Hur du gör en strategi i social medier – steg 3

Strategi för sociala medier – steg 3

Då är det dags för steg 3 i hur man gör en strategi i sociala medier.
Föregående veckor har jag berättat om “varför” och “vem” samt hur man gör en swot- och målgruppsanalys.
De tidigare blogginläggen hittar du här, steg 1 och steg 2.
Är du helt ny gällande strategiarbetet rekommenderar jag att du börjar läsa här.

(Om du är osäker på facktermer så hittar du alla ord markerade med * förklarade med en länk eller definition i slutet av artikeln.)

En mission statement ska ge svar på följande:

  • Vem är din kund och huvudmålgrupp?
  • Vilka produkter eller tjänster erbjuder du till den kunden?
  • Vad är det som gör dina produkter eller tjänster så unika att kunden väljer dig? 

Ex på mission statement – Vi tillhandahåller skräddarsydda lösningar till modemedvetna kvinnor för en vackrare vardag.

Smartbizz_mission_statement_socialamedier

När mission statement är formulerad går vi vidare till nästa steg, nämligen nyckeltal s k KPI:er*.

Det finns sociala KPI:er och sociala mätpunkter. Dessa ska kopplas till det övergripande målet.
De sociala KPI:erna är kopplade till en handling och de sociala mätpunkterna driver mot de övergripande målet och mäter en handling.

Ex på sociala KPI:er:
Antal sålda enheter, antal kunder i butik, antal deltagare på event.

Ex på sociala mätpunkter:
Antal likes, antal delningar, antal kundklubbsmedlemmar.

Ex på koppling till övergripande målen:
Återkommande kunder och ökad kännedom om varumärket/butiken i Skåne.

kpi_socialamedier_smartbizz

Social positionering

Ett schema över den sociala positioneringen används för att visa var den egna produkten/tjänsten/aktiviteten står i relation till andras.
I nedan exempel för en butik, är positioneringen mer mot transaktionen (affären) än den ärmot relationen. Butiken är också mer mot nytta än mot nöje.socialpositionering_socialamedier_smartbizz
Ett annat exempel är Norrlands Guld som är positionerad i yttersta delen mot nöje och relation.
Om konkurrenter är bättre på nöje och relation kan en strategi för sociala medier tänkas vara nyttig för att förskjuta eller bredda den egna positionen. Dock är det viktigt att man följer företagets övergripande strategi gällande marknadsföring och kommunikation så att aktiviteterna i sociala medier inte blir ett jippo för sig själv.

 

I denna typ av modell kan man välja de begrepp som ger mest mening för olika typer av verksamhet och affärsmodell.

 

Lycka till och dela gärna med dig av dina tankar eller funderingar.

Nästa vecka är det dags för steg 4 i framtagandet av en strategi för sociala medier.
Då kommer jag att gå in på “var” och definiera de primära plattformarna.

 

Om du redan nu är nyfiken på hur en färdig strategi kan se ut så hittar du ett exempel här på Slideshare.

 

Förklaringar och länkar;
Mission statement förklaras här och här.
Här hittar du “wiki how” write a mission statement
KPI sk nyckeltal
Lästips; 6 ways to reinvent your social media positioning

Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-specialist

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *