Hur du annonserar på LinkedIn

Annonsera på LinkedIn

Annonseringen i de digitala kanalerna ökar enormt. Enligt en artikel från Dagens analys kommer 53% av företagen att öka sin marknadsföringsbudget på Facebook. LinkedIn har en mindre publik än Facebook och Google och är ofta bortglömt.

Det är synd, därför att LinkedIn erbjuder en stor möjlighet för målanpassning, inklusive jobbtitel, roll, arbetsgivare, kompetens och intresse. Dessutom innehåller profilerna på LinkedIn betydligt mer information jämfört med vad som finns på våra privata profiler på Facebook.

Du behöver avsätta lite tid för att lära dig hur det fungerar och jag hoppas att detta inlägg kommer hjälpa dig.

Relaterat inlägg: 4 smarta sätt att synas mer på LinkedIn

Vad är syftet?

För att kunna skapa en kampanj behöver man: ett LinkedIn konto, förståelse för din målgrupp och ett inlägg, en annonsbild eller en video. Innan man sätter igång behövs en tydlig målsättning med annonseringen. Vad är syftet?

Är det exempelvis:

  • driva trafik till hemsidan?
  • öka försäljningen?
  • få ökad räckvidd?
  • varumärket ska bli känt?
  • skapa dialog & interaktion?

När du har svaren på frågorna kan du lättare skapa en lyckad annonskampanj.

Ny på annonsering?

Har du aldrig annonserat så måste du börja med att lägga till ditt/dina konto i campaign manager.

annonsera_linkedin_smartbizz_linda_björck

Nästa steg är sedan att välja ”sponsored updates” eller skapa en ”text ads”. Sponsored updates är ett bra sätt för att få ditt meddelande direkt i en användares flöde. Om du har ett bra blogginlägg eller en viktig nyhet så kan du posta det på företagssidan och därefter göra det till ett sponsrat inlägg.

Relaterat inlägg: varför du ska ha en företagssida på LinkedIn

annonsera_linkedin_smartbizz

Välj sponsra ett inlägg om du vill:

  • Locka nya följare till din företagssida eller en Showcase-sida
  • Bygga engagemang kring innehåll om ditt företag
  • Dyka upp i flödet på både mobil, paddor och dator

Välj en textannons om du vill:

  • Zooma in väldigt exakt på din målgrupp, lätt att skapa
  • Ha bra kostnadskontroll, lätt att följa och hålla budget
  • Visas på toppen och den högra kolumnen på många LinkedIn.com-sidor

I mitt exempel har jag valt att skapa en sponsored update. Därefter behöver jag välja ett namn på kampanjen och välja språk.

Nästa steg är sedan att välja inlägg. Har du inga inlägg sedan tidigare på företagssidan behöver du skapa det. Eftersom jag postar inlägg på min företagssida varje dag så har jag 100 inlägg att välja mellan. Jag markerar inlägget jag vill ha sponsrat och klickar sedan på ”sponsor selected”

annonsera_linkedin_smartbizz

När du sedan har valt inlägg så titta på ”preview” så det blir snyggt. Här nedanför ser du hur samma inlägg ser ut beroende på om det visas i datorn eller i mobilen.

smartbizz_annonsera_linkedin_mobilannonsera_linkedin_smartbizz_dator

 

 

Välj målgrupp

När du har skapat din annons är nästa steg att välja målgrupp. Det är nu du kan använda kraften i LinkedIns urvalsmöjligheter.

En bit här nedanför ser du urvalsalternativen för att säkra att din annons visas för rätt sorts personer. När du väljer i listan, visas den uppskattade storleken på den målgrupp du kan nå.

Rekommendationer för storlek på målgrupp finns, men siffrorna är baserade på amerikanska förhållanden. För Sverige måste vi inse att när hela befolkningen är 1/35-del av den i USA, så blir amerikanska normvärden inte meningsfulla.

Relaterad artikel: varför du behöver förstå analytics för företagssidor

En del av valen påminner om de du har på Facebook och Twitter medan LinkedIn tar dig till en högre nivå. Du kan välja mellan:

  • Location (required field): You can select multiple locations from the continent to the city level
  • Company Name (current employer listed on member’s profile)
  • Company Industry
  • Company Size
  • Job Title
  • Job Function
  • Job Seniority
  • Member Skills
  • Member Schools
  • Degrees
  • Fields of Study
  • Member Groups – up to 100 active groups
  • Member Gender
  • Member Age

annonsera_linkedIn_målgrupp_smartbizz

Ett exempel: om jag väljer location Sweden och industries Human Resources får jag en uppskattad räckvidd (målgrupp) på 4000 personer

Budgetering

Här i näst sista steget bestämmer du din budget och om det ska vara CPC, cost per click eller CPM, cost per 1000 impressions. CPC är vad du är villig att betala per klick och här sätter du en budget på hur mycket du vill att spendera per dag. CPM betyder att du specificerar en kostnad per 1000 gånger din annons syns oavsett hur många som klickar. Detta alternativ är bra om du hellre vill ha många som ser din annons istället för antal klick. Här anger du även när kampanjen ska starta och när den ska sluta visas.

I båda alternativen visar dig Campaign Manager ett uppskattat område för bud, dvs kostnaden som just nu andra är beredda för att nå samma målgrupp. Generellt så får du fler klick och visningar, ju högre du ligger i jämförelse med andra.

OBS: Var medveten om att du tävlar med andra annonsörer om klickningar och visningar. Eftersom det är ett auktionsbaserat koncept, är inte alla detaljkostnader fasta och förutsägbara för en annonskampanj.

Minimikostnad för att annonsera genom Campaign Manager:

  • $10 daglig budget: Per kampanj.
  • $10 total budget: Per kampanj (ett val som finns för Sponsored Updates).
  • $2 lägsta bud: För CPC eller CPM.

A/B testning av annons

Som alltid när man annonserar rekommenderas att man kör så kallad A/B testning innan man sätter en hög budget. Gör (minst) två olika annonser, bilder eller rubriker på inlägg och testa vilket som får bäst respons. Därefter väljer du den annons som får bäst resultat och kör fullt ut.

Dessutom behöver du ha en tydlig CTA, vad vill du att läsaren ska göra?

Godkänn din annons

Det sista steget är att klicka på ”launch campaign”. Tänk på att LinkedIn går igenom de flesta annonser manuellt. Din annons går online först när den har gått igenom deras kontroll.

Vill du fördjupa dig? Titta på LinkedIn´s FAQ om annonsering

När du sedan går in i ads manager så får du fram bra statistik på impressions, clicks, social actions och spend. Utöver det får du även demografisk information, exempelvis jobbtitel, företagsstorlek, location om personerna som har sett/klickat på din annons. Den här statistiken kan du ladda ner och min rekommendation är att gå igenom denna för att se så du får önskat resultat på din annonsering.

Vill du lära dig mer om marknadsföring på sociala medier?
Läs mer om våra utbildningar

 

Nu är jag nyfiken på:
Blev Du mer sugen på att annonsera?
Har Du redan annonserat på LinkedIn?

Berätta gärna vad som har fungerat för dig.

linda_björck_smartbizz_linkedinLycka till

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig!

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook

Få senaste nytt i din inkorg

No spam guarantee.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *