Hur du kan utveckla kundämnen via sociala medier

Hur du kan utveckla nya kundämnen via sociala medier

Engagerar du dina kunder och följare i sociala medier?
Vill du ha tips på hur du kan värma upp dina leads?

Utveckla_nya_kundämnen_sociala_medier_smartbizz

Detta inlägg är kuraterat från social media examiners podcast. I avsnittet intervjuas Kim Walsh-Phillips, författare och CEO of Elite Digital Group.

I inslaget berättar Kim hur man kan använda sociala medier för att göra ett kallt prospect (kundämne) till ett varmt och som leder till försäljning. Kim berättar att hon spenderade mycket av sin tid att gå på nätverksträffar, ha möten och försökte på så sätt hitta nya kunder. Hon kände att hon behövde göra något annorlunda.

Kim berättar att människor använder sociala medier för att ha konversationer, inte för att läsa en broschyr. I kombination med taktik av typen direktmarknadsföring kan du stimulera till ett klick, ett deltagande eller kicka igång köpprocessen.

Konversationen leds fram till mätbara direkta handlingar.

Hur marknadsförare kan utnyttja sociala medier

Kim beskriver Facebook som ett party och Google som ett köpcentrum. Med det menar hon att människor söker efter produkter och tjänster på Google. Men om du är på ett party, behöver du visa upp ett riktigt bra värde (erbjudande) för att personen ska avbryta sitt samtal och rikta intresset mot dig.

Det bästa är att skapa engagemang på ett sätt som inte stör. Ett förslag är att skapa en lista med 10 frågor som du ofta får. I mitt fall får jag många frågor om LinkedIn och marknadsföring, och jag har skapat inlägg av mina läsares eller kursdeltagares vanligaste frågor.

Relaterat inlägg: svar på två vanliga frågor om LinkedIn

Om du är ny som företagare kan du exempelvis hitta frågor inom ditt område på Quora. Där har jag själv hittat inspiration till blogginlägg. Hon berättar även om Textbroker.com som är helt nytt för mig. Där kan du bland annat få hjälp med att skapa ett blogginlägg för en ganska liten kostnad. Det finns flera språk såsom tyska, franska, engelska, italienska, men tyvärr inte på svenska.

Känner du till eller har du testat Textbroker?

Genom att svara på frågor får du material till ett bra (content marketing) blogginlägg eller flera inlägg i dina kanaler.

Relaterat inlägg: 6 idéer till nya inlägg

Om du är tandläkare, och ska skapa intresse helt från grunden, skulle du kunna dela ett inägg ”Sju saker som jag önskar att jag visste innan mitt barn fick tandställning”. Ett sådant inlägg etablerar tandläkaren som expert.

Du ska också presentera socialt bevis genom att berätta för de potentiellt intresserade vad dina nöjda kunder säger om dina tjänster. Följ upp det inlägget med en andra annons innehållande ett erbjudande om besök för konsultation, riktat till de som klickade på ditt ursprungliga inägg.

Poängen är att bara visa säljannonser för de som har räckt upp handen och visat intresse genom att läsa ditt inlägg. Det här kallas för remarketing och betyder att du vill nå människor som har besökt din webbplats.

Bygg relationer

Kim säger att hon har bearbetat sin publik under en period när hennes bok gick att förhandsbeställa. Som ett direkt resultat blev boken en bästsäljare, bara genom ett inlägg i sociala medier.

Tänk på att du inte börjar sälja direkt utan att du börjar med att bygga en relation. Hennes tips är att följa 3C, dvs conversation, celebration och content.

Conversation

I stället för att bara dela inlägg, ställ frågor! Att ställa frågor är bästa sättet att få ökat engagemang.

Exempel på frågor:

  • Vad tycker du är största utmaningen med sociala medier?
  • Vilken fråga har du inom LinkedIn?
  • Hur skulle du….

Och om du inte får den respons som du vill ha, lägger du till en enkel tävling. ”Svara innan den x/x så har du chans att vinna en xx.

Tänk bara på att du följer Facebooks och lotteri-inspektionens regler. Kim tipsar även om att använda svara istället för gilla, kommentera eller dela. När personer tar sig tid att skriva till dig är det viktigt att du svarar offentligt. Om det är positivt håller du det offentligt men om det är en negativ kommentar besvarar du med ”Tack för din kommentar, jag skickar ett privat meddelande till dig” Då ser andra att du svarar och att du är uppmärksam. Med Facebook messenger har du möjlighet att bemöta den negativa kommentaren och svara i ett privat meddelande.

Målet är att bli så familjär som det är möjligt med dina följare. Då ökar deras förtroende för dig vilket lättare leder till att de nappar på ditt erbjudande.

Celebration

Ett bra sätt att få igång konversationer med dina följare och kunder är att lyfta fram dem på din sida. Ett sätt att göra detta är att du delar hur bra dina produkter eller tjänster har hjälpt dem eller någon annan.

Ett exempel kan vara berättelser om kunder som du har hjälpt. Gör en Q&A varje vecka, eller varje månad, med en av dina kunder. När du visar fram den personen kommer de troligtvis att dela med sig till sina vänner och det bidrar till att utöka ditt ”referral network”.

Content

För att avgöra vilka inlägg som ska delas använder Kim sig av 85/15-regeln. Dvs att 85% av alla dina inlägg ska vara bra, läsvärt innehåll som du ger bort gratis. De resterande 15% är ok att ha reklam, länkar till landningssidor och prata om ditt företag, men resterande tid ska du allså erbjuda inlägg av värde för läsaren.

Använd i första hand ditt eget material för att bli så kallad ”tought leader”

Hon säger att det är bra till viss del att dela andras inlägg, men om föreställer dig att du var med i ett tv-program så skulle du antagligen prata väldigt lite om någon annans företag.

Min reflektion är att det är en utmaning för ett mindre företag att skapa bra inlägg. Därför tycker jag att du kan dela andras inlägg så länge det är relevant för dina följare. Dock bör övervägande del av inläggen vara dina egna. Titta på ditt material och återanvänd det du redan har skapat. Tipset är att gå igenom dina sidor och titta hur det ser ut.

Vilken typ av inlägg delar du med dig av och vem är författare?

När du delar med dig av andras innehåll, skriv varför de ska titta på det och vad dina tankar är om artikeln. Även här kan du ställa en fråga för att öka engagemanget. Dela aldrig bara en länk!

Kim är övertygad om att marknadsförare ska starta med ett försäljningsmål för att sedan skapa rätt innehåll för det. Hon nämner en bokföringsbyrå som exempel. Om de vill utföra mer ekonomisk planering åt företag kan de skapa en serie med inlägg om vilka beslut som företag typiskt behöver ta ställning till i sådana situationer.
I slutet av inägget ges ett erbjudande.

Relaterat inlägg: 7 steg till content marketing

Hur du först marknadsför och sen frågar efter ordern

Kim delar med sig hur hon gjorde för en läkare. Hon såg att en sida hade fler besökare än alla andra sidor. Därför satte hon upp en kampanj med tre olika annonser som var en artikelserie i tre delar.

När sedan personer hade läst den första artikeln blev de vid nästa relevanta sidbesök omdirigerade till den andra artikeln och sedan till den tredje artikeln. Den fjärde var en annons för att boka tid.

Avsätt tid och gå igenom din hemsida, använd Google Analytics för att titta på vilken sida som driver mest trafik. Skapa sedan en kampanj för den produkten eller tjänsten.

Som ett alternativ kan företag använda sig av en metod som kallas ”one-two punch”. Det innebär att du gör ett blogginlägg och sedan omdirigerar läsarna till ett webinar för att konvertera dem med försäljning.

Nyckeln är att fundera ut vad som fungerar för ditt företag. Hur lång tid tar det för personer att ta beslutet att köpa från dig? När du vet det kan du sätta upp en digital kampanj som speglar beslutsprocessen för dina kunder.

Det här är en väldigt tänkvärt inlägg som ger många bra tips på vad du ska tänka på gällande marknadsföring i sociala medier. Läs gärna igenom inlägget mer än en gång och vill du lyssna på originalet (på engelska) hittar du det här.

Kommentera gärna!

linda_björck_smartbizz_linkedin

Lycka till

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig!

Social media manager
LinkedIn-specialist

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *