Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier – och 7 verktyg för att schemalägga

Därför ska du schemalägga inlägg i sociala medier – och verktygen för att göra det

Att använda sociala medier är tidskrävande. Inte bara att du ska ta fram inlägg till varje plattform som du eller företaget är med i, du ska också göra inläggen på bästa tid och dag. Att schemalägga inlägg är a och o för att lyckas med sociala medier och nödvändigt för att du ska få så bra resultat som möjligt på den tiden du lägger ner med företagets digitala marknadsföring.

schemalägg inlägg sociala medier

Som privatperson behöver du inte tänka på det här eftersom du oftast ”bara” delar med dig av det som händer just då, vid det specifika tillfället. Troligtvis mäter inte du som privatperson hur det går för dina inlägg, eller följer upp hur många som har sett inläggen i sociala medier. Visst är det kul att få många likes men ofta stannar det där.

För ett företag som satsar både tid och pengar på att ta fram bra innehåll till sociala medier, hemsida och blogg behöver du publicera inläggen när du får bäst resultat.

För att slippa sitta med Instagram runt 8-tiden på kvällen kan (& bör) du använda verktyg som publicerar inläggen på den dag och tid som du har bestämt. Anledningen till att använda ett verktyg som schemalägger alla dina inlägg gör att du får bättre räckvidd, högre synlighet i sociala medier och lättare kan läsa av statistiken på vilka inlägg som har gått bra.

Generellt bör företag göra fler inlägg än vad de gör idag. Under mina utbildningar pratar jag om hur många inlägg som ska göras i varje plattform och jag har hitintills inte haft ett enda företag som följer de riktlinjer som finns. Gör du för få inlägg så blir resultatet oftast sämre, du når inte den genomslagskraft som du kan få. Det beror på algoritmerna som styr vem som ser vad och när det gäller inlägg som publiceras oregelbundet blir det som en berg och dalbana. Dvs vissa inlägg får en högre synlighet medan några andra liksom aldrig kommer ur startgropen.

Den vanligaste anledningen till att det görs för få inlägg är brist på resurser, dvs tid att ta fram material och publicera detta på bästa tid.

Hur många inlägg ska du göra per plattform?

Om jag tittar på Facebook och LinkedIn är rekommendationen att göra 1-2 inlägg per dag. Men om du använder samma antal inlägg på Twitter innebär det att ditt konto är i princip osynligt större delen av dygnet eftersom ett tweet lever i snitt i ungefär 8-10 minuter. 

Alla sociala medier har statistik som du kan ta del av, lär dig använda statistiken så du ser vilken typ av inlägg som dina följare gillar – i respektive plattform.

Tänk på att oavsett vilka sociala medier du är aktiv i går alltid kvalitet före kvantitet. Exempelvis om du inte får något engagemang på ett inlägg på Facebook får du sämre räckvidd nästa gång du gör ett inlägg. Ett annat exempel gällande LinkedIn är om du inte får engagemang de första 10 minuterna slutar ditt inlägg att visas. Dvs LinkedIn stryper räckvidden för ditt inlägg.

Fördjupa dig här: Hur du får bättre räckvidd och förstår algoritmerna på LinkedIn

Börja med att ta reda på bästa tiden

Det är olika dagar och tider som är bäst att publicera ett inlägg på i sociala medier. Ta reda på vilka rekommendationer som finns och läs din statistik. Även om LinkedIn säger att det är bäst vardagar mellan 7-8 måste du utgå från din statistik och analysera dina tidigare inlägg.

Gå inte i fällan och korsposta

Att korsposta, dvs att ett inlägg automatiskt delas på flera sociala medier är inget jag rekommenderar. Förutom att det är olika tidpunkter som gäller så visas inläggen inte på ett korrekt sätt. Dessutom är det olika antal hashtags som du ska använda. Ett exempel: om du korspostar från Instagram till Twitter så visas ingen bild utan bara en kort text och en länk tillbaka till Instagram. Var inte så lat. Det är dina följare det handlar om, inte att du ska göra det enkelt för dig själv.

LinkedIn

När det gäller LinkedIn är deras egna rekommendation ett inlägg per arbetsdag, dvs fem inlägg i veckan. 1-2 per dag. På din profil ser du enkel statistik som antal likes, delningar och räckvidd. Däremot på företagssidan har du betydligt mer statistik i deras analysverktyg och det här behöver du sätta dig in i. Lär dig förstå och tolka statistiken.

Relaterad artikel: 7 tips på hur du förbättrar företagssida på LinkedIn

Facebook

Sedan Facebook ändrade sina algoritmer i våras är det betydligt svårare för företag att nå ut. Rekommendationen är 1-2 inlägg per dag men tänk på att video och Facebook live premieras. Facebook är också den enda plattformen som erbjuder egen schemaläggning och faktiskt även har den bästa statistiken av alla sociala medier.

Relaterad artikel: 13 sätt att öka engagemanget på Facebook

Instagram

På Instagram är det fina och tilltalande bilder som gäller och rekommendationen är 2-3 inlägg per dag. Även här har det skett flera stora förändringar och både Insta live och Insta TV premieras. När du har ett företagskonto får du statistik om hur det går för respektive inlägg.

Relaterad artikel: Så här använder du Instagram live i din marknadsföring

Twitter

Här är det minst 10 tweets per dag som du behöver göra. Återanvänd dina inlägg och fånga upp intressanta inlägg via RSS-flöde som automatiskt delas på Twitter. I analysverktyget ser du vad som fungerar.

Blogg / nyhetsflöde

För att hålla en blogg levande och locka besökare behöver du publicera ett inlägg minst en gång per vecka. Det finns de som säger at du ska göra ännu fler inlägg men även här går kvalitén först för vad händer med de som återkommer till din blogg och de finner artiklar som knappt innehåller något som är värt att läsa? Google analytics är ett måste sedan finns det många fler verktyg beroende på vilken plattform du använder.

Fördelarna med att schemalägga inlägg

Många av oss som har närvaro i flera sociala medier har en tidskrävande uppgift med att gå in på alla sidor flera gånger om dagen. När du planerar dina inlägg räcker det med 1-2 timmar per vecka för att schemalägga alla dina inlägg. Du slipper alltså göra ett inlägg åt gången och tidsbesparingen blir stor.

7 verktyg för att schemalägga inlägg i sociala medier

#1 Facebook

Om du enbart har en företagssida på Facebook behöver du inget annat verktyg. I deras inbyggda schemaläggare har du möjlighet att schemalägga text, bilder och video. Ett enkelt verktyg som är lätt att använda och innehåller de funktioner som du behöver. Själv schemalägger jag mina inlägg till SmartBizz Facebook-sida med detta verktyg. Istället för att klicka på dela nuväljer du schemalägg och sedan vilken dag och tid som inlägget ska publiceras på. Du kan enkelt ändra publiceringsdatum.

schemalägg inlägg Facebook

#2 Buffer

Buffer är mitt absoluta favorit-verktyg och det har jag använt i många år. Med Buffer kan du schemalägga till flera plattformar. I gratisversionen kan du ha 3 sociala medier och du kan max schemalägga 10 inlägg per plattform. Nästa version, Pro, kostar $15/månad och där kan du ha 8 sociala medier och hela 100 inlägg schemalagda. I pro-versionen ingår även RSS-flöde vilket gör att du snabbt kan fånga upp andras artiklar och direkt schemalägga i Buffer. Genom att installera ett Chrome-tillägg sparar du tid genom att du direkt kan schemalägga den artikeln som du läser.

Du får också en del statistik beroende på vilken version du väljer. Ju mer du betalar desto bättre statistik får du.

En fördel här är att du kan välja mellan att se listvy eller kalendervy, per plattform. Direkt i vyn är det också väldigt lätt att “Re-Buffer” dvs återpublicera ett inlägg.

schemalägg inlägg Buffer

#3 Hootsuite

Även Hootsuite erbjuder en gratisversion. Här kan du ha upp till 3 sociala medier och du kan max schemalägga 30 inlägg. I deras första betalversion, Professional som kostar $25/mån, kan du koppla 10 sociala medier och det finns ingen begränsning på antal inlägg. Här kan du också ladda upp inlägg i bulk, vilket är utmärkt för en aktiv närvaro på Twitter.

Hootsuite är så mycket mer än ett verktyg för schemalägga inlägg. Om du är relativt ny kommer du troligtvis att bli överväldigad av all information som du kan få här. Det är inte lika intuitivt som Buffer men när du har lärt dig Hootsuite tror jag du kommer uppskatta att du får mer information. Bland annat kan du välja att se dina flöde i realtid som jag visar på bilden här nedanför. Då ser jag direkt vilka inlägg jag har gjort, när de är gjorda, hur  och kan enkelt jämföra med de andra plattformarna.

Även här kan du välja mellan list- och kalendervy men kalendervyn ingår i premium. Till skillnad från Buffer ingår RSS-flöde i gratisversionen vilket gör att du snabbt kan fånga upp andras artiklar och direkt schemalägga. Genom att installera ett Chrome-tillägg kan du direkt schemalägga den artikeln som du läser.

schemalägg inlägg Hootsuite

#4 Later

När det gäller schemaläggning till Instagram är det sedan i våras tillåtet att använda 3:e partsverktyg. Later är ett verktyg främst för Instagram men du kan även schemalägga till Twitter, Facebook och Pinterest. I gratisversionen kan du schemalägga 30 inlägg till Instagram, Facebook och Pinterest samt 50 inlägg till Twitter. Du får enkel statistik men i gratisversionen kan du enbart ladda upp bilder. Vill du schemalägga video behöver du gå upp en nivå och då kostar Later $9/månad.

Later passar dig som jobbar mycket med visuellt innehåll och fokuserar på Instagram. I nedan filmklipp (5min) får du reda på hur det fungerar med Later.

#5 PostPlanner

Postplanner kostar från $3/månad och här kan du schemalägga till Facebook och Twitter. I den billigaste versionen ingår 30 inlägg per dag och du kan ha 300 inlägg i kö. Postplanner ger även förslag på innehåll som du kan dela, som redan har fått bra effekt på Facebook med liknande publik. Även det här verktyget är mer än bara kunna schemalägga.

Det bästa med Postplanner är just rekommendationer för bra content. Du får hjälp med att hitta, planera och posta inlägg.  Du kan även ladda upp video till Facebook men om du laddar upp GIFs blir det en länk, både på Facebook och Twitter.  En annan fördel är att du enkelt kan återpublicera inlägg via “plan rotation”. Har du mycket ever green content kommer det här till stor nytta.  Är det ett främst ett bra verktyg för att schemalägga inlägg du behöver så rekommenderar jag att börja med Buffer.

#6 Sprout social

Nu steppar vi upp och i Sprout social har du ett riktigt bra verktyg. Det kostar från $99/månad men du får så mycket mer än ett verktyg som schemalägger dina inlägg. Det här är faktiskt ett av de bästa verktygen jag har testat, ett komplett verktyg för hantering av sociala medier.

I den lägsta betalnivån ingår 10 sociala medier, en inbox, hantering av profiler, publicera, schemalägga, göra utkast och en content calendar. Du har ett bildbibliotek och du kan även redigera bilder med text optimera storleken för varje plattform.

Här får du ett “allt-i-ett” verktyg som gör att du slipper använda flera olika program. Det passar oavsett om du är ett mindre företag eller är i ett stort företag där flera personer arbetar med företagets sociala medier.

Det är användarvänligt och ganska enkelt att lära sig med många kraftfulla funktioner. Möjlighet att både schemalägga och posta inlägg över flera sociala medier är bara en av dessa.

Utöver schemaläggning erbjuder Sprout bra verktyg för samarbete med kolleger som dessutom kan få access till olika funktioner utifrån sina roller i företagets digitala marknadsföring. Flera kan alltså bidra med innehåll och artiklar till din publiceringskalender för sociala medier. Här kan du även välja vem som ska godkänna ett inlägg innan det publiceras.

Det finns ett utmärkt analysverktyg och trendrapporter för att du ska se hur du kan öka antalet följare.

En annan väldigt bra funktion är att du får en “social media inbox” – nu pratar vi tidsbesparing på hög nivå. Istället för att du ska logga in på respektive sociala medier som företaget är med i får du alltså allt i en enda inkorg!

I Sprout kan jag både svara på kommentarer och meddelande från Facebook, LinkedIn, Instagram. Twitter och Google+ – direkt i verktyget!

sprout social schemalägg kalender

Bild från Sprout social

#7 E-clincher

E-clincher har jag precis testat och det påminner om Sprout social. Det kostar från $49/månad. Användargränssnittet är lite klumpigare än Sprout men när du väl lärt dig verktyget så kommer du ha stor nytta av det. Schemalägga inlägg är en funktion med det finns så mycket mer.

I första nivån är det en användare och 15 sociala medier du kan ha. Det är obegränsat antal inlägg du kan schemalägga och E-clincher fungerar till Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google My Business, Google+, Pinterest, YouTube, Yelp och Google Analytics.

Precis som i Sprout får du en inbox. Dock fungerar inte LinkedIn meddelande här och enligt deras support är det pga LinkedIns API. Du får kommentarer och antal likes på inläggen men alltså inte dina meddelanden. RSS-flöde med automatisk schemaläggning och förslag på content är bara några av funktionerna. Du kan även få realtidsflöde och svara direkt på en kommentar.

Bildredigering och en integration med Canva sparar ännu mer av din tid.

Om du går upp en nivå ytterligare ($99/mån) så får du ett väldigt bra verktyg för team-arbete. Här kan du lägga till team-medlemmar, roller och vem som ska godkänna vad. Du kan till och med tilldela en inbox för en specifik person.

Min rekommendation är att testa både Sprout Social och E-clincher för att ta reda på vilket av dessa som uppfyller de funktionerna som du behöver.

schemalägg inlägg e-clincher

Min inkorg hos E-clincher

Sammanfattning

Anledningen till att schemalägga dina inlägg är att du sparar din tid samt att inläggen sker på bästa tid och dag. Jag rekommenderar alla företag att använda ett verktyg för att schemalägga sina inlägg i sociala medier. Ju fler plattformar du har igång desto mer tid och kraft tar det att hantera dessa. Med dessa verktyg får du en bättre översikt och förhoppningsvis en rutin på att göra de antal inlägg som du behöver för att få ut så mycket som möjligt av sociala medier.

Givetvis finns det ännu fler verktyg än de som jag har skrivit om här. Nästa program som står på tur att testa är Airtable. I det verktyget får du en schemaläggare och innehållsplanering, i ett. Det här går hand i hand så det ska bli intressant om det räcker för mina behov.

Över till dig – vilka funktioner tycker du är viktigast?


 

Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *