Hur du gör en strategi i sociala medier – steg 5

Strategi för sociala medier

Det tar tid att göra en strategi för sociala medier vilket man förstår genom att läsa igenom och svara på frågorna i de tidigare inläggen. Genom att avsätta tid innan du slänger dig ut så kommer du att spara tid!

Alla aktiviteter ska svara mot:

  • Övergripande mål & strategi
  • Interna och externa förutsättningar
  • Målgrupper
  • Sociala mål och mission

Så nu är det dags för steg 5, det sista steget i hur man gör en strategi för sociala medier.
I tidigare inlägg har jag gått igenom ”Varför”, ”Vem”, ”Vad” och ”Var” – detta inlägget handlar om ”Hur”.

Tidsplan?!

Innan jag går in på ”Hur” vill jag poängtera vikten av en tidsplan.
För in alla aktiviteterna i tidsplanen och gör den anpassad efter antal aktiviteter och vad företaget mäktar med.
Kom ihåg att mäta och följa upp!

strategi_socialamedier_tidsplan_smartbizz

 

Så hur kan man göra?
Nedan följer 4 exempel:

Skapa kundrelationer i sociala medier med syfte kundtjänst
Exempel företaget Kundo som samordnar frågor på hemsidan och i sociala medier.

Skapa storytelling i sociala medier med syfte varumärkesbyggande
Storytelling kan användas både internt och externt. Det kan göras på flera sätt samt med text, bild, musik och film.
Ett bra exempel är Oatly där Vdn gör filmer med både kul budskap och minnesvärt innehåll.
Ben & Jerry´s glass är ett annat lyckat exempel.

Annonsera i sociala medier med syfte att öka trafik och/eller affär
Ett exempel här är English cheesecake company som har (haft) tävlingar och annonser på ex Pinterest och Facebook med syfte att öka trafiken till hemsida och därigenom få ökad försäljning.

Bygga företagets employer branding* i sociala medier med syfte att rekrytera och bli en attraktiv arbetsgivare
Cowi är ett exempel på företag som lyckats bra och dessutom fått pris som årets employer branding-företag. Där förmedlar medarbetarna hur det är att jobba på Cowi vilket ger ökad trovärdighet.
Genom att köra annonser och sponsrade inlägg på LinkedIn kan man bygga employer branding i sociala medier.
Stepstone har en bra pdf guide om detta.

Alla aktiviteter är av olika slag och har olika syften dessutom har de helt olika tidsramar.

Följ upp!

Följ och mät löpande aktiviteterna.
Blir varumärket starkare?
Nås rätt målgrupp?
Vad är effekten av närvaron i sociala medier?

Här hittar du steg 1, steg 2, steg 3 och steg 4 i serien om hur man gör en strategi i sociala medier.
På slideshare hittar du ett exempel på en strategi jag har tagit fram åt en butik.

Lycka till och fråga gärna om du har några funderingar!

Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-specialist

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

 

 

Wiki employer branding

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *