Hur du sätter smarta mål

Hur du sätter smarta mål som du når enligt SMART-metoden

Sätter du mål och är de smarta?

Att sätta upp mål är ganska enkelt och många sätter mål dagligen.
Hur många har inte satt ett mål (löfte) om att börja träna efter nyår?
Eller på måndag ska jag börja ringa kunder?
Eller börja blogga, skriva en bok och planera inlägg i sociala medier?

Vad hände?

Var ditt mål smart formulerat?

smart mål

Sätt ett smart mål!

Smarta mål hjälper dig att formulera ett tydligt och mätbart mål. När du sätter ett mål enligt SMART-metoden skapar du ett tydligt, nåbart och meningsfullt mål. Du får en tydlig tidsplan och håller motivationen uppe.  

Så här gör du:

Specifikt

Det här är första steget och hjälper dig att förtydliga ditt mål så det blir exakt och tydligt att förstå. Tänk dig att du jobbar som säljare men vill bli försäljningschef. Ett mål skulle kunna vara: Jag behöver lära mig ledarskap för att bli försäljningschef vilket innebär att jag kan bygga min karriär och leda ett framgångsrikt team. Eller att du bestämmer dig för att skriva en bok, då skulle det kunna vara: Jag ska skriva en bok om sociala medier på minst 200 sidor.

Ställ dig följande frågor:

  • Vad vill jag uppnå?
  • Varför är målet viktigt för dig?
  • Vad behöver du för att nå målet?

Det kan exempelvis vara:

  • Bli känd inom din nisch
  • Lära dig ledarskap
  • Skriva en bok på 200 sidor

Mätbart

Ditt mål ska vara mätbart så du vet vad du ska sikta mot. Att säga att ditt företag ska gå bra eller att du ska börja träna är inte mätbart. Om vi tar exemplet ovan att du ska bli försäljningschef kan du ha som ett mätbart mål att inom 3 år ska du ha lärt dig den kunskapen som krävs. I exemplet skriva en bok: Jag ska skriva ett kapitel i månaden.

Ställ dig följande frågor:

  • Hur mycket?
  • Hur många?
  • Hur vet jag när jag har lyckats?

Exempel:

  • Göra 5 inlägg i veckan i sociala medier
  • Skriva ett kapitel i månaden
  • Träna 3 gånger i veckan
  • Jag ska sälja för 100.000 per månad

Attraktivt (nåbart/rimligt)

För att du ska känna att målet är ”ditt” behöver det vara attraktivt, nåbart och realistiskt för dig.
Hur motiverad blir du om målet är att alla säljare på företaget ska besöka 5 kunder/vecka och du redan besöker 10 i veckan? Fundera på om du har tiden för att fullfölja ditt mål. Har du råd att göra det?

Enkelt förklarat ska det vara möjligt att nå men utmanande utifrån de resurser som du har till ditt förfogande. När du sätter ett mål bör du titta på möjligheter och resurser som kan hjälpa dig komma närmare ditt mål.

Fundera på om det är realistiskt att bli försäljningschef baserat på din nuvarande kunskap och erfarenhet. Om du ska skriva en bok hur ska den ges ut? När ska du kontakta ett förlag, eller kanske du ska ge ut boken själv?

Ställ dig följande frågor:

  • Hur kan jag nå målet?
  • Hur realistiskt är det baserat på andra faktorer som tid & pengar?

Relevant

Är ditt mål relevant för dig?
Visst ska vi sikta till månen och nå till trätopparna men är målet totalt irrelevant så kommer du troligtvis att tappa motivationen. Ditt mål ska vara relevant för dig och du ska känna att du kan nå det även om det kommer bli tufft att nå.

Exempel: Du vill (& behöver) lära dig ledarskap för att bli försäljningschef men är det rätt tid för dig? Är du rätt person att bli försäljningschef? Hur ser ditt familjeliv ut? I exemplet om att ge ut en bok, kommer det att bidra till att du blir sedd som en expert i sociala medier och har du tid att göra det nu?

Ställ dig följande frågor:

  • Är det värt det?
  • Är det här den bästa tiden?
  • Matchar den dina andra behov & intresse?
  • Är du rätt person för att nå detta mål?
  • Är det användbart?

Tidsatt

Tidsramen är väldigt viktig när du sätter ett mål. Målet ska innehålla start och slutdatum eller klockslag beroende på vilket mål du har satt upp. När du har bestämt när målet ska vara uppnått kommer du också att fokusera på att nå det. Du har förhoppningsvis satt av tid i din kalender för att nå ditt mål.
Om du har en otydlig bild när målet ska vara färdigt – hur vet du då när du har nått målet?
Det är som att springa ett lopp utan att veta var eller när du har nått mål.

Vi tar exemplet med boken: Mitt manuskript ska vara klart för publicering om 12 månader. Och målet med att bli försäljningschef, under 2017 ska jag gå minst en ledarskapsutbildning och läsa tre böcker i ämnet.

Ställ dig följande frågor:

  • När?
  • Vad kan du göra från och med nu och 6 månader framåt?
  • Vad kan du göra i dag?

Avgränsat

Definiera så målet är tydligt och kristallklart. Avgränsning betyder att du klargör vad målet faktiskt betyder och vad det innehåller. När du har satt ditt mål så ska du själv tydligt förstå och se  ditt mål framför dig, ju skarpare du kan formulera målet desto bättre blir resultatet.

Följ upp!

Kom ihåg att följ upp med jämna mellanrum! Skriv in i din kalender att du varannan vecka eller varje månad ska stämma av resultatet mot dina mål. Då är det enkelt att justera och ändra. Ha alltid målet framför dig och självklart nerskrivit!

”Att börja dagen med att läsa ditt mål ska vara en lika självklar del av morgonrutinen som att borsta tänderna”

Berätta, vad tycker du är svårt med att sätta och/eller hålla mål?


linda_björck_smartbizz_linkedin

Linda Björck <<–Connecta gärna med mig!

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] ett mål med din närvaro i sociala medier Jag har tidigare bloggat om vikten av att sätta mål och det gäller även i sociala […]

  2. […] Bestäm dig Ett mål börjar oftast med en tanke och när det är viktig för dig omvandlas tanken till ett mål. Bestäm dig för att göra något åt det och gör det till ett smart mål. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *