Lyckas med tävlingar på Facebook

Lyckas med tävlingar på Facebook

Så här inför jul är det extra många tävlingar som snurrar runt på Facebook. Ofta ser jag företag, stora som små som helt går emot både Facebooks tävlingsregler och Lotteriinspektionen.

Tävlingar på Facebook

Gilla, dela, vinn?

Det här är den vanligaste tävlingen och återkommer ofta. Många personer deltar gärna i dessa enkla tävlingar och flödet fylls med alla möjliga tävlingar, alla vill vinna. Problemet är att det inte är tillåtet.

Så vad gäller för tävlingar på Facebook?

Lotteriinspektionen säger:

Tillstånd till lotterier kan inte ges till privatpersoner eller företag.

Det är vanligt med tävlingar på sociala medier. Tävlingar där företag uppmanar att privatpersoner ska gilla, dela, kommentera eller tagga en vän eller två. Genom att göra detta är man med i en utlottning av en vara eller tjänst. Men en tävling utan motprestation är inte en tävling utan ett lotteri vilket går emot Lotteriinspektionens regler. Ett tillstånd för lotteri kan inte ges till privatpersoner eller företag.

Om man istället har en tävling där man måste göra en motprestation är det en tävling. Exempel på detta är att skriva en slogan eller svara på frågor. Prestationsmomentet får dock inte vara för enkelt för då kan det fortfarande ses som ett lotteri, säger Lotteriinspektionen.

Relaterad artikel: 13 sätt att öka engagemanget på Facebook.

Facebook säger följande om tävlingar:

Att dela på din tidslinje för att delta eller dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger och tagga dina vänner i det här inlägget för att delta är inte tillåtna.

Om du använder Facebook för en tävling ansvarar du för att kampanjen hanteras på ett lagenligt sätt, vilket omfattar:
  • Officiella regler
  • Erbjudandets villkor och behörighetskrav (t.ex. ålder och begränsningar gällande hemvist).
  • Tillämpliga regler för kampanjen och priserna som erbjuds efterlevs (t.ex. registrering och att du har alla tillstånd som krävs).

Relaterad artikel: Använd rätt storlek på bilderna på Facebook.

  • Varje deltagare måste inneha en fullständig version av Facebook.
  • Kampanjen måste innehålla en bekräftelse på att den inte på något sätt är sponsrad, stödd eller administrerad av eller knuten till Facebook.
  • Kampanjer kan administreras på sidor eller i applikationer på Facebook. Personliga tidslinjer och vänanknytningar får inte användas för administration av kampanjer (t.ex. är ”dela på din tidslinje för att delta” eller ”dela på din väns tidslinje för att kunna delta flera gånger” och ”tagga dina vänner i det här inlägget för att delta” inte tillåtna).

Relaterad artikel: 6 tips på hur du får fler följare på Facebook.

Hur är en korrekt och bra tävling utformad på Facebook?

  • Tävlingen ska innehålla en motprestation, exempelvis en motivering eller en bild.
  • Låt bli att kräv att en tävlingsdeltagare ska dela inlägget eller tagga en vän.
  • Framgår att tävlingen inte är sponsrad av Facebook.
  • Sätt ett slutdatum för tävlingen.
  • Beskriv hur och när vinnaren meddelas.
  • Skriv hur och var vinsten hämtas.

Fördjupa dig: skillnaden mellan tävling och lotteri och i Facebook´s guidelines.

Mina 5 tips för att lyckas med en tävling!

Varför anordna en tävling?

Många börjar i fel ände och startar upp en tävling utan en genomtänkt plan. Det som är viktigt är att ställa sig frågan varför. Vad är syftet och målet med att anordna en tävling? De personer som gillar för att tävla, är de verkligen företagets målgrupp? Vad vet du om din målgrupp och kommer du att nå rätt personer genom en tävling?

Kanske, kanske inte.

Tydliga tävlingsregler

Ha tydliga tävlingsregler. De som deltar i en tävling ska direkt först hur vinnaren meddelas, hur länge tävlingen pågår och vad som förväntas av deltagarna.

Sprid budskapet i andra sociala medier

Vilka andra sociala medier finns företaget med i? Uppmuntra alla dina fans att gå in och tävla på Facebook, både direkt i plattformarna och via nyhetsbrev. Kanske du ska köra ett sponsrat inlägg om du vill nå riktigt många tävlingssugna personer?

Attraktiv vinst

Vilken typ av vinst är attraktiv för din målgrupp? Om du som jag säljer utbildningar, kanske en plats på en utbildning kan vara intressant? Fundera ett extra varv innan du drar till med att lotta ut en iPhone eller en iPad.

Mät och analysera

Förutom att ha svar på varför och ett tydligt syfte måste man mäta. Visst du kan få fler följare och högre interaktion under tiden tävlingen pågår. Det som är intressant att veta är om de som har gillat sidan under tiden tävlingen pågick är rätt målgrupp. Genom att gå igenom statistiken på Facebook-sidan ser du demografin på de som gillar sidan.

Du bör även ha en plan för att det i fortsättningsvis bibehålls ett engagemang på företagssidan. Vad behöver du göra för att skapa ett intresse så man fortsätter interagera?

Över till dig – vad är ditt bästa tips gällande tävlingar på Facebook?


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *