Så här använder du Instagram Live i din marknadsföring

Hur du använder Instagram Live i din marknadsföring

Med över 500 miljoner användare på Instagram är det värt att ta en extra titt på och se på vilket sätt du kan använda Instagram i din marknadsföring.

Instagram har under det senaste halvåret släppt flera nyheter. Stories som släpptes tidigare minns du säkert. Nu har Instagram kopplat på två nyheter till Stories, Live video och möjligheten att skicka ett kort filmklipp i ett direktmeddelande till dina vänner och följare.

Instagram Live

Du har även möjlighet att sända direktmeddelande som försvinner, till individuella personer, kunder eller grupper, innehållandes bilder och filmklipp. Meddelandet försvinner efter 18 sekunder. Det här är en annan typ av konversation och kommer inte att hamna i inboxen. En viktig aspekt är att du kan endast skicka och ta emot meddelande från ett konto som du följer och som följer dig tillbaka. Det här hoppas jag kommer att förhindra att det sänds en massa spam.

Att göra filmklipp är stort och beräknas öka ännu mer under 2017. De olika plattformarna tittar på varandra och Instagram Stories är ju kopierat från Snapchat. Facebook som äger Instagram har satsat stort på filmklipp och erbjuder Facebook Live. Den stora skillnaden mot Facebook Live är att Instagram Stories försvinner efter 24 timmar medan på Facebook kan du se filmklippet i efterhand.

Däremot när det gäller Instagram Live så sänds det i realtid via Instagram Stories. Men jämfört med Stories och Facebook Live försvinner filmklippet direkt efter det är sänt. Det hamnar alltså inte i  det vanliga flödet.

Instagram Live är både en realtids-kanal och ett verktyg för att skapa engagemang. I motsats till att bara titta på filmklipp kan alltså användarna interagera via en live chat-funktion. Varje video innehåller en sektion för kommentarer längst ner på skärmen och där kan vem som helst av tittarna dela sina tankar, ställa en fråga eller ge ”likes”.

Tips: Skaffa en mobilhållare, typ Tripod, så du kan sända live utan att hålla i telefonen.

Så här börjar du med Instagram Live

Att börja sända Live på Instagram är enkelt. Från startsidan på Instagram sveper du åt höger och trycker på ”Start Live Video”. Dina följare får en notis när du går live och en liten textruta med ”live” står under ditt foto längst upp under Stories.

OBS! Den här funktionen är nyligen lanserad så se till att din app är uppdaterad. Om funktionen inte finns ännu får du ge dig till tåls ett litet tag till.

Här är 4 sätt som du kan använda Instagram Live på:

#1 Ha en kort interaktiv Q&A

Skapa engagemang och svara på kundernas och följarnas frågor i realtid. För att lyckas med en Q&A så behöver du låta dina följare få information om när du tänker sända live. Du kan också låta följarna skicka in sina frågor i förväg eller fråga dem under tiden du sänder och på så sätt skapa en bättre interaktiv upplevelse.

Tips: Berätta för dina följare i god tid att du kommer sända live och uppmuntra till att de skickar in sina frågor till dig.

#2 Sänd en tutorial eller demo

Visa dina kunder hur dina produkter och tjänster fungerar med tutorials och demos. Jämfört med ett vanligt inlägg eller Stories, som har begränsad tid, så har du via Instagram Live möjlighet att sända upp till en timme. Det innebär att företag kan ha längre filmklipp för att visa en produkt eller tjänst och samtidigt större möjlighet att skapa engagemang.

Exempel:

  • Ett gym kan sända ett träningspass
  • En makeup-artist kan sända live tutorials för att visa hur deras produkter fungerar
  • En restaurang kan sända hur en maträtt görs
  • Ett utbildningsföretag kan sända en föreläsning
  • Ett seminarium kan sända samtliga föreläsningar live
  • En mäklare kan visa ett objekt
  • En inredare kan visa hur du väljer färg och dukning
  • Ett hotell kan sända en rundvandring
  • En person kan sända delar en intervju

På vilket sätt skulle du kunna sända live för att boosta ditt företag?

#3 Visa behind the scenes

Att sända ”behind the scenes” som visar företagets vardag brukar uppskattas av följarna.

Det kan exempelvis vara en:

  • demonstration på hur en produkt tillverkas
  • förhandstitt på kommande produkter
  • förberedelser inför ett kommande event
  • rundtur på kontoret
  • kollega som arbetar med att fram nytt material

#4 Ett speciellt erbjudande

Ett erbjudande brukar locka och om du påminner tittarna att erbjudandet bara gäller under tiden som filmklippet sänds blir det betydligt lättare för dig att mäta ROI. Du kan ha ett erbjudande direkt i filmklippet, gärna i kombination med länken på din bio som tar dina tittare direkt till en landningssida. Du kan också uppmana tittarna att under tiden du sänder ska de skicka ett direktmeddelande till dig för att få ta del av erbjudandet.

I och med att erbjudandet är tidsbegränsat, antingen 24 timmar om du har erbjudandet via Instagram Stories eller upp till en timme om du sänder via Instagram Live, brukar det ge en effekt i sig.

Vilken typ av erbjudande skulle du kunna ha som är av värde för dina följare?

#5 Ha en live chat

Ha en live chat där dina följare får ställa frågor som du direkt tar upp och svarar på. Även här gäller det att avisera att du ska ha en live chat så dina följare vet om det i god tid.

Bestäm dig för ett ämne inom ditt verksamhetsområde och håll dig till det under hela sändningen.

Inom vilket ämne skulle du kunna ha en live chat?

Och kom ihåg, live video försvinner direkt efter det är sänt så du behöver inte vara orolig för att ditt vanliga flöde fylls med filmklipp. Perfekt för att visa utvalda saker under en kort tid.

Tips:

Ditt filmklipp är borta i samma stund som du slutar sända och du får ingen statistik på hur det har gått. Det du kan göra är att ta en skärmdump så du kommer ihåg hur bra det gick.

Vad tycker du om Instagram Live?
Kommentera gärna!


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *