid välkomna!
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager