Hur du sätter smarta mål

Sätter du mål och är de smarta?

Att sätta upp mål är ganska enkelt och många sätter mål dagligen.
Hur många har satt ett mål (löfte) om att börja träna efter nyår?smarta_mål_Smartbizz
Eller att på måndag ska jag börja ringa kunder?

Vad hände?

Var ditt mål smart formulerat?

Sätt smarta mål!

Smarta mål hjälper dig att formulera ett tydligt och mätbart mål. Så här gör du:

  • Specifikt
    Är första steget och hjälper dig att förtydliga ditt mål så det blir exakt och så tydligt att det är enkelt att förstå.
    Ex: Ringa 10 kunder varje vecka
  • Mätbart
    Ditt mål ska vara mätbart så du vet vad du ska sikta efter. Att säga att ditt företag ska gå bra är inte mätbart.
    Ex: Jag ska sälja för 250.000 per månad eller mitt företag ska omsätta 1 miljon under 2014.
  • Attraktivt (vissa använder accepterat)
    För att du ska känna att målet är ”ditt” behöver det vara attraktivt för dig.
    Hur motiverad blir du om målet är att alla säljare på företaget  ska besöka 5 kunder/vecka och du redan besöker 10/vecka?
    Därför är det också viktig med individuella mål och är ni en grupp eller avdelning så behöver alla inblandande känna att målet är attraktivt.
    Bäst resultat får man om målen sätts gemensamt
  • Realistiskt
    Är ditt mål realistiskt?
    Visst ska vi sikta till månen och nå till trätopparna men är målet totalt orealistisk eller för lätt så tappar du motivationen.
    Ditt mål ska vara utmanande och du ska känna att du kan nå det även om det kommer bli tufft att nå.
  • Tidsbundet
    Tidsramen är jätteviktig när du sätter ditt mål.
    Målet ska innehålla start och slutdatum eller klockslag beroende på vilket mål du har satt upp.
    OM du har en otydlig tid när målet ska vara färdigt – när vet du då när du har nått målet?
    Det är som att springa ett lopp utan att veta var eller när du har nått mål.
    Ex: Jag ska ringa 5 kunder varje dag i 4 veckor med start från och måndag 21/10 till fredag 15/11
  • Avgränsat
    Definiera så målet är tydligt och kristallklart. Avgränsning betyder att du klargör vad målet faktiskt betyder och vad det innehåller.
    När du har satt ditt mål så ska du själv tydligt förstå och se  ditt mål framför dig, ju skarpare du kan formulera målet desto bättre blir resultatet.

Följ upp!

Kom ihåg att följ upp med jämna mellanrum! Skriv in i din kalender att du exempelvis varje eller varannan månad ska stämma av mot dina mål. Då är det enkelt att justera och ändra. Ha alltid målet framför dig och självklart nerskrivit!

Berätta, vad tycker du är svårt med att sätta och/eller hålla mål?

”Att börja dagen med att läsa ditt mål ska bli en lika självklar del av din dag som att du borstar tänderna”

linda_björck_smartbizz_linkedin

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig!

Social media manager
LinkedIn-specialist

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
2 Kommentarer

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] ett mål med din närvaro i sociala medier Jag har tidigare bloggat om vikten av att sätta mål och det gäller även i sociala […]

  2. […] Bestäm dig Ett mål börjar oftast med en tanke och när det är viktig för dig omvandlas tanken till ett mål. Bestäm dig för att göra något åt det och gör det till ett smart mål. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *