Ska du tacka ja till alla förfrågningar på LinkedIn?

Ska du tacka ja till alla förfrågningar på LinkedIn?

Just nu cirkulerar det många ”nätverkstrådar” på LinkedIn och jag har uppfattat att Nina Jansdotter var först ut med en nätverkstråd som fick väldigt stor uppmärksamhet! Det är positivt med nya ideér och sätt att utöka sitt nätverk. Det innebär också att förfrågningarna på LinkedIn trillar in som ett ”brev på posten”.

LinkedIn förfrågningar nätverk

Ska du verkligen tacka ja till alla?

Det är en vanlig fråga jag får just nu av flera av mina kontakter.

Det finns flera aspekter på detta men i första hand ska du tänka på vad ditt mål och syfte är med din närvaro på LinkedIn. En del vill bara ha människor de har träffat IRL i sitt nätverk medan andra tackar ja till alla.

Tänkvärt är att när du begränsar ditt nätverk till personer du endast känner missar du många nätverksmöjligheter. Jag brukar dra en parallel med när du går på en nätverksträff IRL, då pratar du förhoppningsvis med personer du aldrig pratat med och kanske till och med byter visitkort med dessa. På så sätt utökar du ditt nätverk och fler får vetskap om dig, företaget och dess tjänster. Samma sak gäller på LinkedIn – när du sträcker ut en hand för att utöka ditt nätverk får du också högre synlighet.

Kvantitet versus kvalité?

Med tanke på LinkedIn´s regler (punkt 8.2) är det önskvärt att prioritera kvalité före kvantitet men med ett större nätverk når du en större publik, om det du delar med dig är relevant för dina kontakter. I princip alla kan skapa ett stort nätverk på LinkedIn men det som tar tid är att skapa ett bra nätverk där du får människor att interagera med det du delar med dig av.

Ju bättre och mer genomtänkt nätverk du har skapat desto högre effekt får du på dina inlägg.

Ofta ser jag personer som bara pratar om sig själv och sina tjänster, (ja, det händer varje dag!) vilket är ganska uttröttande. Fundera istället på vad dina kontakter har för behov och vad kan de vara intresserade av att läsa? Vilka problem kan de tänkas ha och vad kan du dela med dig av för att hjälpa dem?

Finns det undantag?

Det är bara du som bestämmer vem du ska acceptera på LinkedIn. På en av mina utbildningar i LinkedIn hade jag en strategisk inköpare på ett stort företag – han accepterade bara de personer han hade träffat eftersom han upplevde att de som tog kontakt med honom bara ville sälja sina produkter.

5 enkla tips som hjälper dig hantera förfrågningar på LinkedIn

#1 Vad är ditt mål och syfte på LinkedIn?

Fundera på vad ditt syfte och mål är med LinkedIn. Först när du har svaret på det kan du bygga ett högkvalitativt nätverk utifrån dina målsättningar.

#2 Uppdatera din profil

Ja, den här måste vara med! Innan du skapar kontakt med nya personer – se till att din profil är helt uppdaterad så det första intrycket av dig blir bästa möjliga. Använd alltid en bild på dig som profilbild, aldrig en logotype!

Lästips: så här uppdaterar du din profil

#3 Anpassa förfrågan

När du skickar iväg en förfrågan, anpassa alltid den och gör den mer personlig med ett eget kort meddelande om varför du vill skapa kontakt. Detta gör du genom att trycka på de tre små prickarna när du är inne på en persons profil. Du behöver alltså inte skicka ett InMail, det är bättre att du sparar de mailen till när du verkligen behöver det.

Exempel: Jag lyssnade på dig när du föreläste och du var inspirerande. Det vore trevligt att hålla kontakt med dig här på LinkedIn.

Exempel: Jag såg at du var öppen för nya kontakter i Ninas nätverkstråd – låt oss skapa kontakt så vi hjälps åt att utöka varandras nätverk.

Exempel: Hej Linda, Jag läste ditt inlägg på LinkedIn och skulle gärna vilja skapa kontakt med dig.

#4 Hur vill du att ditt nätverk ska se ut?

Riktar du dig mot en snävare målgrupp – ha det som ett av dina grundkrav. Jobbar du bara på svenska marknaden? Då kan en geografisk begränsning vara aktuellt för dig. Fundera på vad som är viktigt för dig och det sättet du vill ha LinkedIn på.

#5 Tänk utanför ditt nätverk

LinkedIn kategoriserar dina kontakter som 1:a, 2:a och 3:e handskontakter där 3:e handskontakter är de som är längst bort från ditt befintliga nätverk. Det är här du har möjlighet att nå längre genom att systematiskt sträcka ut handen till dessa.

Kom ihåg – du kan alltid ta bort en kontakt och personen får ingen notis om det. Om du blir ”utsatt” för reklam i din mailbox eller spammad om deras produkter – kan du enkelt ta bort personen.

Och du, LinkedIn är som andra sociala medier – det handlar om att skapa kontakt och bygga relationer.

sociala medier

Och förresten, välkommen att skapa kontakt med mig här på LinkedIn!

Lästips:

Bygg varumärket via grupper på LinkedIn

Så här använder du LinkedIns sökfunktion

Vill du läsa ännu fler inlägg om LinkedIn hitta du dessa här!

Har du några frågor eller gillade artikeln – dela gärna!


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *