Mina 8 bästa råd som gör dig effektivare som företagare

8 råd som gör dig effektivare som företagare

Måndag morgon – ny vecka och nya möjligheter. Och mängder med saker som ska göras och som pockar på din uppmärksamhet.
För att hinna med det du ska göra behöver du ha en bra struktur i ditt arbete.
Här bjuder jag på mina bästa råd som hjälper dig bli effektivare.

råd för effektivare företagare

#1 På fredagen, plocka undan och förbered måndagen

Om du redan på fredagen plockar undan och rensar bland alla papper, att göra listor osv blir det en snabbare start på måndag morgon.
Kanske det är någon uppgift du ej hann med som ska in på veckans  “att göra”?
Ta 15 min att gå igenom veckan som varit och fundera även på vad som har gått bra och vad som du behöver ändra och förbättra tills nästa vecka.

#2 På söndagskvällen, gör en snabb överblick av veckan

Gör till en vana att ta 5 minuter på söndagskvällen och gå igenom din kalender.
Har du något extra viktigt möte som du behöver förbereda dig för?

#3 Arbeta i intervallerpomodoro_smartbizz

För att vara så effektiv som möjligt, stäng av all avisering om mail, sociala medier och kanske t.o.m telefonen?
Allt som stör din arbetsro gör dig mindre effektiv.
Testa att arbeta i intervaller, Pomodore-tekniken är ett sätt där du arbetar  fokuserat på en uppgift i 25 minuter och därefter tar en paus.

Forskare säger att det tar upp till 15 min att vara tillbaka i arbetsuppgiften efter att något har tagit vår uppmärksamhet.

#4 Läs mailen några gånger per dag

Jag vet, det är svårt att låta bli att slänga ett öga på den lilla rutan som visar “nytt mail” men det flyttar ditt fokus från det du håller på med. Sällan är ett mail så brådskande att du behöver svara direkt. Bestäm dig istället för när du ska läsa dina mail och kanske till och med så att du ska ställa in vilka tider mailen hämtas? Själv har jag stängt av allt “pling” vilket gör mig effektivare.

#5 Planera in egentid i kalendern

Det som planeras blir gjort så se till att även planera in egentid i din kalender. Likaväl som du planerar dina möte, inlägg i sociala medier och andra arbetsuppgifter behöver du planera in egentid. Speciellt om du har mycket att göra behöver du egentid för att återhämta dig.
Testa att planera in tid för träning och motion – varför inte gå till ditt nästa möte?

#6 Ha konkreta mål med vad du vill åstadkomma

Hur ser det ut i din kalender?
Stämmer det överens med de mål du har satt upp för dig och ditt företag?
I bland är det lätt att det kommer in saker i kalendern som hindrar dig eller tar upp mycket av din tid. Vi har begränsat med tid, gör ett val och fokusera på ditt mål.
Fundera på om det du gör tar dig närmare ditt mål.

När du sätter mål, använd dig av SMART-metoden. Målet ska vara Specifikt, mätbart, accepterat (uppnåbart), realistiskt och tidsatt.

#7 Gör dina tuffaste uppgifter när du är mest alert

Vi har alla några surdegar eller någon tidskrävande uppgift som vi behöver göra och som behöver ditt fokus.
Se till att du gör de när du är ditt allra bästa jag. Själv är jag morgonmänniska så morgonen är den bästa tiden för mig, det är då jag förkovrar mig i nyheter i sociala medier och skriver blogginlägg.

#8 Bestäm när du gör vad

Jag arbetar ofta i tids-schok, en dag kan ex se ut såhär:
8-10 förberedelser och planering
10-12 uppföljning
13-14 administration
14-15 skypemöte
15-17 träning/egentid

En annan dag har jag uppdrag eller utbildning hela dagen. Tipset är att planera när du ska göra vad. När du planerar din dag blir du även mer effektiv. Det är du som bestämmer över din kalender, ingen annan!

 

Vad är ditt bästa tips för att vara så effektiv som möjligt?

 


linda_björck_smartbizz_linkedin
Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn.

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
10 Kommentarer
  1. Karin
    Karin says:

    Tack Linda för riktigt bra tips! Pomodoro-tekniken är grymtbra, för med intervaller på 25 minuter måste man verkligen fokusera och jobba på innan timern ringer! Och det gör att man tar pauser oftare, vilket undviker att man fastnar framför datorn i flera timmar 😉 /Karin

    Svara
  2. Malin
    Malin says:

    Toppen-tips! Punkt 7 är fantastisk att leva/jobba/träna efter – vi har alla våra toppar och dippar… Och att jobba i intervaller, gör oss inte bara mer effektiva – ur ett hälsoperspektiv kan det göra att vi reser på oss oftare, vilket ju är toppen för både kroppen och knoppen. Tack för den här listan 🙂 //Malin

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack Malin för din kommentar – och visst är hälsan viktig. Läste en artikel häromdagen att det kostar mer med dålig arbetsmiljö än sjukskriven personal… När knopp och kropp samverkar blir det toppen 🙂

      Svara
  3. Kristina
    Kristina says:

    Om du vill vara effektiv som företagare, se gärna till att du också har effektiva adminstrativa hjälpmedel att arbeta med, eller ännu hellre, ett bra samarbete med din redovisningskonsult.

    Månger gånger tjänar du både tid och kostnad på att ha någon som hjälper dig göra rätt från början. Köp hellre dessa tjänster än att försöka göra dem själv om du har möjlighet

    Att invester 10 timmar i böran av sin företagarkarriär på att få råd av en redovisningskonsult kan bara väl inveterade pengar för framtiden.

    När du har administrativ tid, se också till att du har koll på dina kundfordringar. Detta bör du göra regelbundet, helst en gång per vecka. Det är mycket lättare att påminna att fakturan inte blivit betald så tidigt som möjligt än att låta tiden gå.

    Som redovisningskonsult har jag sett att det finns mycket att vinna på att låta någon sköta det adminstrativa. Det finns också många fina appar eller tjänster i molnet som kan spara både tid och kostnader för företagaren.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack Dan.
      Kul att du gillade tipsen och för ideén att skriva ut och hänga vid skrivbordet.

      Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 8 tips som gör dig som företagare effektivare […]

  2. […] Mina egna effektivitetstips är Pomodoro-tekniken, stänga av e-post och sociala medier samt att dela in dagen i block utifrån uppgiftens svårighetsgrad. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *