Grupper på LinkedIn

Är du liksom jag aktiv på LinkedIn?

Då har du säkert sett att när du går in i grupper, så ser det helt annorlunda ut. LinkedIn har nyligen uppdaterat och förändrat en hel del i grupperna, allt från utseende till nya regler. Nu när LinkedIn även har uppdaterat webben så att det är liknande gränssnitt som i den nya appen. Här kan du läsa om LinkedIns nya app för grupper

LinkedIn vill både förenkla och göra grupperna tydligare. Vad tycker du om det nya utseendet?

Jag börjar med att gå igenom förändringarna i det nya utseendet. Avsikten från LinkedIn är att skapa ett enklare gränssnitt. Startsidan för grupper är mycket tydligare och ger en bra överblick. Du ser och får en bild av highlights i grupperna och lite ner till höger så ser du vilka av dina grupper som är mest aktiva. Det är de fem mest aktiva grupperna som visas. Har du valt grupper utifrån ditt expertisområde (vilket du bör göra), så ser du tydligt vilka grupper som du bör vara aktiv i.

Uppe till vänster i det blå-gröna fältet har du tre knappar:

  • Gruppikonen = hemknapp
  • My groups
  • Discover

Till höger i det blå-gröna fältet har du ett kugghjul.

LinkedIn grupper

My groups

När du trycker på pilen i ”my groups” så får du en lista som visar alla dina grupper i den ordningen du har valt att de ska visas. Du även välja att söka bland dina grupper eller skapa en ny grupp.
Vill du ändra ordningen på grupperna så trycker du på kugghjulet till höger i det blå-gröna fältet och där sorterar du dina grupper.

Genom att gå in i respektive grupp får du mer information om gruppen, hur många medlemmar där är samt regler för gruppen. Det är också enklare att starta en diskussion eller använda sökfunktionen för att hitta inlägg i gruppen.

Nytt är även att du kan bjuda in andra som du tror skulle vara intresserade av gruppen. Om du tycker gruppen har för lite aktivitet eller kanske för mycket reklam kan du enkelt lämna den genom att föra muspekaren över  ”member-knappen” som då ändras till ”leave”.

Discover

Genom att klicka på ”discover” så kommer du till en sida där LinkedIn ger förslag på grupper. Här kan du direkt ansöka om att gå med i en grupp eller trycka att du ointresserad. Du ser antal medlemmar, hur många av dina kontakter som är med och en del medlemmar visas även med små profilbilder. När du trycker på gruppnamnet så kommer du in till gruppsidan och kan läsa ännu mer om gruppen.

I gruppen

När du går in i en grupp ser det nästan ut som innan, med några små skillnader.
Om du ska göra ett inlägg så väljer du om det är ett vanligt inlägg ”Post a conversation”  eller om det är ett jobberbjudande du ska dela med dig av, ”Share a job”.

En nyhet är att du kan ladda upp en bild, samt att du kan använda @ för att tagga en person i inlägget. Tänk på att det endast går att ladda upp en bild i själva inlägget, inte i en kommentar. Däremot fungerar det att tagga en person både i ett inlägg och i en kommentar. Du ser väldigt tydligt de senaste inläggen samt hur aktiv gruppen är, för gruppen kan ha många medlemmar men få inlägg eller ännu värre, låg interaktion.

Uppe till höger har du en sökfunktion. Med den kan du söka i gruppen, men sökresultaten blir begränsade. Jag testade att söka både på mitt förnamn samt på ett ord och får endast träffar där ordet nämns i själva inlägget eller i rubriken. Tidigare har man kunnat söka efter personer eller titel bland medlemmarna i gruppen men det fungerar inte längre. Behöver man göra specifika sökningar så får man använda ”advanced search”

LinkedIn har även valt att ta bort fliken ”promotions” och alla grupper är numera slutna! Det innebär att alla konversationer endast syns i gruppen. Tidigare har man sett exempelvis ”Linda har startat en diskussion i …” vilket i praktiken innebär att du behöver vara aktiv i flera grupper samt i din privata profil och på företagssidan för att få en bra synlighet.

Relaterat inlägg6 sätt att synas mer på LinkedIn 

Members

Till höger står det ”About this group”, ”Members” och i det här fallet ”2995 members”. Om du trycker på antalet medlemmar så kommer du till en ny sida där alla medlemmar är med. Härifrån kan du skicka meddelande till medlemmarna i gruppen, tänk bara på att du skickar relevanta meddelanden. Låt bli att skicka sälj- eller reklammeddelande.

Nästa intressanta iakttagelse är att det finns tre flikar. Det är:

  • Members
  • Pending
  • Admins

På flik två ser du alltså alla som har ansökt om medlemsskap i gruppen men som fortfarande väntar på ett godkännande av administratörerna. I detta exempel så finns det väldigt många som väntar på att få bli insläppta i gruppen. Man kan fråga sig vad det beror på. Vad tror du?

På tredje fliken ser du vilka som är administratörer i gruppen och dessa kan du lätt kontakta genom att skicka ett meddelande.

Det ser (just nu) ut som om listan på Pending tillåter vem som helst att godkänna en ny medlem. Detta verkar vara ett sätt från LinkedIn att uppmuntra grupp-admin att bevaka aktiviteten och speciellt förfrågningarna om medlemskap i gruppen.
Om du är admin i en grupp bör du vara uppmärksam på detta.

Jag saknar flera funktioner och tycker några av nyheterna är mindre bra – vad tycker du?

I nästa inlägg kommer jag att berätta mer om nyheterna och förändringarna i själva grupperna. Prenumerera på bloggen så slipper du missa några bra inlägg.

linda_björck_smartbizz_linkedinKommentera gärna och frågor är som alltid välkomna!

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager – LinkedIn-specialist
Affärsutvecklare

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.