10 tips för att planera och hantera sociala medier inför sommaren
10 tips för att planera och hantera sociala medier inför sommaren
Nu börjar tiden då många av oss har lite lugnare på jobbat. En del har redan gått på semester och njuter nu av sol och bad. Om du som jag har lite extra tid över så är det ett utmärkt tillfälle att både planera och hantera de sociala medier som företaget har igång.
Och kom ihåg, även om du går på semester behöver det ändå göras inlägg i sociala medier. Kanske är det så att du ska ta hjälp under en viss period för att upprätthålla en bra närvaro? Jag minskar antal inlägg men gör fortfarande inlägg hela sommaren.
#1 Planera innehåll
Att hålla på och smådutta är väldigt ineffektivt. Avsätt tid och ta fram innehåll för minst en månad framåt. Om du har mer tid nu så varför inte planera för två eller tre månader?
Relaterad artikel: 5 tips på hur du hanterar sociala medier tidseffektivt
#2 Schemalägg
När du har gjort all planering, tagit fram bilder och text så rekommenderar jag att du schemalägger alla inlägg. Tänk bara på att du måste vara flexibel och justera din planering om något dyker upp.
Relaterad artikel: Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier – och 7 bra verktyg
#3 Bevaka
Likaväl som du har koll på ditt varumärke behöver du ha koll på dina konkurrenter.
Vad säger andra om ditt varumärke och vilka inlägg behöver du besvara?
Hur ser det ut hos dina konkurrenter, vad gör de som är bra i sociala medier?
Gå in och titta på deras konton och varför inte testa något av nedan verktyg?
Relaterad artikel: 9 gratis verktyg för att bevaka dina konkurrenter
#4 Uppdatera alla dina sociala medier – inkl din LinkedIn-profil
Förra veckan släppte Facebook en nyhet som innebär att de tar bort information från alla företagssidor. Se till att den informationen som finns kvar är aktuell och intressant.
Hur ser det ut på dina konto?
Facebook, Instagram, LinkedIn (profil & sida.)
Gå igenom text, bilder och titta efter så att du har använt allt utrymme som du kan använda.
Har det kommit några nyheter som är viktigt för dig att känna till?
Kom ihåg att du även går igenom din LinkedIn-profil och kika igenom dina sekretessinställningar.
#5 Gå igenom allt innehåll
Titta på ditt konto på LinkedIn, Facebook, Instagram och andra sociala medier där företaget har en närvaro.
Hur ser det ut?
- Vilken typ av inlägg och format gör du i respektive plattform?
- Varierar du inläggen mellan bild, video, livesändning och text?
- Vilka av inläggen får en bra effekt?
- Vilka av inläggen får en dålig effekt?
De inlägg som du får en bra effekt på, dvs de inlägg som personer interagerar med är innehåll som dina följare uppskattar. Titta lite extra noga på dessa, vilken dag & tid är de gjorda samt i vilket format.
Relaterad artikel: 5 sätt att spara tid när du skapar innehåll för sociala medier
#6 Statistik
Statistik är kanske inte det roligaste att gå igenom men du behöver avsätta tid varje månad för att se vad som händer. Alla sociala medier har sin statistik, Facebook, LinkedIn, Instagram och Youtube. Du ser bl.a i statistiken vilken tid och dag dina följare är inloggade, hur det går för dina inlägg, du ser vilka som följer (ej på LinkedIn) och du ser demografin på dina följare.
Förutom statistiken i respektive plattform behöver du även gå igenom Google Analytics, Google search console (där du bl.a ser vilka sidor som har mest trafik, CTR & antal impressions) och koppla gärna in Google Datastudio. I Google datastudio får du snygga diagram över ”all” din statistik. I dagsläget finns det över 180 saker som du kan koppla ihop och du får statistik över både organiska händelser och annonsering. Ett väldigt bra verktyg!
Relaterad artikel: Så här skapar du konkreta resultat med marknadsföringen i sociala medier.
Nybörjare på Google Analytics?
I Google Analytics får du mängder med information som hjälper dig bättre förstå dina besökares beteende. Bl.a ser du:
- var trafiken kommer ifrån
- hur många som besöker din sida (nya & återkommande)
- hur länge besökaren stannar
- avvisningsfrekvens
- vilka sidor de besöker
- användare per klockslag
- konverteringsmål
Passa på att gå Google Analytics egen online-utbildning.
#7 KPI:er
När du har satt tydliga mål och KPI:er med vad du vill uppnå med närvaron i sociala medier är det också väldigt mycket enklare att veta om det ger en bra effekt, eller om du ska satsa på något annat. Sociala medier kostar inget – förutom din tid men det är viktigt att veta vad du vill uppnå med närvaron.
Interaktioner, driva trafik, bygga varumärke?
Allt det här kan du mäta, och mycket mer!
Exempel, under ett år lägger du arbetstid till en kostnad av 100.000 på digital marknadsföring. Alternativt om du lägger 100.000:- på annonsering på ett år.
Om jag hade varit din chef och frågat dig om det är värt det och vad företaget tjänar på det, vad hade du svarat då?
Relaterad artikel: 10 KPI:er du behöver ha koll på i sociala medier
#8 Ha koll på din bransch
Att omvärldsbevaka vad som händer i din bransch är viktigt. Genom att följa företag, vara med i grupper, följa hashtags och välja ”visa först” på Facebook kan du lätt hålla koll på nyheter inom din bransch. Här vill jag verkligen lyfta LinkedIn som ett bra alternativ eftersom det finns så mycket bra och läsvärt innehåll där.
#9 Hitta inspiration
Ibland är inspirationen lägre för att hantera och ta fram innehåll i sociala medier. Då gäller det att hitta inspirationen igen eftersom sociala medier behöver fyllas på löpande. Själv både lyssnar jag på poddar, läser bloggar och kikar på Youtube. Där hittar jag inspiration och även fångar nyheter till min blogg samt till inlägg i sociala medier. Min popcorn-hjärna är ofta i gång och alla mina idéer samlar jag i Trello.
#10 Byt lösenord
Japp, du läste rätt. Ett lösenord bör bytas flera gånger om året. Gå igenom alla dina lösenord och byt dessa. Och du vet väl att du aldrig ska använda samma lösenord eller ha de nedskriva bredvid datorn 😳…. Det finns appar som tar fram svåra lösenord och som dessutom sparar dessa på en plats. Det är alltså endast ETT lösenord du behöver komma ihåg. Själv använder jag Last pass men det finns flera.
Jag hoppas dessa konkreta tips kommer hjälpa dig hantera sociala medier, inte bara under sommaren utan även längre fram under året.
Linda Björck <- följ gärna mig på LinkedIn
LinkedIn-expert
Social media manager
Trackbacks & Pingbacks
[…] då jobba hårt för att återfå likvärdig synlighet och engagemang. Förra året skrev jag om 10 tips på hur du planerar och hanterar sociala medier inför sommaren, nu är det fokus på […]
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!