Pontus Staunstrup svarar på frågor om content marketing

Pontus Staunstrup om content marketing

I detta inlägget har jag ställt 7 frågor till Pontus Staunstrup som är medförfattare till boken Content marketing för alla. Här hjälper han till att reda ut begreppen och berättar om de vanligaste misstagen med content marketing.
Har du några frågor om content marketing? Kommentera i bloggen får du svar!

content marketing

Berätta kortfattat – vad är content marketing?

Content marketing går ut på att skapa relevant och värdefullt innehåll för en målgrupp, och på så sätt komma tidigt in i deras köpresa. Det är ett långsiktigt arbete, och inte en kort kampanj, för det tar tid att bygga upp ett förtroende som en bra och kunnig rådgivare.

Hur börjar man med content marketing och vad anser du är de första och/eller de viktigaste stegen?

Om man vill arbeta med content marketing så tycker jag man ska börja med att sätta tydliga mål – t.ex vi vill skapa kännedom runt vårt varumärke, vi vill bli betraktade som experter inom ett område eller vi vill öka försäljningen av en produkt. Och därefter definiera en tydlig och avgränsad målgrupp. Det är målgruppens behov – vilka problem eller utmaningar de har – som är basen för innehållet man tar fram. Mål och målgrupper ska sedan sättas in i en strategi som även tar upp t.ex kanaler, arbetsprocesser och mätpunkter.

På vilket sätt ser man att det man gör ger en effekt? Går det att mäta och i så fall hur?

Det är viktigt att mäta på de mål man satt upp, det är bara då man kan se effekten. Om målet är ökad försäljning så mäter man just på det, om det är ökad kännedom så mäter man på det. Allting går att mäta, men det viktiga är att man mäter det som faktiskt talar om ifall man lyckas eller inte.

Jag brukar berätta om vikten av en strategi för sociala medier, vad anser du om att ha en särskild strategi för content marketing?

Det är absolut ett måste att ha en strategi för sin content marketing. Avsaknad av strategi är den vanligaste orsaken varför företag misslyckas med content marketing. Om det sedan behöver vara en separat strategi, eller kan vara en del av en större marknadsstrategi varierar från företag till företag.

Avsaknad av strategi är den vanligaste orsaken varför företag misslyckas med content marketing

 Kan du ge några exempel på företag som lyckats med content marketing?

Jag tycker Projectplace arbetar bra med content marketing, samma sak med Ericsson. Bland mindre företag tycker jag t.ex Brath AB gör ett bra jobb med YouTube-filmer som svarar på grundläggande SEO-frågor. Jag gillar också sajter som Mat.se och Mathem.se som har recept (värdefullt content) och inköpslistor direkt kopplade till varje recept (direkt konvertering).

Vilka är de vanligaste misstagen?

Ingen tydlig plan och förväntningar om att kunna få snabba resultat som vid en reklamkampanj är två vanliga misstag. Att inte lära känna sin målgrupp och därmed inte kunna ta fram relevant och värdefullt content är ett annat. Och att bara producera content utan att jobba minst lika mycket med att sprida det är ytterligare ett vanligt misstag

Finns det några speciella verktyg som du kan tipsa om, som underlättar arbetet med content marketing?

Det finns flera verktyg, både för att planera innehåll och för att sprida det – ibland finns bägge delarna i samma verktyg. Ett kostnadsfritt verktyg som är värt att testa för planering är Trello. Och för att sprida innehåll i sociala medier finns t.ex Buffer. Ett verktyg som kostar, men som gör bägge delarna är Co-Schedulecontent marketing

Du är medförfattare till boken Content marketing för alla, en lättläst bok med konkreta exempel. Vem har nytta av att läsa den boken?

Vi har försökt skriva boken så den ska fungera för såväl små som stora företag, och för både de som vill börja med content marketing och de som redan kommit en bit på vägen. Att döma av den feedback vi fått hittills så har vi träffat rätt och den är till verklig nytta.

Här kan du beställa boken, Content marketing för alla.

Tack Pontus för att du svarade på frågorna och hjälpte till att reda ut begreppet content marketing.


Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
2 Kommentarer
  1. Julia Alm
    Julia Alm says:

    Hej!

    Vi är tre studenter från ekonomihögskolan på Lunds Universitet som för tillfället skriver en C-uppsats i marknadsföring. Vi är nyfikna på ämnet Content Marketing då vi tycker det är mycket intressant. Vi undrar om du identifierat något ”problemområde” eller någon specifik bransch som kan vara intressant att undersöka utifrån Content Marketing?

    Tack på förhand!

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Hej Julia,
      Jag skulle rekommendera er att ta kontakt direkt med Pontus. Han är jätteduktig på content marketing.
      Ett problemområde som jag ser är att man missar att ha en strategi eller pratar för mycket om sig själv.
      Fler och fler branscher jobbar med content marketing så det är svårt att nämna en specifik bransch. Däremot ett intressant case ur digital marknadsföring är Maersk. http://linkhumans.com/case-study/maersk-line

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *