Tänk så här med din marknadsföring i inflationstider
Tänk så här med din marknadsföring i inflationstider
Den snabba förändringen som har skett den senaste tiden har påverkat många företag. Stigande kostnader är ett problem samtidigt som det är en naturlig del som den ekonomiska marknaden behöver gå igenom. Trots inflationstider måste företag och företagare, fortsätta med sin marknadsföring, istället för att göra som en del gör – minska på marknadsföringen.
Vardagliga saker som el, mat, bostäder och mycket mer stiger snabbt i pris. Och för tillverkande företag har du sannolikt redan upplevt detta i det material som behövs för att hålla ditt företag i drift.
Så vad är orsaken till detta?
Enkelt uttryckt, inflation.
Ditt företag måste förbli konkurrenskraftigt, meningsfullt och engagerat för att övertyga konsumenterna att fortsätta att spendera pengar på dina produkter eller tjänster, och det är inte en lätt uppgift. I huvudsak balanserar du hur inflationen påverkar ditt företag och din kunds verksamhet, och försöker hålla både anställda och kunder nöjda.
Samtidigt är du beroende av att generera försäljning genom marknadsföringen.
Moderna ekonomer skiljer mellan ”cost-push” och ”demand-pull”-inflation. Det förstnämnda innebär att priserna går upp i produktionen. Med andra ord, dina kostnader börjar stiga, vilket tvingar dig att höja dina priser även till kunderna. Det senare är prisökningar i motsatt riktning, vilket innebär att priserna stiger först på konsumtionsvaror och som sedan backas upp av leveranskedjan.
Siffror från MetLife och den Amerikanska handelskammaren visade att 85 % av de tillfrågade småföretagarna uttryckte oro över inflationen. Och 1 av 3 angav inflation som sitt främsta affärsproblem.
Ofta är det marknadsföringsbudgeten som minskar i oroliga tider, delvis för att det är klurigt att mäta vad insatserna ger men även köpresan är svår att mäta idag. Och egentligen borde det vara lätt att mäta med tanke på dagens teknik och verktyg.
Relaterad artikel: 6 verktyg för att mäta din marknadsföring på LinkedIn
Här är 11 tips för din marknadsföring i inflationstider
Inflation innebär att pengar tappar i värde och det finns inget sätt att undgå dess effekter i en marknadsekonomi. Men det finns sätt att positionera ditt företag och dess verksamhet för att undvika att drabbas av inflationens konsekvenser.
Kanske du har hört detta uttalande:
Hälften av mina annonseringsutgifter är bortkastade – Problemet är att jag inte vet vilken halva.”
– John Manaker
Uttalandet är troligtvis fortfarande sant för många idag, men med inflationen på toppnivåer är det helt enkelt inte längre hållbart. Och ärligt talat, med de verktyg vi har tillgängliga nu finns det ingen ursäkt för denna tvetydighet.
Effektiviteten av marknadsföringen har aldrig varit viktigare än idag – och att förbättra effektiviteten är ett av de mest tillförlitliga sätten att bekämpa inflationen. Du kan öka effektiviteten genom att påskynda din digitala transformation, fokusera på att bättre nå målgruppen och ha en smart och genomtänkt marknadsföring.
Att fortsätta med marknadsföringen är väldigt viktigt. Varje gång du tar ett steg bakåt hjälper du dina konkurrenter kliva framåt.
Så vad kan du göra?
Det är faktiskt en hel del saker som du kan göra med din marknadsföring just nu.
I artikeln får du 11 praktiska tips som hjälper dig att fortsätta arbeta effektivt marknadsföringen under inflationen.
#1 Förtydliga budskapet om ditt varumärke
Det är dags att förstärka de tre frågorna du ska svara med allt du gör.
- Vilka är vi?
- Vad gör vi som gör oss unika?
- Varför spelar vi roll?
Det här är viktigt att ha svar på. Vad är din USP, dvs vad gör dina tjänster unika? Dina kunder kommer att jämföra priser, men de har svårare att överge varumärken de litar på.
#2 Positionera varumärket och skapa värde
Kunniga företagare är positionerade för att bygga upp sina företag och tänker i första hand på värdet de skapar. Ge värde till dina kunder och var ledstjärnan som guidar dig i allt från produktutveckling, prissättning och marknadsföring.
Värde är inte kronorna utan är i slutändan värdet som någon får av att använda dina produkter eller dina tjänster. Att fokusera på det tar dig också närmare att vara säker mot hur inflationen påverkar ditt företag.
Relaterad artikel: 50 tips på innehåll till LinkedIn
#3 Ta hjälp av dina medarbetare
Som företag är det svårare att nå ut på LinkedIn. Därför är det viktigt att ta hjälp av dina medarbetare för att nå utanför den kända följarskaran. Både trovärdigheten och engagemanget är högre hos en profil än ett företag.
Lyft upp dina medarbetare som experter och arbeta med tankeledarskap på LinkedIn. Det kan du göra i form av både artiklar, nyhetsbrev, audio events och livesändningar.
Relaterad artikel: 7 sätt som du kan uppmuntra dina medarbetare att bli mer aktiva på LinkedIn
#4 Granska kundstrategin
Ta ett steg tillbaka och se över din kundstrategi. Riktar du dig fortfarande mot rätt personer? Är dina kunder värdesökande eller priskänsliga? Och ska du överväga att lägga till fler funktioner till dina nuvarande paket?
Är det samma personer som köper av dig som du har som målgrupp?
#5 Prata med och belöna befintliga kunder
Lättskrämda företag konkurrerar om pris. Skydda istället dina bästa kunder genom att ge dem extra uppmärksamhet och belöningar. Att skicka en handskriven lapp med ett enkelt meddelande, ”tack för att du är vår kund” inklusive ett presentkort på 100:- för en fika. Det kan ge dig lika mycket lojalitet och ”mun till mun-marknadsföring” som en 5000:- annons i sociala medier.
Investera i dina kunder, bjud in till dialog och ge kunskap. Anordna ett webinar eller ett evenemang, se till att du pratar med dina kunder på något sätt.
#6 Bli mer kreativ
Erbjud alternativ för dina produkter och tjänster. Om du inte har erbjudit flera prisalternativ kan det vara värdefullt att göra nu. Det handlar inte om att sänka priserna utan om att ändra och anpassa ditt erbjudande. En välplanerad strategi kan ta en del av prisökningarna. Differentiera dina tjänster och var tydlig på vad som ingår.
Ett annat exempel är att minska antalet varor och tjänster som erbjuds. Kan kunderna göra något självbetjäning som tidigare krävde en anställd? Ett exempel är användningen av QR-koder för både menyer och betalning på restauranger. Och vissa restauranger ger dig rabatt om du hämtar din mat och hotell som bara städar ditt rum om du begär det.
Det är även ett bra tillfälle att vara kreativ med din marknadsföring. Att vara djärv är både roligt plus att den smittande energin kan locka fler kunder. Våga experimentera mer med din marknadsföring.
Relaterad artikel: 50 tips för din marknadsföring i sociala medier
#7 Granska dina annonser
Konkurrensen på vissa sökord och fraser som är viktiga för dig, kan ha ökat. Dels behöver du gå igenom dina annonser och se vad som fungerar, vad du kan förbättra och vad du ska ta bort.
Enligt Wordstream har inflationen påverkat annonskostnaderna. Till exempel har kostnaden för sökannonsering per klick ökat under 2022, jämfört med 2021. Detta kan bero på ökad konkurrens samt en ökning av kostnader och budgetar totalt sett.
Inflation kan också påverka annonsbudgetar. Men Wordstream har också sett att annonsbudgetar har ökat, vilket delvis kan bero på inflationen. Gartner fann att marknadsföringsbudgetar nu står för 9,5 % av företagets totala intäkter för 2022.
Slutligen kan inflation leda till mindre utgifter från konsumenter, vilket kan innebära mindre intäkter för ditt företag. En undersökning visade att 84 % av människorna planerar att skära ner på utgifterna på grund av högre priser.
Alla dessa skapar ett svårt marknadsföringslandskap, men de gör det också ännu viktigare att effektivt marknadsföra ditt företag. Typ moment 22, eller hur?
Och kom-ihåg att du tittar bredare, över flera sociala medier. Om du kör en annonskampanj på LinkedIn, våga kombinera med retargeting på Facebook. Testa även olika målgrupper och se hur det påverkar prognosen.
Men titta även på alternativ annonsering. Och beroende på vem du vill nå så kan du även titta på mer traditionell annonsering som utomhusreklam eller tv/radioreklam. Det viktiga är att du vet hur du ska mäta och att du vet att det verkligen ger en effekt.
Relaterad artikel: 3+3 sätt du kan använda organiskt och betalt innehåll på LinkedIn
#8 Använd dig av marketing automation
I flera år har det pratats om marketing automation men det är så mycket mer än ett verktyg. Ett korrekt implementerat system för marketing automation kommer att hjälpa dig att hålla igång dialogen med dina leads och kunder. Det kan skicka ut välkomstmeddelanden, vårda relationer, följa upp med kunder, skicka födelsedagshälsningar, hantera dina kampanjer och mycket mer. Det finns många verktyg som du kan använda men kom ihåg att strategin för hur du ska göra måste finnas på plats innan du investerar i något verktyg.
Tycker du det är svårt?
Vill du bli bättre på att hantera LinkedIn effektivt?
Då ska du boka in dig på min utbildning, marknadsföring på LinkedIn.
#9 Höj dina priser
Om du behöver höja priserna är det bara att göra det. Undvik ett tillkännagivande eller kom med ursäkter. Om en kund råkar märka det och tar upp det, var transparent. ”Ja, våra leverantörer har höjt våra priser och vi har påverkats av den ökningen.” Inflationen påverkar alla, och de flesta förstår. Undvik bara att göra generella prishöjningar. Var strategisk och höj priserna bara där du behöver.
#10 Marknadsför de produkter med högst marginal
Ja, inflation betyder att priserna ökar, men dessa ökningar sker sällan jämnt över alla produkter och kategorier. Du kan alltid hitta möjligheter, om du letar efter dem. Säljer du fysiska produkter, marknadsför de som har högst marginal, eller hitta alternativa produkter.
#11 Spendera din marknadsföringsbudget klokt och låt bli att minska budgeten
När tiderna är tuffa är marknadsföringsbudgetar ofta de första som skärs ned, men att minska marknadsföringen kan skapa en självuppfyllande profetia om misslyckande.
Omvänt är det inte heller smart att pumpa in mer pengar till marknadsföring över hela linjen. Du måste vara villig att spendera på bästa sätt för att lyckas. Det inkluderar finansiering av lämplig teknik, såväl som den expertis som krävs för att använda den till fullo.
Oavsett om du själv hanterar din marknadsföring eller genererar leads internt, kan det faktiskt vara klokt att öka din marknadsföringsbudget.
En del varumärken kommer att vackla, och vissa kommer att misslyckas som ett resultat av pågående inflation. Ditt mål bör dock vara mer än att överleva denna kris. Istället bör du fokusera på att öka effektiviteten som kommer att driva verksamheten framåt – kris eller inte.
Det är upp till dig som hanterar företagets marknadsföring att få det att hända. Var redo och anpassa din marknadsföring så kan du leda företaget framgångsrikt ut på andra sidan.
Sammanfattning marknadsföring i inflationstider
Inflationen kommer att ha olika inverkan på alla företag, men med rätt tillvägagångssätt kan du hålla dig flytande. Under pandemin gav många företag kunderna prislättnader, vilket hjälpte många att få ett gott varumärkesrykte. Trots detta har många fastnat i prissättning, även utan inflation.
Därför är det nu ett bra tillfälle att prissätta dina produkter och tjänster med tillförsikt när inflationen stiger. Det kommer inte att bli lätt, men med en bra strategi, rätt förväntningar och en tydlig plan för hur du kan generera fler leads, kan du öka intäkterna under en tuff period.
Satsa på digital marknadsföring som är lättare att mäta och håll kontakt med dina befintliga kunder. Bra innehåll kommer alltid att fungera så det är viktigt att du fortsätter att ta fram artiklar, nyhetsbrev eller andra format som just ditt företag använder sig av.
Inlägget är inspirerat av artiklar från Fastcompany, InstoreMag och LocalIQ
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!