Hur du gör en strategi i sociala medier – steg 4

Strategi för sociala medier

Då är det dags för steg 4 i hur man gör en strategi för sociala medier. I tidigare inlägg har jag berättat om ”varför”, ”vem”, ”vad” samt målgruppsanalys
I detta inlägget handlar det om var – Var ska företaget vara för att få bäst resultat?

De tidigare inläggen om hur man skapar en strategi hittar du här: Steg 1, Steg 2, Steg 3.

När man ska bestämma var man ska vara i sociala medier, utgår man från en målgruppsanalys. Om man ej vet var kunderna är risken att man lägger jobb och energi på fel ställe. Hur man gör det kan du läsa mer om här.

Aktiv närvaro i sociala medier

En aktiv närvaro i sociala medier kräver uthållighet, planering och en strategi.
Det vanligaste är att företagets hemsida fungerar som en hub, ett nav för allt innehåll. Sedan har man olika trafikdrivare, dvs aktiviter i externa plattformar såsom ex Facebook, LinkedIn, Twitter osv som driver trafik tillbaka till hemsidan. Utöver det har man medskapare som är personer som hjälper till att driva trafik till hemsidan genom att kommentera, dela och gilla inlägg.

Det är nyttigt att nyansera och förstå sätten att publicera och få ut budskap i olika digitala media:

  • Ägd media – hemsida, blogg och nyhetsbrev.
  • ”Extern” media – sociala tjänster och plattformar t ex Facebook och LinkedIn.
  • Köpt media – sponsrade länkar, betald pr och annonser.
  • Förtjänad media – delade länkar, omnämnande i sociala medier och inbäddat innehåll.strategi_sociala_medier_räckvidd

 

Ställ dig följande frågor:

  • Räckvidd – Når vi målgruppen på den specifika plattformen?
  • Relevans – Passar plattformen?
  • Funktionalitet – Hur stöttar plattformen olika typer av innehåll och användande?

Därefter är det dags för själva plattformsmatrisen.
I denna svarar man på följande frågor för respektive plattform:

  • Syfte
  • Målgrupp
  • Innehåll
  • Mätpunkter

Exempel:

Vad är syftet med att vara med på Facebook?
Vilken målgrupp nås på Facebook?
Vilket innehåll ska läggas på Facebook?
Vilka mätpunkter finns där?

Så här ser en plattformsmatris ut för en klädesbutik som jag har hjälpt till att ta fram en strategi för.

plattformsmatris_socialamedier_smartbizz

 

 

Här kommer ytterligare tips och hjälp där Leverage beskriver och jämför de vanligaste sociala medierna.
Genom att trycka på bilden eller på länken ovan kan man ladda ner och/eller skriva ut bilden.
social-media-networks

 

Nästa inlägg som är det sista i serien om hur du tar fram en strategi i sociala medier handlar om ”hur”.

Lycka till och kommentera eller fråga gärna!

Här hittar du de andra inläggen om hur du tar fram en strategi:

Strategi sociala medier – steg 1

Strategi sociala medier – steg 2

Strategi sociala medier – steg 3

Strategi sociala medier – steg 4

Strategi sociala medier – steg 5

Lycka till och fråga gärna om du har några funderingar!

Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-specialist

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *