Hur du annonserar på LinkedIn

Annonsera på LinkedIn – så här gör du!

Artikeln är uppdaterad april 2018.

Annonseringen i de digitala kanalerna ökar enormt. Enligt en artikel från Dagens analys kommer 53% av företagen att öka sin marknadsföringsbudget på Facebook. LinkedIn har en mindre publik än Facebook och Google och är ofta bortglömt.

Det är synd, därför att LinkedIn erbjuder en stor möjlighet för målanpassning, inklusive jobbtitel, roll, arbetsgivare, kompetens och intresse. Dessutom innehåller profilerna på LinkedIn betydligt mer information jämfört med vad som finns på våra privata profiler på Facebook.

Du behöver avsätta lite tid för att lära dig hur det fungerar och jag hoppas att detta inlägg kommer hjälpa dig.

Relaterat inlägg: 4 smarta sätt att synas mer på LinkedIn

Vad är syftet?

För att kunna skapa en kampanj behöver man: ett LinkedIn konto, förståelse för din målgrupp och ett inlägg, en annonsbild eller en video. Innan man sätter igång behövs en tydlig målsättning med annonseringen. Vad är syftet?

Är det exempelvis:

  • driva trafik till hemsidan?
  • öka försäljningen?
  • få ökad räckvidd?
  • varumärket ska bli känt?
  • skapa dialog & interaktion?

När du har svaren på frågorna kan du lättare skapa en lyckad annonskampanj.

Ny på annonsering?

Har du aldrig annonserat så måste du börja med att lägga till ett konto i campaign manager.

Du går in på företagssidan och klickar på ”admin tools” uppe till höger. Därefter väljer du ”sponsor your updates”, då kommer du direkt in i annonseringsverktyget.

annonsera LinkedIn

Nästa steg är sedan att välja ”sponsored updates”, ”text ads” eller ”sponsored InMail”. Sponsored updates, dvs du sponsrar en uppdatering, ett inlägg helt enkelt. Det är ett bra sätt eftersom din annons hamnar direkt i flödet. Om du har ett bra blogginlägg eller en viktig nyhet så kan du göra ett inlägg på företagssidan och därefter göra det till ett sponsrat inlägg.

Relaterat inlägg: varför du ska ha en företagssida på LinkedIn

annonsering LinkedIn

Välj sponsra ett inlägg om du vill:

  • Locka nya följare till din företagssida eller en Showcase-sida
  • Bygga engagemang kring innehåll om ditt företag
  • Dyka upp i flödet på både mobil, paddor och dator

Välj en textannons om du vill:

  • Zooma in väldigt exakt på din målgrupp, lätt att skapa
  • Ha bra kostnadskontroll, lätt att följa och hålla budget
  • Visas på toppen och den högra kolumnen på många LinkedIn.com-sidor

Välj InMail om du vill:

  • nå specifikt utvalda personer direkt via ett meddelande till deras inkorg på LinkedIn
  • få konvertering via personligt meddelande

Relaterad artikel: 8 tips på hur du lyckas med marknadsföringen på LinkedIn

Steg 1

Första steget är att skapa in kampanj, skriv in ett namn på kampanjen och sedan väljer du språk. Därefter klickar du på ”next” nere till höger.

annonsera LinkedIn kampanj

Steg 2

Vad vill du uppnå med din annons?

Här har du tre val:

  • Send people to your website or content, här skickar du personer till din hemsida
  • Collect leads using LinkedIn lead gen forms – ett formulär för att samla in leads
  • Get video views, få visningar på ditt filmklipp

Fördjupa dig om alternativen längst ner i artikeln.

När du har valt ett av alternativen klickar du på ”next” nere till höger.

Steg 3

Välj annons-format. Här har du två alternativ, ”article, image or link” samt ”video”.  Det innebär att du väljer mellan att sponsra ett inlägg som innehåller bild, länk eller ett inlägg. Alternativ två är att använda dig av video, dvs annonsera med filmklipp.

Steg 4

Här börjar det bli klurigt eftersom du behöver ha mycket god kännedom om vem du vill nå på LinkedIn. Vem är din målgrupp och var finns dessa?

Det är nu du kan använda kraften i LinkedIns urvalsmöjligheter som är mycket bättre än exempelvis Facebook.

Här nedanför ser du urvalsalternativen för att säkra att din annons visas för rätt personer., dvs din målgrupp. När du gör urvalen kommer du att få se hur den uppskattar antal personer. Den här visas i realtid, dvs så fort du har ändrat något uppdateras siffrorna.

OBS! Om du väljer för snäv målgrupp kommer din annons inte gå igenom.

Rekommendationer för storlek på målgrupp finns, men siffrorna är baserade på amerikanska förhållanden. För Sverige måste vi inse att när hela befolkningen är 1/35-del av den i USA, så blir amerikanska normvärden inte meningsfulla.

Relaterad artikel: varför du behöver förstå analytics för företagssidor

En del av valen påminner om de du har på Facebook och Twitter medan LinkedIn tar dig till en högre nivå. Du kan välja mellan:

  • Location – måste fyllas i och du kan välja flera städer/platser/länder
  • Company name
  • Company industry
  • Company size
  • Job title
  • Job function
  • Job seniority
  • Member skills
  • Member schools
  • Degrees
  • Fields of study
  • Member groups
  • Member gender
  • Member age
  • Years of experience
  • Company followers
  • Company connections

 

Här är det av stor vikt att du vet vem du vill nå. Det är dyrare att annonsera på LinkedIn så förutom att du måste nå rätt målgrupp behöver du även se till att din annons är attraktiv, klickvänlig helt enkelt.

Relaterad artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn

Steg 5

I mitt exempel har jag valt att skapa en annons med video. Eftersom jag bara har laddat upp ett filmklipp direkt på min företagssida finns det bara ett alternativ i listan.

Välj det inlägget i listan du vill sponsra och klicka på nästa. Finns det inga inlägg behöver du skapa inlägg först. Sedan klickar du på ”next” nere till höger.

 

Steg 6

Här väljer du först vad du vill optimera din kampanj för och sedan din dagliga budget. Precis som i andra plattformar får du en uppskattad räckvidd för den summan du valt att annonsera för. Du bestämmer även start- och slutdatum för din annons.

Relaterad artikel: Hur du lyckas med filmklipp / video på LinkedIn

Budget

Här i näst sista steget bestämmer du din budget och om det ska vara CPC, cost per click eller CPM, cost per 1000 impressions. CPC är vad du är villig att betala per klick och här sätter du en budget på hur mycket du vill att spendera per dag. CPM betyder att du specificerar en kostnad per 1000 gånger din annons syns oavsett hur många som klickar. Detta alternativ är bra om du hellre vill ha många som ser din annons istället för antal klick. Här anger du även när kampanjen ska starta och när den ska sluta visas.

I båda alternativen visar dig Campaign Manager ett uppskattat område för bud, dvs kostnaden som just nu andra är beredda för att nå samma målgrupp. Generellt så får du fler klick och visningar, ju högre du ligger i jämförelse med andra.

OBS: Var medveten om att du tävlar med andra annonsörer om klickningar och visningar. Eftersom det är ett auktionsbaserat koncept, är inte alla detaljkostnader fasta och förutsägbara för en annonskampanj.

Minimikostnad för att annonsera på LinkedIn:

  • $10 daglig budget: Per kampanj.
  • $10 total budget: Per kampanj (ett val som finns för Sponsored Updates).
  • $2 lägsta bud: För CPC eller CPM.

Läs mer här: LinkedIn annonseringskostnader

 

Vill du lära dig mer om LinkedIn?
Läs mer om våra utbildningar

 

Steg 7

Här lägger du in hur du ska betala för annonsen. Du ser också vad det är du har beställt, till vilken kostnad och start/slutdatum.

När annonsen är publicerad så kommer du att få statistik i campaign manager som visar hur din annons presterar. Här kan du också pausa, duplicera eller redigera din annons.

Du ser statistik på impressions, clicks, social actions och spend. Utöver det får du även demografisk information, exempelvis jobbtitel, företagsstorlek och om personerna som har sett/klickat på din annons. Den här statistiken kan du ladda ner och min rekommendation är att gå igenom denna för att se så du får önskat resultat på din annonsering.

annonsering LinkedIn campaign manager

Du kan titta på hur din annons kommer att se ut först när du har godkänt den. Även det sker i campaign manager. 

A/B testning av annons

Som alltid när man annonserar rekommenderas att man kör så kallad A/B testning innan man sätter en hög budget. Gör (minst) två olika annonser, bilder eller rubriker på inlägg och testa vilket som får bäst respons. Därefter väljer du den annons som får bäst resultat och kör fullt ut.

Dessutom behöver du ha en tydlig CTA, vad vill du att läsaren ska göra?

Fördjupa dig här:

Annonsera med LinkedIn Matched Audience

Annonsera med LinkedIn Sponsored InMail

Annonsera med filmklipp / video på Linkedin

Utöka räckvidden med Matched Audience Network

LinkedIn Website Demographics ger värdefull information om dina besökare

Nya funktioner på Campaign Manager

 

Nu är jag nyfiken på:
Blev Du mer sugen på att annonsera?
Har Du redan annonserat på LinkedIn?

Berätta gärna vad som har fungerat för dig.

Lycka till

 


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig!linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager

LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Kom igång med annonsering på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *