2 vanliga frågor om LinkedIn

Oavsett om jag föreläser eller träffar människor som nu i helgen på bokmässan i Göteborg får jag ofta mängder med frågor gällande LinkedIn. Två återkommande vanliga frågor:

Ska jag tacka ja till alla förfrågningar på LinkedIn?

Egentligen handlar frågan om kvalitet eller kvantitet på ditt nätverk. Jag brukar svara med en motfråga – vad är syftet med din närvaro på LinkedIn?

En del tackar ja till alla, en del tackar ja till de som uppfyller vissa kriterier och en del tackar bara ja till de personer som de har träffat IRL. Det finns inget rätt eller fel utan det du behöver göra är att fundera på, och svara på vad ditt mål är med din närvaron är på LinkedIn. Förhoppningsvis har du satt upp ett mål kopplat till en enkel strategi och på så sätt kan du säkerställa att du får rätt kontakter i ditt nätverk.

Förutom att personen ska ha en bild och en bra profil kan du även kika på var personen jobbar och vilken roll personen har i företaget. När du ändå kikar på personens profil så titta även på de senaste aktiviteterna.

  • Är personen aktiv på LinkedIn?
  • Stämmer inläggen överens med det som personen säger sig arbeta med?
  • Passar profilen in i dina mål?

Därefter kan du ta beslutet om personen ska vara med i ditt nätverk.

LinkedIn_smartbizz_Linda_björck_profil

Senaste aktiviteter hittar du under ”view profile as” -> view recent activity

Vill du lära dig mer om sociala medier och LinkedIn?
Här kan du läsa om våra utbildningar

Nästa vanliga fråga är:

Måste/borde jag ha ett (premium) betal-abonnemang?

Nej.
Även här behöver du fundera på vad du ska ha LinkedIn till. De flesta klarar sig med gratisversionen. Det ingår många bra funktioner. Men om du gör något av nedan, tycker jag att du ska fundera på den premium-version som passar dina behov.

Om du gör något av följande ska du definitivt fundera på ett premium-abonnemang.

  • Gör många och avancerade sök
  • Vill kunna skicka gratis InMail
  • Aktivt söker nytt jobb
  • Använder LinkedIn som ett försäljningsredskap
  • Jobbar aktivt med rekrytering

Förutom att det finns olika varianter av abonnemang finns det även olika nivåer per abonnemang.
Du kan välja mellan:

Gå in på alla abonnemang, kika på skillnaderna mellan nivåerna på respektive abonnemang och välj utifrån ditt behov.

Här visar jag skillnaden på det kontot som jag har jämfört med om jag skulle uppgradera till en annan nivå.

LinkedIn_premium_account

Som alltid är kommentarer och frågor välkomna!

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig linda_björck_smartbizz_linkedin
Social media manager – LinkedIn-specialist
Affärsutvecklare

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
2 Kommentarer
  1. Veronika
    Veronika says:

    Tack för detta! Hade just skrivit den första frågan på din Fb-sida när jag fick syn på linlägget 🙂 Nu lägger jag om strategi! Tack 🙂

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Vad roligt Veronika, glad att du blev hjälpt.
      Jag såg ingen fråga på Facebook så jag gissar att du tog bort den?

      Hör av dig om du har fler funderingar.
      Trevlig helg

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *