7 sätt du kan förbättra din närvaro på LinkedIn
7 sätt du kan förbättra din närvaro på LinkedIn
LinkedIn är den bästa affärsplattformen för att skapa nya kontakter, bygga nätverk, visa din expertis och bygga ditt personliga varumärke genom att marknadsföra dig själv. I den här artikeln får du 7 sätt som du kan förbättra engagemanget och boosta din närvaro på LinkedIn.
Inlägg och artiklar på LinkedIn
Innan jag börjar berätta hur du kan förbättra din närvaro på LinkedIn är det viktigt att du vet hur inlägg och artiklar fungerar samt att du vet skillnaden mellan dessa.
Inlägg
Ett inlägg är en uppdatering som dyker upp i flödet på LinkedIn. Tänk ungefär som en statusuppdatering på Facebook. Ett inlägg kan innehålla:
- text
- bild
- video (filmklipp)
- en kombination av ovan
- länk till en artikel, nyhetsforum eller Youtube
För ett inlägg på LinkedIn finns det en begränsning på 1300 tecken. Om du använder 3:e partsverktyg har vissa fortfarande den gamla begränsningen på 700 tecken. Det innebär att det du skriver blir ganska kort så du behöver fundera på hur du skriver och vad du vill lyfta fram. Buffer som jag själv använder har nyligen uppdaterat så det äntligen går att skriva 1300 tecken. Alla inlägg åker ner i flödet för att så småningom helt försvinna.
Relaterad artikel: Antal tecken du kan ha på LinkedIn
Artiklar
En artikel skriver du i LinkedIns inbyggda ”bloggverktyg”, tidigare Pulse. Där kan du skriva långa artiklar med bra innehåll. Du har större möjlighet att dela din kunskap. Du kan även påbörja en artikel och dela ett utkast med andra personer – innan du publicerar artikeln.
I en artikel kan du använda från 400 ord ända upp till +2000. När du skriver en artikel bör du rikta in dig på ett speciellt ämne, ett problem, svara på en fråga eller dela kunskap som är till nytta för ditt nätverk. Vanligtvis får en artikel inte lika stor andel interaktioner och räckvidden räknas också på annat sätt. Fördelen är att artiklarna ligger kvar på din profil och är lätta att hitta.
De här skillnaderna är viktiga att känna till och nu när du gör det går vi vidare till mina 7 tips på hur du kan förbättra din närvaro på LinkedIn.
1. Endast text ger bättre resultat
Precis som Facebook vill LinkedIn att vi ska stanna kvar länge på sidan. Så fort du delar en artikel, video eller annan länk sjunker räckvidden per automatik eftersom du lämnar LinkedIn. Det är ju egentligen inget konstigt även om det ställer till huvudbry för många av oss som arbetar med marknadsföring. Tidigare har inläggen ofta varit en länk till en hemsida eller en läsvärd artikel som du tycker att nätverket har nytta av, men nu behöver du tänka om!
För att maximera räckvidden på dina inlägg bör du undvika länkar när det är möjligt. Fokusera i stället på att skriva endast text, exempelvis ett sammandrag av en artikel, utan länk!
Längre inlägg får automatiskt en ”läs mer” som du behöver klicka på för att kunna läsa hela inlägget. När den klickas på hjälper det till att öka nivån på engagemanget och ökar synligheten på LinkedIn.
Relaterad artikel: Allt du behöver veta om hashtags på LinkedIn
2. Använd emojis
Ok, det har diskuterats fram och tillbaka om det ska användas emojis på LinkedIn. Jag säger – använd de på rätt sätt. Bryt upp långa texter med en emoji som passar för ditt inlägg. Om ditt inlägg ser tråkigt ut så kommer personen sluta läsa och gå vidare till nästa.
Gör det enkelt för ditt nätverk att läsa ditt inlägg och förstå vad det handlar om. Tydlig rubrik, lättläst innehåll och några relevanta emojis ger bra effekt.
Testa även att dela upp inlägget i kortare stycken. Det har du säkert sett i flödet på LinkedIn. Det gör också att det blir lättare att läsa hela inlägget – och förhoppningsvis kommentera!
Här är ett exempel på ett inlägg som jag har gjort. Här använder jag emojis, har en tydlig rubrik och inlägget är ett kort sammandrag från ett av mina blogginlägg.
3. Börja engagemanget med att gilla ditt eget inlägg
Ja jag vet, vi har ”Jante fjante” i Sverige men det får du tänka bort. Likaså att du tycker det är töntigt att gilla sina egna inlägg. Nu handlar det om räckvidd och för att få igång engagemanget, då får du helt enkelt strunta i att det känns obekvämt.
Alla typer av engagemang triggar algoritmerna så med det i tankarna kanske du känner att det är lite lättare att ge dina egna inlägg en knuff framåt. Du kan göra det i början men även några timmar senare ger en effekt, speciellt om du har ett litet nätverk.
4. Dela dina inlägg
LinkedIn visar dina inlägg för en del av ditt nätverk. Var inte rädd för att återanvända och även dela ditt inlägg. Det gör du enkelt genom att kopiera länken till ett inlägg och klistrar in i ett nytt inlägg. Du kan också kopiera en länk till en kommentar och glöm inte bort grupperna på LinkedIn och Facebook. Förutom att återanvända den på LinkedIn kan du dela i andra sociala medier. Bäst blir det till Twitter men det funkar ok även till Facebook. Klicka på de tre prickarna vid inlägget och välj ”copy link to post”, ”embed this post” eller ”copy link to comment”.
Om du skriver en artikel eller bloggar så kan du använda funktionen ”embed” för att utöka synligheten av dina inlägg.
Tänk på att om du delar till andra sociala medier, dubbelkolla så det blir snyggt och såklart att din målgrupp befinner sig där.
Relaterad artikel: Hur du får bättre räckvidd och förstår algoritmer på Linkedin
5. Engagera dig med andra personer
Jag har sagt det förut, sociala medier och social selling handlar om att vara social. Sträva efter att bygga, utöka och skapa relationer med ditt nätverk. Ett enkelt sätt att göra det är genom att gilla eller dela ett av deras inlägg.
Tänk strategiskt när du engagerar dig i diskussioner. Du bör tänka på vilken typ av inlägg du kommenterar och om du når de personerna du vill nå. Det innebär att kommentera ett inlägg från en expert i din nisch gör att du blir mer synlig inom det ämnet.
Genom att ha koll på ditt SSI, ser du också hur det går för dig på LinkedIn och vad du behöver förbättra.
Ju mer aktiv du är genom att gilla och kommentera andras inlägg, desto lättare går det att bygga ditt nätverk och öka engagemanget.
Relaterad artikel: Vad är SSI, social selling index på LinkedIn?
6. Använd video & filmklipp
Har du inte kommit igång med video på LinkedIn ännu är det dags nu. Genom att använda dig av korta filmklipp kan du öka din trovärdighet och fånga andras uppmärksamhet. Tänk bara på att filmklippet ska vara native, dvs att det ska laddas upp direkt på LinkedIn och inte med en länk till exempelvis Youtube.
Skapa innehåll som ditt nätverk kan vara intresserade av och ladda upp filmklippet på LinkedIn. Det finns många ämnen som du kan prata om, allt från ett specifikt ämne till xxx
Nästa steg är att lägga till text till dina filmklipp. På LinkedIn kan du ladda upp en .srt-fil som gör att dina videos blir textade. Sökmotorer indexerar texten vilket innebär att synligheten på dina filmklipp ökar. Försök att lägga till text när du har möjlighet. Ja, det tar lite längre tid men det kommer ge ett bättre resultat.
Relaterad artikel: Hur du lyckas med filmklipp på LinkedIn
7. Dela då och då andra inlägg
LinkedIn är en affärsplattform där deltagarna förväntar sig läsvärda artiklar och inlägg. Men människor gör affärer med människor. Fundera på att vara lite personlig (inte privat) i några av dina inlägg som visar mer vem du är. Då gör du så ditt nätverk lär känna dig. Affärer görs med personer som du känner, gillar och litar på. Det fungerar på liknande sätt på LinkedIn.
Fundera på vilken typ av inlägg det skulle kunna vara, kanske kan du koppla det till företagande eller ditt yrke på något sätt?
Nyligen delade jag ett inlägg där jag berättade att jag startade mitt första företag redan 1996. Det visar mer om mig som person eftersom jag även berättade att jag har haft både med- och motgångar. Det kan alltså ge en väldigt bra effekt och visar en annan vinkel av dig. Flödet som till största del innehåller läsvärda artiklar och företagsnyheter lättas upp.
Jag hoppas att dessa tips kommer att hjälpa dig på LinkedIn, både att bygga ditt nätverk och hur du kan få bättre effekt.
Om du tycker inlägget är läsvärt – dela gärna med ditt nätverk.
Social media manager
LinkedIn-expert
Välkommen att följa mig:
Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram
Tack för bra tips Linda! Välskrivet och proffsigt förklarat.
Stort tack Robert, glad att du uppskattade inlägget. Kika gärna vidare på bloggen, här hittar du många läsvärda artiklar. Vänligen
Linda