5 tips på hur du kan hantera LinkedIn effektivt under sommaren

Så här hanterar du LinkedIn effektivt under sommaren

Som du säkert känner till är det viktigt att ha en aktiv och ständig närvaro på LinkedIn. Även om det är sommar, semester och ledighet bör du hantera LinkedIn på det bästa och effektivaste sätt du kan. Det innebär att även om du har semester behöver du (eller någon annan) ändå ha koll. Du kan troligtvis minska på antal inlägg du ska publicera men att helt försvinna gör att du får en lång uppförsbacke när du är tillbaka. Du får då jobba hårt för att återfå likvärdig synlighet och engagemang. Förra året skrev jag om 10 tips på hur du planerar och hanterar sociala medier inför sommaren, nu är det fokus på LinkedIn.

Givetvis spelar det roll om du har eget företag, ansvarar för ett företags marknadsföring på LinkedIn eller om du är anställd. Men en kontinuerlig närvaro behöver du ha oavsett.

hantera LinkedIn sommaren

Vem har ansvaret för LinkedIn under sommaren och semestern?

#1 Identifiera möjliga problem

Först av allt, fundera på vilka problem som kan uppstå under sommaren. I vilka situationer behöver du nå personen som ansvarar för kommunikation, lösenord eller när det är problem med annonskontot?

Om det blir en otrevlig diskussion i ett av dina inlägg eller när en missnöjd kund börjar skriva om dig i sociala medier – hur kommer det att hanteras, och av vem?

Fundera extra på hur du ska svara på, och bemöta negativa kommentarer och omdömen under den här tiden.

När du har en lista med möjliga problem då är det dags att skriva ner lösningarna. Ha en plan för hur detta ska hanteras och vem som är ansvarig.

En väldigt enkel lösning är att lägga till fler personer som administratörer på företagssidan på LinkedIn, och till de verktyg som du använder.

#2 Planera och schemalägg inlägg

Avsätt tid nu och planera inlägg för hela sommaren. Oavsett om det är 3, 4 eller 5 veckor du ska vara ledig på innebär det att när du har färdiga inlägg så slipper du skapa dessa under din ledighet. Ta fram så mycket innehåll du kan på en gång. Gör klart bilder i olika storlekar samt anpassa text och hashtags.

Du kan välja en mer lättläst somrig inriktning på dina inlägg om det stämmer överens med din tonalitet. Använd gärna bilder för att förstärka budskapet. När du är klar med dina inlägg schemalägger du dessa. På LinkedIn behöver du ett 3:e partsverktyg som publicerar inläggen och det finns många verktyg att välja mellan.

Relaterad artikel: 7 verktyg som kan schemalägga dina inlägg till sociala medier

#3 Besvara kommentarer

Bestäm dig för hur ofta du ska logga in på LinkedIn. Åtminstone bör du, någon kollega eller extern person ha koll på alla egna inlägg. Helst varje dag men i alla fall när du har publicerat ett inlägg bör någon vara där för att besvara eventuella frågor. Det finns flera verktyg som du kan använda så du behöver inte ens logga in på LinkedIn och riskera att fastna i flödet. Under din ledighet vill du att det ska gå snabbt att svara på en fråga.

Hur lång tid är ok svarstid?

Exempelvis om du använder Hootsuite (eller andra verktyg) för att publicera inlägg kan du se och svara på kommentarer direkt i verktyget. Flera verktyg har även en så kallad “social media inbox”. Du slipper helt enkelt att logga in på LinkedIn. Nedan bild är från min sida på Hootsuite och som du ser kan du även ha andra sociala medier i realtidsflödet. Här har jag både Facebook, LinkedIn och Twitter. Du kan lägga till följande sociala medier:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • Youtube
  • Google my business

Det finns ännu fler appar som du kan lägga till i Hootsuite. Några exempel är Canva, Spotify, Onedrive, Trello, Slack och Meltwater.

hantera kommentarer LinkedIn

#4 Bevaka och omvärldsbevaka

Att ha koll på ditt varumärke är ett måste men även att du har bevakning på dina konkurrenter eller ämne du vill hålla dig uppdatera inom.

Även här slår jag ett slag för Hootsuite då du kan lägga till Trendspottr och du kan även välja att få omnämnande i ditt realtidsflöde.

Mention är ett bra verktyg som fångar upp specifika sökord, varumärke (ditt och konkurrenters) namn och annat som är relevant för dig. En bevakning är gratis och du får en bra överblick annars funkar Google Alerts bra.

Fördjupa dig: 9 gratis verktyg för att bevaka konkurrerenter

#5 Gå igenom din plan för kriskommunikation

Du kanske inte tror att du behöver ha en kriskommunikationssplan för sociala medier – förrän du gör det och när du väl behöver en är det troligtvis för sent!

Gå igenom och granska din kriskommunikation så den är uppdaterad. Är rätt personer med på listan och har de rätt kontaktinformation? Kanske du behöver lägga till några extra personer och stämma av med andra personer, kolleger eller avdelningar. Var tydlig med vem som står på tur ifall någon inte kan nås.

Kanske den inte kommer att användas men att ha en uppdaterad kommunikationsplan på plats är viktigt. Och troligtvis ger det dig en mer avkopplande ledighet.

Relaterad artikel: 4 tips på hur du bäst hanterar kriskommunikation

 


Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedInLinda Björck

LinkedIn-expert
Social media manager

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Youtube
Spotify
Facebook
Instagram
Twitter

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *