Så här lyckas du med social selling på LinkedIn
Så här lyckas du med social selling på LinkedIn
LinkedIn är världens största professionella affärsplattform och där finns det stora möjligheter att jobba med social selling. Se din LinkedIn-profil som ett digitalt visitkort och innan du sätter igång med social selling behöver din profil vara helt uppdaterad. Att profilen är uppdaterad är grundläggande – att vara aktiv är ett måste.
LinkedIn växer så det knakar. Bara det senaste året har det tillkommit flera hundra tusen profiler och nu finns det ca 3 miljoner användare i Sverige. Möjligheterna med LinkedIn är många, det är du som sätter gränserna.
Din profil är a och o
- Profilfoto – se till att ditt foto är proffsigt, gärna med en ljus bakgrund och att du ger ett bra första intryck.
- Bakgrundsbild – ladda upp en bakgrundsbild som antingen kännetecknar det du jobbar med eller är kopplat till det företag du representerar.
- Rubrik – du bör inte enbart ha din titel här, fundera istället på vilka ord som beskriver dig och det du arbetar med.
- Sammanfattning – beskriv vad du gör, exempel på saker du konkret har åstadkommit, varför du arbetar med det du gör och kortfattat vad du erbjuder. Hur låter din hisspresentation? Testa att skriv in den här.
Givetvis ska hela profilen var ifylld i den här artikeln kan du fördjupa dig ytterligare hur du uppdaterar din profil.
Var aktiv
Vet du inte var du ska börja?
Synlighet bygger på aktivitet. Att bara ha en snygg profil gör inte så mycket nytta. Det är först när du är aktiv som du ser att det börja hända saker. Fler som tittar på din profil och fler som kommenterar, gillar och delar det du skriver.
Börja med att gilla, kommentera och dela inlägg från företaget men tänk gärna på vilken nytta det du delar har för ditt nätverk. Att bara dela nyheter om företaget gör ingen glad utan ju bättre innehåll du delar, desto bättre resultat får du – och företaget.
Relaterad artikel: 7 steg till content marketing / innehållsmarknadsföring
Vem tittar på din profil?
Det här är ofta en bortglömd funktion som kan användas för att generera leads. Du kan ta kontakt med nya eller befintliga personer som tittar på din profil. I premiumkonto på LinkedIn ser du all information om vem som har tittat på din profil.
Jag är väldigt aktiv på LinkedIn vilket innebär att jag har många som tittar på min profil. Med mitt premiumkonto kan jag se samtliga som har tittat på min profil för de senaste 90 dagarna. Här kan jag alltså välja att skapa kontakt med personer som av någon anledning har tittat på min profil. Eller skicka meddelande till befintliga kontakter, kanske du kan återuppta relationen och hitta leads hos befintliga kontakter.
Vad gör dina konkurrenter?
Undersök vad dina konkurrenter gör. Allting på LinkedIn är synligt för alla. Tänk bara på att när du går in på en profil så ser de att du har tittat där. Du kan visserligen bli en ”doldis” genom att ändra i dina inställningar men då blir det samma på andra hållet, dvs du ser inte vilka som har tittat på din profil.
Vad gör de som är bra respektive mindre bra? Vilken typ av inlägg får de bra effekt på? Och vilka inlägg får de inte någon effekt på?
Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att bevaka dina konkurrenter i sociala medier
Hur ser det ut på företagssidan?
Om företaget inte har något bra innehåll som du kan dela får du hitta egna artiklar som gynnar ditt säljarbete. Du kan dela relevanta inlägg från personer i ditt nätverk eller söka artiklar, antingen på LinkedIn eller på Google. Gör det till en vana att dela läsvärda artiklar, flera gånger i veckan.
Fundera på vilka frågor du ofta får och hur du kan besvara dessa med ett inlägg. Ju mer värde du delar desto högre blir din trovärdighet.
När du gör ett inlägg så se till att du använder 2-3 relevanta hashtags. På så sätt ökar synligheten av dina inlägg eftersom en hashtag är både klickbar, sökbar och möjlig att följa.
Relaterad artikel: Allt du behöver veta om hashtags på LinkedIn
Hitta relevanta grupper
LinkedIn har även en mängd grupper som du kan vara aktiv i. Använd sökfunktionen för att hitta grupper inom ditt område. Hittar du ingen grupp? Skapa en egen!
I grupper kan du också skapa kontakt och skicka meddelande till gruppmedlemmarna utan att använda inMail!
Relaterad artikel: Bygg ditt varumärke via grupper på LinkedIn
Allting du gör är synligt och förknippas med både dig och företagets varumärke
Generera leads
Genom att vara aktiv kommer det så småningom att generera leads. Personer som kontaktar dig efter ha sett dina aktivieter på LinkedIn. Men det är bara en del. LinkedIn har en fantastisk sökfunktion där du själv kan söka efter personer som skulle kunna vara aktuella för dina produkter och tjänster.
Relaterad artikel: 8 sätt att hitta nya leads på LinkedIn
Bygg ditt nätverk
Se till att du bygger upp ditt nätverk. Fundera på hur du vill att ditt nätverk ska se ut och börja skapa kontakt med människor. Skapa en lista över personer (potentiella kunder) som du vill ha i ditt nätverk. Använd sökfunktionen för att hitta de du vill skapa kontakt med. Som alternativ kan du börja följa personer, alla accepterar inte personer som de aldrig har träffat. Följ en person i stället. Och följ även företag som du vill komma i kontakt med.
Kom ihåg att du alltid ska skriva ett personligt meddelande om varför du vill skapa kontakt. Därefter väljer du ut vilka personer du ska ta kontakt med utanför LinkedIn.
Var hjälpsam och engagera dig i ditt nätverk
Erbjud värde i form av din kunskap. Hjälp de personer som du kan hjälpa och du skapar dig en expertroll i din nisch. Genom att hela tiden dela relevant innehåll kommer andra personer på LinkedIn se dig som en expert och rekommendera dig i diskussioner, frågor eller när någon eftersöker det du erbjuder.
Ha din målgrupp i tankarna i det du gör på LinkedIn
Skicka inMail
Om du har ett premiumkonto får du flera fördelar. Den ena är att du kan skicka minst 15 inMail till personer som är utanför ditt nätverk. Här får du alltså möjlighet att kontakta personer som är utanför ditt nätverk och som är relevanta för dina produkter & tjänster. Tänk bara på att ingen blir glad om du skickar säljande meddelande utan här får du tänka till. Hitta läsvärda artiklar, bjud in till event, eller ge bort en pdf fullmatad med bra och nyttig information.
Mät
På LinkedIn kan du gratis se ditt social selling index, SSI. Använd det och ha det som en mätstock. Du får konkreta siffror som visar vad du behöver förbättra.
Fördjupa dig med den här artikeln som beskriver vad social selling är och hur du kan förbättra ditt resultat.
Dessutom bör du ha någon form av system för att mäta att den tid du lägger på LinkedIn ger resultat. Bestäm dig för (tillsammans med din chef) vad du ska mäta.
Kom ihåg att social selling inte alltid leder till en affär. Det innebär att när du tittar på ROI behöver du även titta på hur dina insatser påverkar framtida leadsgenerering och prospektering.
Summering
Ja det tar tid att genera leads men det kommer ge en bra effekt genom att du följer råden här i artikeln. Nyckeln till att lyckas på LinkedIn är att investera tid varje dag, inte som en ketchupeffekt. Var där varje dag.
Få in det som en rutin, planera in LinkedIn-tid i din kalender och när du har kommit igång så klarar du av det på 30 minuter per dag.
Bestäm dig, jobba effektivt med LinkedIn i 30 dagar och du kommer så fler leads och rekommendationer än förut.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Välkommen att följa mig:
LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter
Trackbacks & Pingbacks
[…] Relaterad artikel: Så lyckas du med social selling […]
[…] Relaterad artikel: Så här lyckas du med social selling på LinkedIn […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!