Senaste nytt i sociala medier

Det händer mycket i sociala medier och uppdateringar och nyheter kommer titt som tätt. Här har jag sammanställt några av de senaste händelserna, kommentera gärna om det är något som du vill dela med dig av.

#1 Twitter går från stjärna till hjärta

I veckan beslöt Twitter att byta ut ikonen för favoritmarkering från stjärna till ett hjärta. Det har varit väldigt många kommentarer och inlägg om detta. Jag gillar hjärtat – vad tycker du?

Såhär säger Twitter på sin blogg om varför de ändrade:

Hjärtat, däremot är en universell symbol som genljuder över språk, kulturer och tidszoner. Hjärtat är mer uttrycksfull, så att du kan förmedla en rad känslor och enkelt få kontakt med människor. Och i våra tester, fann vi att folk älskade det.

#2 Pinterest inför köpknappar

Pinterest är där du fönstershoppar och det är lätt att fastna där bland alla vackra bilder. Tidigare i somras började Pinterest införa köpknappar. Enligt Pinterest finns det över 60 miljoner ”buyable pins” och nu kan du alltså handla direkt utan att lämna appen. Enligt Pinterest blogg kommer du att kunna handla när bilden har en knapp med ett blått pris och i första hand kommer detta att finnas tillgängligt för iOS och Android.

#3 Instagram introducerar Boomerang

Andelen rörlig media ökar snabbt och med appen Boomerang kan du skapa en minifilm av dina bilder. Via appen tar du bilder som sedan sys ihop till en film och det är väldigt enkelt att använda den. Att den dessutom sparas i din telefon gör att du lätt kan ladda upp filmsnutten på exempelvis Facebook eller andra webbplatser. Det går att använda appen utan att ha ett Instagram-konto. På Instagrams blogg kan du läsa om hur Boomerang-appen fungerar.

Enligt en undersökning från Cisco är video framtidens content marketing och år 2017 kommer video stå för 69% av all internettrafik för konsumenter.

Relaterat inlägg: 7 steg till content marketing

En bild säger 1000 ord och en video 1,8 miljoner ord – Forrester Research

#4 Lättare att hitta det du söker efter på Facebook

Jag läser väldigt många inlägg, lite nördig som jag är. För det mesta använder jag mig av LinkedIn Pulse eller Twitter där jag söker på specifika ord eller hashtags för att hitta intressanta inlägg. Nyligen infördes Facebook search och så snart du börjar skriva i sökrutan kommer förslag upp. Resultaten är även kategoriserade så du lätt hittar vad du söker.

Relaterat inlägg: När gick du senast igenom dina säkerhetsinställningar?

#4 LinkedIn har ny app för grupper

Den här appen har jag redan börjat använda och jag gillar den. Den ger en bra överblick och tydlighet över både inlägg och vilka grupper som är aktiva. Enligt LinkedIns blogg så ska även grupperna innehålla färre reklaminlägg. Viktigt att tänka på är att inom kort kommer inläggen som görs i grupper enbart vara synliga för gruppmedlemmarna.

I nästa vecka återkommer jag med ett helt blogginlägg om detta.

Relaterat inlägg: 7 tips på hur du kan stärka din relevans på LinkedIn

#5 LinkedIn inför nytt utseende på meddelandefunktionen

Det här har du säkert redan märkt då det är några veckor sedan LinkedIn ändrade om hela meddelandefunktionen. Du får en bättre överblick av dina meddelande, du kan skicka emojis och det ser mer ut som en chat. Här i LinkedIns blogg kan du läsa om alla nyheterna i meddelandefunktionen.
Nedan bild är från LinkedIns blogg och visar det nya utseendet.

Gillar du det du läser?

linda_björck_smartbizz_linkedin

Välkommen att connecta med mig eller följ mig i mina kanaler.

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig 

Social media manager
LinkedIn-specialist

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.