Växla upp effekten av företagets insatser på LinkedIn med 19 läsvärda artiklar

Växla upp effekten av företagets insatser på LinkedIn med 19 läsvärda artiklar

Nyligen fick jag en fråga om jag hade några artiklar som kunde hjälpa ett företag komma igång med sin närvaro på LinkedIn. Javisst, svarade jag och insåg att det finns mer än 100 artiklar om LinkedIn på SmartBizz blogg.

växla upp företagets närvaro på LinkedIn

Om en person frågar brukar fler vara intresserade av samma sak, eller har liknande funderingar. Så här har jag sammanställt 19 artiklar om LinkedIn som hjälper dig att skapa ett starkare varumärke, få bättre resultat av dina insatser och generera fler leads.

Innan du sätter igång behöver du ha ett mål och syfte med din närvaro på LinkedIn. Är det för att hitta nya leads, bygga ditt varumärke, bli en attraktiv arbetsgivare eller jobba med social selling?

#1 Ditt personliga varumärke

Allt börjar med din personliga profil. Oavsett om du har eget företag eller är anställd är profilen a och o. Innan du går vidare måste din profil vara komplett och se till att du utnyttjar alla möjligheter som finns på LinkedIn. Det här är också första steget till att börja med employee advocacy, dvs ta hjälp av medarbetarna.

Läs: Så här uppdaterar du din profil

När du har uppdaterat din profil behöver du fundera på hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn. I denna artikel får du 5 konkreta tips som tar dig vidare till nästa nivå.

Läs: 5 tips på hur du bygger ditt personliga varumärke på LinkedIn.

Hur vill du att ditt nätverk ska se ut? Det pågår många diskussioner på LinkedIn just nu. Ska du tacka ja till alla eller bara de du känner och har träffat IRL?

Det finns inget rätt eller fel, det absolut viktigaste är att du vet vad du vill använda LinkedIn till. Jag rekommenderar att du sätter upp några grundkriterier på hur du vill att ditt nätverk ska se ut.

Läs: Ska du tacka ja till alla på LinkedIn?

Var aktiv på flera sätt. Att kommentera, gilla och göra vanliga inlägg som hamnar i flödet är de vanligaste sätten att vara aktiv på. Många missar möjligheten att använda grupperna. Även om grupper på LinkedIn är stängda så har du ändå en stor möjlighet att påverka med din kunskap. Hitta grupper kopplade till ditt ämne och var aktiv genom att hjälpa andra samt dela relevanta artiklar.

Läs: Bygg varumärket via grupper på LinkedIn

#2 Gör inlägg och bjud på din kunskap – content marketing

På LinkedIn har du flera möjligheter att vara aktiv på. Det skiljer sig åt beroende på om det är en personlig profil eller en företagssida. På Företagssidan har du bara två alternativ, inlägg och filmklipp medan på profilen har du möjlighet att göra inlägg, skriva artiklar och göra filmklipp samt kommentera/gilla andras inlägg.

Hur ofta ska man göra inlägg? Enligt LinkedIn kommer du att nå 60% av din publik om du gör ett inlägg varje vardag. Bäst effekt får du när människor tar sig till och från jobbet men även en söndagkväll kan fungera. Testa dig fram!

Psst. Kom ihåg att uppdatera och byt ut den stora bilden, minst ett par gånger om året!

Läs: 7 steg till content marketing

Har du funderat på vilken storlek på bilderna har som du använder? Om du använder fel storlek eller samma bilder till flera kanaler finns det en risk att bilden kapas och det ser inte speciellt snyggt ut.

Läs: Använd rätt bildstorlek på LinkedIn

Visuell marknadsföring ökar, bilder och filmklipp premieras högt på LinkedIn, precis som på andra plattformar. Dags att ta marknadsföringen ännu ett steg och utöka från blogg till filmklipp, beskrivande infografer och snygga bilder.

Läs: 5 typer av visuellt innehåll du behöver i marknadsföringen

Att återanvända sitt material är ofta en bortglömd resurs. Bara för att du en gång har skrivit ett blogginlägg är det inte detsamma som ämnet är klart och uttömt. Se till att du återanvänder ditt material och anpassar det för varje plattform.

Läs: 13 sätt du kan återanvända ditt innehåll för ökad räckvidd

I höstas släppte äntligen LinkedIn möjligheten att skapa filmklipp och i slutet på förra året släpptes även denna funktion till företagssidor. Du kan ladda upp filmklipp antingen via dator eller mobil.

Läs: Hur du lyckas med filmklipp på LinkedIn

Vill du lära dig mer om LinkedIn?
Gå en av våra populära kurser eller hyr en LinkedIn-Expert

#3 Social selling och leadsgenerering

LinkedIn är en utmärkt plattform för social selling och leadsgenerering. Men! Tyvärr ser jag ofta mer säljsnack än social och då har man fått begreppet om bakfoten. Du säljer väl inte till en person direkt IRL innan du har sagt hej och börjat att skapa en relation?

Läs: Vad är social selling?

När du har förstått hur det fungerar kan du använda LinkedIn för att generera nya leads, dvs hitta kundämne.

Läs: 8 sätt du kan hitta nya leads på LinkedIn

På LinkedIn har du en utmärkt sökfunktion, den kan hjälpa dig inför möte och även för att hitta nya leads. Är du en van användare av LinkedIn, testa Boolean search.

Läs: Så här fungerar LinkedIns sökfunktion

#4 Företagssidor och företagets varumärke

De flesta företag har nytta av en sida på LinkedIn. Fördelarna är många men tänk på att sidan kontinuerligt måste uppdateras med relevant innehåll som engagerar dina följare.

Läs: Varför företaget ska ha en sida på LinkedIn

Att sidan ska locka besökare är viktigt att ha med dig, innan det görs några inlägg. Alldeles för många företag använder sina LinkedIn-sidor sporadiskt och endast för rekrytering eller *host host* tråkig företagsinformation. Dags att steppa upp och dela innehåll som lockar besökare.

Här är 10 tips:

  1. Bygg upp din trovärdighet genom att visa dina anställda och ge följarna en ”inside look” till företagets kultur.
  2. Dela engagerande och relevanta bilder med ditt varumärke som belyser ett citat inom ditt område.
  3. Prata samma språk som din publik och målgruppsanpassa dina inlägg med språk och geografi.
  4. Dela inlägg från 3:e part som hjälper din publik & dina läsare.
  5. Fäst det mest värdefulla inlägget överst på din LinkedIn-sida.
  6. Inkludera en tydlig CTA.
  7. Ställ en genomtänkt fråga för att engagera din publik.
  8. Gör testinlägg för att bättre förstå din publik.
  9. Skapa en innehållskalender (editorial calendar) men agera och reagera på ”timeley events”
  10. Gör kampanjer av dina bästa inlägg.

Fördjupa dig ytterligare i företagssidans funktioner och nyheter.

Läs: LinkedIns uppdaterade företagssidor och det du behöver veta

Kommer det att blir högt engagemang på sidan? Nja, däremot ju bättre innehåll du delar, desto fler vill interagera med just ditt varumärke.Tyvärr är det så att räckvidden är lägre för företagssidor än när en person gör ett inlägg. Det är LinkedIns algoritmer som styr och för att ett företag ska lyckas idag behöver man även involvera personalen i marknadsföringen.

Läs: Hur du får bättre räckvidd och förstår algoritmerna på LinkedIn

Förutom att förstå vad som fungerar behöver du även sätta dig in i hur statistikverktyget fungerar. Du får ganska mycket information om varje inlägg och kan även som företagssida kommentera när någon har delat ett inlägg från företagssidan.

Läs: Varför du behöver förstå statistiken för företagssidor på LinkedIn

Genom att ha ett employee advocacy-program förenklar du för medarbetarna och gör tröskeln lägre. Det här är något som företag verkligen bör ha med i sin planering för 2018.

Läs: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna – employee advocacy

#5 Annonsera på LinkedIn

När du har gått igenom alla artiklar och följt mina råd kan du börja annonsera. Det är dyrare att annonsera på LinkedIn jämfört med exempelvis Facebook men du har också en bättre möjlighet att nå beslutsfattare. Det finns några sätt du kan annonsera på:

  • Sponsored content
  • Sponsored InMail
  • LinkedIn Text ads

I nedan artikel hittar du flera länkar där du kan fördjupa dig i de olika annonseringsmöjligheterna.

Läs: Din kompletta guide till annonsering på LinkedIn

 

Dela gärna inlägget så fler får ta del av kunskapen!

 


Linda Björck<<– Säg Hej på LinkedIn 

linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *