5 tips om marknadsföring i sociala medier

I veckan hade jag en heldagsutbildning i marknadsföring i sociala medier. 16 deltagare som jobbade med strategi, närvaro, mål och planering av inlägg. Innan jag hade utbildningen ställde jag en fråga i mitt nätverk – vad är marknadsföring? Jag fick ett 10-tal svar, alla var olika.

För lite drygt en vecka sedan släpptes rapporten Svenskarna och Internet där det framgår att internet fortsätter att öka. Facebook dominerar fortfarande med 70% och Snapchat är redan uppe i 21% av användarna. Även Instagram fortsätter att öka och är nu uppe i 40%.

Två bra artiklar om avsnittet sociala medier har skrivits av Emanuel Karlsten och Social by Default.

Nätverkens populäritet i förhållande till ålder

I alla åldersgrupper över 16 år är Facebook det mest populära sociala nätverket följt av Instagram. I gruppen 16-25 år kommer Snapchat på tredje plats medan LinkedIn intar den tredje platsen i alla övriga åldersgrupper. Twitter kommer sedan på fjärde plats i popularitet.

Här kan du läsa hela rapporten från ISS om sociala medier

Ta dig gärna tid att läsa igenom rapporten om sociala medier då du får bra information om både användare och målgrupper.

I detta inlägget har jag sammanställt 5 punkter om marknadsföring i sociala medier som fungerar oavsett om du står inför en digital marknadsföringskampanj eller genomgång av företagets närvaro i kanalerna. Säkerligen har de flesta missat någon punkt (även jag), det viktiga är att blicka framåt och dra lärdom av misstagen.

1) Sätt ett mål

Oavsett vilken kanal du väljer att marknadsföra dig i så sätt ett mål. Vad är det du vill uppnå med din närvaro, din annonsering eller dina inlägg?
Vill du driva trafik till din hemsida eller din Facebooksida?
Eller vill du sälja en produkt eller tjänst?
Eftersom alla kanalerna är olika behöver du ha en klart och tydligt mål med vad du vill uppnå med varje kanal.

2) Definiera din idealkund och målgrupp

Att definiera sin målgrupp borde alla göra, det tar lite tid men det är viktigt. När jag läste till social media manager på Berghs i Stockholm lärde jag mig att skapa en så kallad persona. Det är en typfigur som representerar din målgrupp. För att få bästa resultat behöver din kampanj vara riktad mot rätt målgrupp.

Jag har tidigare skrivit om hur du tar fram en persona och Pontus Staunstrup har skrivit om hur du kommer igång med personas. Tänk på att du kan behöva ta fram flera personas beroende på hur din verksamhet ser ut, vilken målgrupp och produkt du har.

#3 Gå igenom alla dina konto

Det här är jätteviktigt, att gå igenom samtliga konto och sidor som du eller någon tidigare kollega har startat i sociala medier. Skriv upp alla kanaler som du hittar och titta även på aktiviteterna. Skriv ner dessa på ett papper eller i ett excel-ark. Genom att göra detta så syns det väldigt tydligt vilka kanaler man är aktiv och mindre aktiv i.

Det tar 3-5 sekunder att bedöma en person som vi träffar IRL, hur lång tid tror du det tar att välja bort en person eller ett företag med en dålig hemsida, gamla inlägg, låg eller ingen aktivitet?

Ställ dig följande frågor:

  • Hur ser det ut?
  • Använder du allt gratisutrymme?
  • Vilka signaler sänder du ut?
  • De inlägg som du har delat, stämmer de överens med företagets varumärke?

För att lyckas behöver du ha mer än snygga uppdaterade profiler även om jag anser att det är första steget. Arbeta sedan fram en strategi som ska ge svar på frågorna varför, vem, var, vad och hur.

Relaterad artikel 5,5 steg på hur du tar fram en strategi

#4 Annonsering

Innan du börjar att annonsera så titta på dina vanliga inlägg. Vad har fungerat bra, vilka inlägg har det klickats på? När du sedan väljer att annonsera så se till att var så exakt som möjligt med vilken målgrupp du vill nå. Välj bland stad, yrke, intresse, ålder, kön osv osv. Det här varierar en del mellan kanalerna och där har LinkedIn en bra selektering för exempelvis yrkestitel, kompetens och befattning.
När du väl bestämt dig för vilken kanal du ska annonsera i så se till att ha en tydlig ”click to action”, dvs vad vill du att besökaren ska göra?

Förslag på click to action:

  • Ladda ner
  • Handla nu
  • Prenumerera nu
  • Boka tidigt rabatt
  • Hämta gratis e-bok
  • Följ/gilla
  • Få platser kvar

Exempel Facebook:

När du går in i Facebooks annonseringsverktyg så börja med att välja vilken typ av kampanj du vill göra. Det här är viktigt för att det finns olika funktioner för varje modul. I exemplet nedan har jag valt att marknadsföra min sida. Som du ser finns det många olika kampanjer och det ser liknande ut på Twitter och LinkedIn.

Vill du lära dig mer om just Facebook? Läs inlägget från Wirtén om hur du annonserar på Facebook

#5 Mät och följ upp

Om du missar att följa upp och mäta resultatet kan du lika väl sluta att lägga tid och pengar på marknadsföring. För om du inte mäter, vad vet du vad du ska fortsätta med eller sluta med? När du annonserar, mät kampanjerna med de inbyggda verktygen som finns i respektive kanal och koppla på Google Analytics. Det finns flera verktyg som man kan använda för att mäta och följa upp. Buffer och Hootsuite är två gratisverktyg där man kan schemalägga sina inlägg, förkorta länkar och mäta resultatet på ett enkelt sätt. Andra bra verktyg är Mention och Talkwater där du kan få en notifiering när någon nämner ditt namn, varumärke, konkurrenter eller intressanta ämnen. Ett betydligt mer avancerat verktyg är Meltwater som passar lite större företag eller PR-företag.

Om du inte vet var du ska så spelar det ingen roll vilken väg du tar

Vad har du för utmaning när det gäller marknadsföring i sociala medier?linda_björck_smartbizz_linkedin
Kommentera gärna och frågor är som alltid välkomna!

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager – LinkedIn-specialist
Affärsutvecklare

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.