Så lyckas du med social sellling

Vad är social selling och hur lyckas du?

Social selling är ett ord som har blivit vanligt men idag är det mer än ett modernt ord. Det är viktigt att förstå innebörden av social selling men vad betyder det egentligen?

Kort förklarat är det:

När en säljare använder sociala medier för att interagera och skapa relationer med tilltänkta kunder. Säljaren ger värde genom att svara på frågor och bjuder på sin kunskap tills prospektet är redo att köpa

Alltså mer ”social” än ”selling”

social selling smartbizz

Sluta prata om dig själv

I stället för att prata om dig och dina produkter pratar du med människor och hjälper dem med din kunskap. Möjligheterna är många och för att lyckas behöver du avsätta tid, helst varje dag och vara aktiv i sociala medier. Främst då i den kanalen där dina kunder befinner sig och om du jobbar inom B2B är LinkedIn en utmärkt kanal, kanske till och med den bästa. Även Twitter och Facebook är bra kanaler för att hålla sig uppdaterad om vad som sägs om ditt varumärke eller för att fånga upp när någon behöver hjälp.

Relaterad artikel: Hitta nya leads via sociala medier

Var aktiv

Genom att vara aktiv och synas, kan du agera som en expert i ditt område och då kommer personer att tänka på dig framöver. Det är ett långsiktigt arbete som tar tid men det kommer att löna sig. Ett sådant exempel kan vara när någon frågar efter en specifik tjänst eller produkt och om du har byggt ditt professionella varumärke så kan du vara den som blir omnämnd av någon annan. I dag är det mycket enklare att få reda på information.

Exempelvis kan du med en liten arbetsinsats ta reda på:

  • Vem du kan kontakta på ett företag
  • Vem du redan känner i just det företaget
  • Hur engagerade de är i sin kunddialog
  • Vad kunder vill ha från företaget och om de klagar på något

Relaterad artikel: 3 enkla sätt du kan söka på LinkedIn

Bygg förtroende

Det gäller även att du är duktig på att bygga förtroende. Din närvaro i sociala medier kan introducera dig för nya kunder. Faktum är att 81% är mest troliga till att engagera sig med ett starkt, proffsigt varumärke.

Enligt en undersökning från LinkedIn använder sig 72% av köparna sociala medier för att göra undersökningar innan de gör ett köp. De frågar sina kontakter och i sitt nätverk. Därför är det minst lika viktigt att företaget du representerar har en bra närvaro i sociala medier.

Här är 5 tips på hur du lyckas med social selling på LinkedIn

#1 Din profil är helt uppdaterad och sökordsanpassad

Att se till att din profil är uppdaterad är a och o. Använd allt utrymme du får lov att använda. Se till att profilbilden är proffsig, headerbilden hänger ihop med vad du jobbar med och hela din profil är rätt ifyllt. Skriv in en tydlig CTA (call to action) och kontrollera att dina kontaktuppgifter är korrekta. Använd även sökord för att du ska ha en större chans att komma upp i sökresultaten på LinkedIn.

#2 Skapa ditt professionella varumärke

Enligt en undersökning från Nielsen litar 83% på en rekommendation från en vän och 66% på en recension som finns på internet. Ju bättre du bygger ditt professionella varumärke desto större är chansen att du blir en person att räkna med i din bransch. Det leder i sin tur till högre interaktion och så småningom mer försäljning.

#3 Dela med dig av din kunskap och skapa engagemang

Om du löpande delar med dig av din kunskap, som är relevant för din bransch skapar du dig en expertroll. Du kan dela med dig av blogginlägg, kommentera och svara på andras inlägg eller dela med dig av nyheter inom din bransch. Förutom att du kan dela med dig av din kunskap i ett inlägg så kan du även leta upp relevanta grupper på LinkedIn.

Var ärlig och ha genuina diskussioner. Fokusera på att vara mer ”social” än ”selling”.

#4 Skapa kontakt och bygg ditt nätverk

Ju mer aktiv du på LinkedIn desto fler personer tittar på din profil. Ta för vana att titta på de personerna och skapa kontakt. Kom bara ihåg att när du skickar en förfrågan på LinkedIn så ska den vara anpassad och personlig. Undvik alltså standardfrasen, ”I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”. Det här är ett enkelt sätt att påbörja ett samtal med en presumtiv kund. Andra sätt att bygga ditt nätverk på är att skicka förfrågningar till gruppmedlemmar eller de som du har ”pratat” med i en diskussionstråd på LinkedIn.

På LinkedIn kan du se ditt SSI, social selling index – hur ligger du till?

#5 Hitta nya kundämne

På LinkedIn har du stora möjligheter att hitta och prospektera nya kunder genom deras sökfunktion. Hitta de företag som du är intresserad av och börja följa dessa. Nästa steg är sedan att hitta rätt personer på företagen och det gör du lättast genom att söka efter en specifik person, titel eller funktion på ett företag. Ett annat alternativ är att titta på företagets LinkedIn-sida och se vilka personer som är kopplade till det företaget.

Sammanfattningsvis är det egentligen ganska enkelt. Var aktiv, bjud på din kunskap och våga ta kontakt.

Över till dig, arbetar du med social selling?


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Få senaste nytt i din inkorg

No spam guarantee.

2 Kommentarer
  1. Bo Enedahl
    Bo Enedahl says:

    Mycket av mina tankar och förhållningssätt, dock inte alltid så lätt att hålla fokus.
    Jag behöver arbeta med mig själv, mina rädslor och gå utanför dem allmäna generallisternas råd .
    My Social Selling Index on LinkedIn is 46. Get your score today. #GetYourSSI

    /Bosse

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack för att du delade med dig Bo. Det som är bra med SSI är att man ser vilka delar som man ska/bör vara med aktiv i på LinkedIn. Att gå utanför sin komfortzon och utmana sina rädslor är ett stort arbete men bara genom att vara medveten om det innebär att det är enklare att komma vidare. Lycka till.

      Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *