Vilka sociala medier ska jag välja?

Sociala medier – varför då?

Vikten av att synas i de sociala medierna blir viktigare och viktigare.
Man använder sociala medier bland annat för att:

  • öka synbarheten
  • öka tillgängligheten
  • skapa relationer
  • bygga varumärket
  • attrahera fler kunder
  • höra vad marknaden säger om varumärket
  • driva trafik till sin hemsida eller ett specifikt erbjudande

Numera finns även företag som endast har en Facebooksida, dvs ingen “vanlig” hemsida.

75% av företagen har en Facebook- eller LinkedInsida!

I sociala medier är det är oftast lätt att komma i kontakt med ett företag eller en person. Kundtjänsten har flyttats från brev och långa köer i telefon till att ställa en fråga på Twitter eller Facebook.  Jag brukar själv använda dessa, framför allt när jag ska komma i kontakt med större företag. Jag menar, vem har tid och lust att sitta i 45 minuter i kö till Skatteverket, Försäkringskassan eller SAS när du kan få ett snabbt svar i sociala medier?

Förväntningarna ökar på att vara nåbar.

Relaterad artikel: så skapar du fler affärer via sociala medier

Börja med ett fåtal

Jag får ofta frågor om vilka sociala medier ett företag ska vara med.
Generellt när det gäller sociala medier så brukar jag rekommendera att man har 2-4 olika medier/kanaler som du känner fungerar för dig och framför allt för din marknad och kund. Bli sedan riktigt bra här, sätt dig in i hur det fungerar, hur ofta du ska göra inlägg och hur mycket tid du behöver lägga på dessa. När du känner dig trygg med dessa kan du utöka till fler kanaler och plattformar.

Tänk på att vi läser nyheter och följer våra intressen i sociala medier så se till att det du delar med dig av är läsvärt med bra innehåll, så kallad content marketing.

Gamla reklamstrategier som skriker “köp”
fungerar INTE sociala medier.

Ställ dig följande frågor:

  • Vem är din kund?
  • Var är din kund ?
  • Var är dina konkurrenter?
  • Vilken effekt får konkurrenterna på sina inlägg?
  • Vad är effekten av det du gör i sociala medier?
  • Hur kommunicerar du med dina kunder idag?
  • Vad vill du uppnå med din närvaro?

När du svarat på frågorna kan du också lättare välja vilka medier du ska vara med i.

Relaterad artikel: 12 vanliga misstag företag gör i sociala medier

De medierna jag “generellt” rekommenderar är följande:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • WordPress/blogg

Sen kan listan bli hur lång som helst, här är några få exempel:

  • Pinterest
  • Google+
  • Youtube
  • Tumblr
  • Snapchat

I den här bilden och intressanta artikeln från Fred Cavazza ser du hur landskapet ser ut i sociala medier. I mitten hittar du Facebook och Twitter därefter är den uppdelad i 4 stora användningsområden.
Visst är det spännande? Hur många av dessa kände du till?
Här hittar även äldre diagram så du kan se hur fort utvecklingen har gått.

Social-media-landscape-2015

 

Så ta dig en funderare, kika bilden och titta på hur andra företag i din bransch gör.

Kommentera gärna och frågor är som alltid välkomna!

linda_björck_smartbizz_linkedinLinda Björck <<– Connecta gärna med mig 

Social media manager – LinkedIn-specialist
Affärsutvecklare

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *