8 tips som ger dig bättre struktur i sociala medier

8 tips som ger dig bättre struktur i sociala medier

Att vara aktiv och följa upp allting som sker i sociala medier kräver tid. Här får du 8 tips som ger dig bättre struktur, sparar din tid och gör dig mer effektiv som marknadsförare. Det är inte enbart de plattformar som du eller företaget är med i som du behöver bevaka. Du behöver även ha koll på senaste nytt och anpassa marknadsföringen efter gällande regler.

bättre struktur sociala medier

1) Arbeta i projekt

Många av oss har antingen kolleger eller samarbetspartners som hjälper till att hålla igång de plattformar som företaget finns representerade i. Även om du är egenföretagare som jag är behöver du ha ett verktyg för att få en god överblick. Det kan vara planering inför event, innehållsplanering eller ett verktyg där du samlar alla idéer.

Här är Trello min absolut favorit men även Slack fungerar bra. Båda dessa verktyg har freemium versioner. Trello finns även som app för datorn.

2) Planera innehåll

Att planera innehåll är a och o idag. Ta fram en årskalender och bryt ner i den i halvår, kvartal och månadsvis. Vilka temadagar finns som du kan knyta an till din verksamhet? Ska du köra ett tema per månad? Ska du blogga 4 gånger i månaden och vad ska de inläggen handla om? Vilka event och kommande produktlanseringar planeras? Här bör även webinars, podcasts, e-böcker och liknande digitala produkter planeras in.

Helt enkelt vilken typ av innehåll ska du producera varje vecka och månad.

Brainstorma idéer som stämmer överens med din målgrupp, nisch och bransch.

När du planerar innehållet får du också en bättre överblick. Tänk på att lämna plats och var snabb på att anpassa och justera innehållet. Själv har jag flera gånger fått skjuta fram planerade blogginlägg när LinkedIn har släppt nyheter.

Även här finns det flera verktyg, det fungerar lika bra med ett kalkyldokument som är tillgängligt för flera som att använda ett externa program.

Använder du WordPress så finns det en kalender-plugin som du kan hämta. Jag använder den själv, men planerar mina inlägg utanför denna kalender.

6 frågor att ställa innan du ställa innan du utökar närvaron i sociala medier

I denna artikel från Co Schedule kan du fördjupa dig.

3) Schemalägg inlägg

Att schemalägga inlägg sparar mycket tid. Dessutom får du ut dina inlägg på bästa tid och dag enligt rekommendationer. Med en schemaläggare kan du planera företagets inlägg långt i förväg till flera plattformar. Det finns flera program och verktyg som tillhandahåller denna tjänst och allt beror på vilket behov du har och vad det får kosta.

Själv använder jag Buffer eftersom det är enkelt och deras gränssnitt är tydligt. Vill du ha lite mer avancerat verktyg med exempelvis realtidsflöde rekommenderar jag HootSuite.

Både Buffer och Hootsuite har gratis versioner, ofta med begränsning på antal inlägg du kan schemalägga samt antal sociala medier du kan publicera i.

Meet Edgar är ett verktyg som automatiskt återpublicerar dina inlägg. Du slipper alltså att manuellt leta i bloggarkivet och sedan schemalägga dessa. Här kan du kategorisera dina inlägg och sedan går det automatiskt. En viktig funktion är att du kan ladda upp filmklipp som sedan blir ”native” på Facebook och Twitter. Har du ett stort bloggarkiv kan detta vara värt att titta på. Kostnaden är $49/månad.

Ett verktyg som jag nyligen har testat är SproutSocial. I detta verktyg får du så mycket mer än en schemaläggare. Är ditt företag aktivt i flera kanaler så kan det vara värt att titta på detta, framför allt om du får många meddelande. SproutSocial samlar upp alla dina meddelande i en inkorg där du enkelt kan besvara dessa. Kostar från $99/månad.

Relaterad artikel: Vilken är den bästa tiden publicera inlägg på

4) Bildhantering

Snygga bilder behöver du ha för att synas i mängden. I dag är det enkelt att göra bilder via Canva, som också är gratis. Det finns även en premiumversion ”Canva for work” där du kan spara bilderna i foldrar, teamfunktioner och obegränsat lagringsutrymme. Buffer har ett eget program, Pablo. Något enklare men fungerar bra för att snabbt ta fram bilder. Ännu ett alternativ är Stencil. I deras gratisversion kan du bara skapa 10 bilder per månad men en fördel med Stencil är en integration med sociala medier och Buffer. Du kan publicera bilder direkt eller schemalägga till Buffer utan att ladda ner och sedan ladda upp bilden. En bra integration som även sparar tid.

Vill du på ett enkelt sätt byta storlek på bilder så kika på Landscape by Sprout social.

Givetvis måste jag även nämna Indesign och Photoshop som är utmärkta program men ovanstående verktyg är så enkla att använda och du behöver inga förkunskaper.

5) Gratis bilder

I dag behöver du inte köpa dyra bilder eftersom det finns en uppsjö av sajter som erbjuder gratis bilder. Det du ska tänka på är att många andra också använder dessa bilder så om du ska göra något unikt är det värt att köpa en bild.

Mina favoriter är Pixabay och Unsplash. Båda är gratis och det finns mängder med bilder.

Här hittar du 16 sajter med gratis bilder

6) Video / filmklipp

Att använda rörligt material är ett måste idag för att lyckas i sociala medier. Både Facebook och LinkedIn premierar video framför andra inlägg. Det finns en uppsjö av program och appar så du enkelt kan använda mobilen för att få bra filmklipp.

Jag använder själv Animoto som kostar $264/år. Enkelt och snabbt att lära sig. En stor fördel är att du kan välja att skapa dina videos i två format vilket gör att du direkt får rätt storlek för både Instagram, Facebook & LinkedIn. Du laddar upp både bilder och filmklipp, placerar de i den ordningen du vill ha, lägger till text och musik och sedan skapas en video.

Har du Mac så kommer du långt med iMovie som finns både för dator, iPhone och iPad. Du kan påbörja i mobilen och avsluta arbetet med din video i datorn.

Ytterligare ett alternativ är Magisto som kostar från $4.99/månad. Det fungerar på liknande sätt som Animoto.

Relaterad artikel: Bästa längden på filmklipp i sociala medier

7) Social listening – vad säger andra om ditt varumärke i sociala medier?

Att ha koll på sitt eget varumärke och företagsnamn är oerhört viktigt. Många förväntar sig snabba svar på frågor, oavsett om de nämner ditt namn på Twitter, Facebook eller LinkedIn. Att bemöta en kommentar och att tacka för ett omnämnande eller rekommendation är bra.

Mention är ett riktigt bra verktyg som fångar upp specifika sökord, varumärke (ditt och konkurrenters) namn och annat som är relevant för dig. Priset börjar på $29/månad för två alerts och 3000 omnämnande. Du får en bra överblick och kan direkt både hantera/svara samt enkelt jämföra dig med dina konkurrenter.

Använder du Hootsuite som schemaläggare kan du välja att få omnämnande i ditt realtidsflöde vilket gör att du snabbt kan fånga upp när någon nämner dig.

Även Sproutsocial har social listening för att fånga upp och hantera omnämnande.

Sedan måste jag även nämna Google Alerts som är gratis men väldigt enkelt. Du kan skapa bevakning för specifika ord och sedan får du en avisering när det ordet nämns. Det går inte att jämföra med de andra alternativen men testa och åtminstone ha bevakning på ditt eget och företagets namn.

Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att övervaka dina konkurrenter

8) Analysera

Varje plattform har statistik där du kan analysera vilka inlägg som går bra respektive dåligt. Är företaget endast aktivt i en eller två sociala medier kan det fungera att använda respektive verktyg, var för sig. Dock får du en dålig överblick och ingen sammanställning. Flera av verktygen jag har nämnt här uppe har statistik inbyggt. Exempelvis i Buffer (betalversion) så ser jag tydligt vilka inlägg som är de som presterar bäst och antal kommentarer.

Facebook InsightsTwitter analytics, LinkedIn analytics och Instagram Insights (som enbart fungerar till företagskonto kommer du åt genom att klicka på diagram-knappen)

I Sprout social får du statistik för Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn and Google+. Väldigt bra och tidsbesparande med att få statistiken i ett verktyg.

Google analytics måste nämnas även här. Här får du reda på exakt varifrån trafiken kommer till hemsidan. Du kan också mäta ROI och skapa rapporter specifikt för att spåra sociala medier. Det här verktyget är stort och många använder bara en bråkdel av alla funktioner.

Ett annat verktyg är SumAll som har flera funktioner. Du kan koppla ihop flera sociala medier med SumAll och du får en rapport som visar förändringar, antingen per vecka eller per månad.

Oavsett vilket eller vilka verktyg du bestämmer dig för att använda så kommer bristen på tid vara en stor avgörande faktor för om företaget lyckas upprätthålla sin närvaro i sociala medier. Börja med att fundera ut vilka behov du har och gå igenom de olika alternativen. Kanske du klarar dig med ett eller två av verktygen. Det beror såklart på hur mycket du vill betala men den avgörande faktorn är planering och hantering av de sociala medier som företaget finns i. Allt för många företag har startat upp flera kanaler men hinner inte med att ta fram innehåll till dessa enligt bästa praxis.

Avsätt tid, gå igenom närvaron i alla sociala medier. Studera statistik, hur ser det ut? Var kommer trafiken ifrån? Satsa mer tid och resurser där.

Tipsa – vilket verktyg använder du?


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *