Marknadsföring är som en första dejt – hur gör du?

Marknadsföring är som en första dejt!

Ja, det kan man faktiskt säga. Här är 12 punkter som får dig att tänka till gällande liknelserna med marknadsföring och att gå på en dejt. Titta i dina kanaler, hur ser det ut? Visar du din personlighet och fokuserar på kunden?

marknadsföring

#1 Visa ditt bästa jag.
Ditt varumärke skickar ett kraftfullt visuellt meddelande om vem du är. Kommer du att skicka wow-signaler eller blir de besvikna? Allt är upp till dig.

#2 Mindre om dig. Mer om dem.
Berätta för dina kunder vad som är värdet för dem, och inte mycket annat. Att bara prata om sig själv är en bra samtalsdödare.

#3 Gå inte på för starkt.
Du gillar inte hårdförsäljning och det gör inte dina kunder heller.

#4 Snåla inte.
Ta inga snikvägar. Det gör att ditt företag ser billigt ut och troligtvis leder det till att kundernas förtroende sjunker.

#5 Sköt det snyggt.
Att tala illa om konkurrenter säger mer om dig än om dem. Håll en hög standard.

#6 Ingen gillar en fejkad och ytlig person.
Potentiella kunder vill se ditt riktiga jag. Att vara äkta bygger förtroende och respekt.

#7 Visa din personlighet.
Stick ut från mängden på ett positivt sätt. Leverantörer som presenterar ”kompletta lösningar” och har ”allt under ett tak” kryllar det av. Vad är det som verkligen gör dig speciell?

”CONTENT MARKETING IS LIKE A FIRST DATE.
IF ALL YOU DO IS TALK ABOUT YOURSELF, THERE WON’T BE A SECOND DATE.”

# 8 Du känner om det skapas en äkta kontakt. 
Känslor är din vän. Den bästa marknadsföringen berör människor. Få dina kunder att känna något och de kommer att komma ihåg dig.

#9 Glöm kärlek vid första ögonkastet. Att bygga relationer tar tid.
Du kan inte starta en kampanj och förvänta dig att försäljningen rullar in nästa dag.

#10 Få dem att vilja ha mer.
Från webbplatser till annonser, lämna utrymme för nyfikenhet på ”mer”. Ge dina potentiella kunder värdefull information där det är lämpligt, och ge dem också en anledning att ta kontakt med dig, på ett enkelt sätt.

#11 Om allt klickar, ringer de dig.
Men inte förrän de har kontrollerat hur du ser ut online. Detta kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande. Se till att även ditt digitala intryck är snyggt och i ordning – att det samspelar med den du eller ni är.

#12 Inget svar är också ett svar.
Det betyder att du inte bryr dig tillräckligt för att svara.
Om du vill att kunden att ska vara nyfiken på dig, måste du vara nyfiken på kunden.

Den här artikeln är delvis kuraterad från bdn Aerospace.

Vad är ditt bästa tips?


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *