LinkedIn uppdaterar algoritmer för mer engagemang

LinkedIn uppdaterar sina algoritmer som ska ge mer engagemang

Har du sett högre interaktion med dina inlägg på LinkedIn?

Det finns en anledning till det. Nyligen uppdaterade LinkedIn sina algoritmer för att generera mer engagemang i varje användares inlägg. Detta skedde efter att det visat sig att folk inte gjorde uppdateringar så ofta eftersom algoritmen starkt betonade innehåll från de bästa skaparna.

LinkedIn algoritmer

På LinkedIn publiceras mer än 1 miljon inlägg, video och artiklar – varje dag!  Efter en genomgång av hur vi interagerar med inläggen, har algoritmerna ändras. Algoritmer är det som styr vem som ser vad. Tidigare har jag beskrivit hur algoritmerna fungerar på LinkedIn. Det inlägget är fortfarande högst aktuellt, men nu har LinkedIn justerat algoritmerna – utifrån hur stort engagemang du får på dina inlägg och om du är en så kallad “power user”, dvs top 1%.

LinkedIn upptäckte att de översta 1% av de som skapar innehåll fick den största majoriteten av engagemanget på sina inlägg. Under tiden, fick 98% mindre engagemang än någonsin.

Så här har det sett ut i engagemanget – hur har då LinkedIn ändrat sina algoritmer för att lösa problemet?

Medlemmarna kan delta i konversationer på två olika sätt, som skapare av ett inlägg och som tittare som ser inlägg i flödet, läser dessa inlägg och svarar på dem. När en person besöker LinkedIn väljer algoritmerna utifrån en modell att de bästa inläggen ska visas högst upp i flödet. Den som ser inlägget kan ge feedback till skaparen genom virala handlingar såsom trycka på gilla och kommentera inlägget. Naturligtvis kan samma person ha båda rollerna, många tittare skapar också inlägg, och skapare brukar också svara på andras inlägg.

Varför LinkedIn har ändrat sina algoritmer för flödet

År efter år har LinkedIn upplevt en märkbar tillväxt i framför allt engagemang med inlägg som förekommer i flödet – en genomsnittlig ökning på över 50%.

Ofta resulterar det här engagemanget till en viral spridning. Det vill säga att LinkedIn-medlemmar engagerar sig i vissa inlägg till den punkt där innehållet får flera miljoner av gillare, kommentarer och delningar.

På ytan verkar det som en positiv utveckling. Men LinkedIn säger att det var ett problem. Engagemanget var inte jämnt fördelat, och webbplatsen var “i fara för att skapa en ekonomi där alla vinster i virala handlingar gick till de översta 1% användarna.”

Under tiden fick majoriteten av innehållsskapare mindre och mindre engagemang i sina inlägg.

Vanligtvis tenderar de mest populära inläggen i alla sociala medier att få mer synlighet, vilket är vad som händer med innehåll som delas av de främsta influencers.

linkedin algoritmer

Förutom det uppenbara problemet med denna ojämna fördelning av att de “rikaste” innehållsskaparna på LinkedIn – de som redan har ett stort antal följare blir “rikare”, var bristen på engagemang bland 98% av medlemmarna faktiskt avskräckande för få dem att göra inlägg igen framöver.

Det förvärrade bara “viral-klyftan”, eftersom färre innehåll från de 98% skulle leda till att fler såg inlägg från de främsta användarna.

LinkedIn utbildning

Varför LinkedIns nya algoritm kan vara en Game Changer för marknadsförare

Det finns flera nivåer för ändringarna gällande LinkedIns kriterier hur ett inlägg rankas i flödet.

Före denna ändring prioriterades ett inlägg enligt hur sannolikt en tittare skulle engagera sig – att gilla, kommentera eller dela det vidare. Den modellen tog också hänsyn till tittarens nätverk och hur sannolikt det var att reagera på det här innehållet.

Vad som saknades var hur sannolikt skaparen av det innehållet skulle uppskatta engagemanget. LinkedIn’s Bonnie Barrilleaux och Dylan Wang säger: “för en större influencer inom de högsta 1% skaparna, kanske inte en extra gillare eller kommentar från en okänd följare betyder så mycket.”

Däremot för små eller växande innehållsskapare betyder dessa gillanden och kommentarer mycket mer. Barrilleaux och Wang upptäckte att en skapare som får 10 eller fler gilla på sitt innehåll är 17% mer benägna att göra ett inlägg igen nästa vecka.

Därför har algoritmen för vad som visas i flödet modifierats för att inkludera signaler som anger hur mycket värde skaparen kommer att sätta på den respons och feedback de får på sitt inlägg.

Effekten blir att LinkedIn omfördelar uppmärksamhet, från “power users”, till de andra skaparna, så att ingen lämnas utanför. Det här hjälper till att de små skaparna som skapar högkvalitativa inlägg kan nå ut till de som bryr sig om dem.

“De som får 10 eller fler gilla på innehållet är 17% mer benägna att göra inlägg nästa vecka”

algoritmer linkedin flöde

Dessutom verkar LinkedIn’s ändringar av algoritmerna flytta sig i samma riktning som Facebook, när de reviderar sitt nyhetsflöde för att prioritera innehåll från familj och vänner framför det från sidor.

Relaterad artikel: Så här skapar du video på LinkedIn till en låg budget

De tre punkterna som LinkedIns nya algoritmer tar hänsyn till när de rankar innehåll:

  1. Hur sannolikt det är att en tittare engagerar sig i ett inlägg
  2. Hur mycket tittarens nätverk vill se det
  3. Hur mycket den ursprungliga skaparen kommer att uppskatta de första 10 som gillar inlägget

Men det kan finnas en fjärde, se bilden nedan, vilket är huruvida innehållsskaparen är inom tittarens nätverk eller ej.

linkedin algoritmer

För att mäta inverkan på skaparna mer exakt, använde LinkedIn “egokluster” för att på ett bra sätt fånga en medlems position och kopplingar. I bilden nedan från LinkedIn visar de hur utvärderingen är uppbyggd.
Poängen med denna modell är att det inte en enda medlem utan snarare en medlem plus deras hela nätverk ses och mäts. Ego cluster-mätningar svarar på frågan: Om hela mitt nätverk beaktas, vad påverkar mig? Modellen är inte utan nackdelar, men verkar vara ett steg i rätt riktning.

linkedin algoritmer optimering

Det är också möjligt att LinkedIn kommer att följa efter Facebooks algoritmer – dvs sänkt räckvidd för företagssidor.

LinkedIn’s förändring gällande algoritmerna – speciellt inom ramen för att öka engagemanget för små innehållsskapare – ger upphov till frågan: Är detta LinkedIn’s sätt att ge mindre varumärken och personer en chans att skina på ett annat nätverk, där de annars förlorat chansen?

“Of course, prioritizing posts from close connections means we have less space in the feed to show posts from top creators.”

LinkedIn hänvisar även till en ökande efterfrågan från användare, på en relevant och personlig upplevelse.

“LinkedIn’s core job is to great a valuable experience for all users”.

Relaterad artikel: 8 tips för att lyckas med marknadsföringen på LinkedIn

Vilken typ av påverkan kommer detta att ha på stora influencers – översta 1% av innehållsskaparna på LinkedIn?

Enligt Barrilleaux och Wang kommer det inte ha någon större påverkan, därför kan alla dra nytta av den övergripande tillväxten i engagemang som fås på alla inlägg i LinkedIns flöde.

“Att ta 8% av gilla-markeringar från toppen 0,1% är fortfarande bättre än för ett år sedan, skriver de. Dessa förändringar hjälper bara till att se till att det stigande tidvattnet lyfter alla båtar på ett schysst och rättvist sätt.”

Men om den här trenden fortsätter kan LinkedIn gå vidare i riktning mot Facebook, och omfördela en växande mängd engagemang från de bästa skaparna till nya.

“Det här kanske inte har en stor inverkan på de bästa skaparna idag, men jag tror att LinkedIn med tiden kommer att fortsätta driva utvecklingen i den här riktningen”, säger Bodnar.

“Andelen som ser inlägg från topp-skapare kan fortsätta att minska.”

LinkedIn säger att de kommer att fortsätta att observera och optimera sina algoritmer allt eftersom dessa förändringar träder i kraft.

Alla bilder och text kommer från LinkedIns artikel som nyligen publicerades.

Sammanfattning

I praktiken kommer effekterna att variera, men det kan vara värt att uppmärksamma och mäta dina inlägg för att se om det finns någon förändring i din distribution och respons. Många kämpar för att få ut sitt budskap och bygga sitt varumärke. Frågan är om det kan göra LinkedIn till en mer attraktiv plattform för övergripande innehållsdelning?

Det beror på – en förändring som denna verkar mer utformad för att möta en enskilds användares önskan om engagemang, i motsats till att nå en bredare publik. Men om räckvidd via engagemang med relevant innehåll, ger upphov till ännu mer räckvidd, då kan det vara av stor betydelse.

Fortfarande kommer det vara viktigt att du delar läsvärda och intressanta inlägg eller artiklar. Även dag och tid spelar roll.


Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *