Din kompletta guide till annonsera på LinkedIn

Din kompletta guide till annonsera på LinkedIn

Att annonsera blir viktigare och viktigare eftersom den organiska räckvidden i sociala medier är relativt låg. Både LinkedIn och Facebook har avancerade möjligheter för att målgruppsanpassa annonser.

Annonsera LinkedIn

LinkedIns publik, eller användare, är mer specifik än på andra plattformar och har ett tydligt professionellt fokus. Men precis som andra plattformar utvecklas även LinkedIn och erbjuder flera möjligheter att annonsera till just din målgrupp. Genom att annonsera på LinkedIn kan du direkt nå beslutsfattare på företag. Nyligen passerade LinkedIn 500 miljoner användare varav 80% av dessa är ansvariga för företagsbeslut.

På LinkedIn kan du anpassa dina annonser till en specifik målgrupp. En stor skillnad mot exempelvis Facebook är att att du även kan annonsera mot en yrkestitel.

En viktig fakta är att runt 80% av B2B leads kommer från LinkedIn enligt deras e-bok ”The Secret Sauce” och mer än 40% av marknadsförare har fått kunder via LinkedIn.

Relaterat inlägg: 8 sätt att hitta nya leads på LinkedIn.

LinkedIn har följande annonseringsformat

När du ska starta en kampanj börjar du med att välja vilken typ av annons du ska köra. Du kan välja mellan ”Sponsored Content”, ”Sponsored InMail” och ”Text Ads”.

Sponsored Content

Detta alternativ väljer du för att bygga kundrelationer genom att leverera relevant innehåll till personer i LinkedIns flöde. Den här typen av annons hjälper dig att skapa engagemang tidigt i köpresan och kan påverka ett inköp genom ökad synlighet av bra innehåll (content). Ett sponsrat inlägg hamnar i flödet och är märkt med ”sponsored content”.

Sponsorerd InMail

Med sponsrade InMail kan du få en artikel/annons levererad direkt i en persons inkorg på LinkedIn. Av de möjligheter som LinkedIn har är det detta som erbjuder störst möjlighet till att personifiera en annons.

LinkedIn Text Ads

Att skapa en ”Text Ads” går snabbt. Ett så kallat ”self-service” annonsformat gör att det är enkelt att skapa, hantera och optimera kampanjen. Med detta format kan du driva trafik mot en budget. Du väljer PPC (pay per click) för att driva leads eller CPM (cost per impression) för att skapa medvetenhet om varumärket. Text ads kommer i kolumnen till höger på datorn.

Oavsett vad du väljer behöver du ha både mätbara mål, budget och god kännedom om din målgrupp.

Nästa steg är sedan att välja:

  • plats
  • företagsnamn (om du vill nå personer kopplade till ett visst företag)
  • bransch
  • storlek på företagen som du vill nå
  • befintliga följare av företagssidan
  • jobbtitel
  • jobbfunktion
  • befattning
  • skola
  • kunskapsområde
  • grupp
  • kön
  • ålder
  • arbetslivserfarenhet (antal år)

Sedan kan du även välja så kallad ”Matched Audience” för att nå personer som redan känner till företagets varumärke, eller som har besökt hemsidan. Det är LinkedIns retargeting och då kan du alltså annonsera mot personer med hjälp av en kod, LinkedIn Insight tag, som du installerar på hemsidan.

LinkedIn rekommenderar att välja max två målgruppsanpassningar per kampanj. Plats är den enda som du måste välja och räknas inte in i dessa två anpassningar. Du kan välja upp till 100 alternativ.

OBS! Har du satt för snäv målgrupp kommer annonsen inte att gå igenom!

 Börja med dessa fem tips.

  1. Testa alltid
    Det som fungerade i går kanske inte fungerar idag. Använd statistiken du har från företagssidan för att se vad som har fungerat. Prova med och utan länk, testa olika bilder, rubriker och bakgrundsfärg, längd på inlägget och med varierat innehåll. Även om du har information om hur väl företagets inlägg har fungerat måste du A/B-testa din annons!
  2. Visuell media är den nya rubriken
    När du lägger till visuell media i din annons får du mer uppmärksamhet. I varje ”Sponsored Content” kommer en bild att synas (1200×627 fungerar bäst) så välj en iögonfallande bild som sticker ut från mängden. Enligt LinkedIn kan en annons som innehåller så kallad ”Rich Media” få upp till 4X högre CTR än ett inlägg med enbart text.
  3. Rätt innehåll
    Se till att texten är anpassad för innehållet du länkar till. Stämmer innehållet med det budskap som du vill få fram
  4. Håll det kort och intressant
    LinkedIn har sett att kortare uppdateringar, max 150 tecken ger ett bättre resultat. Med en kort text fokusera på vad din målgrupp kan uppnå genom att klicka på just din länk. Ställ dig frågan ”kommer jag att klicka på denna”? Om svaret är nej, tänk på hur du kan förbättra texten med fakta eller en oväntad vinkel.
  5. Tydlig CTA
    Ha med en tydlig CTA (click to action). Vad vill du med din annons och framför allt vad vill du att mottagaren ska göra när de ser din annons?

Och det viktigaste – mät!

Du behöver förstå hur annonsering fungerar och det gäller inte bara på LinkedIn. Hur väl stämmer det överens med företagets mål när du sätter dina mål med din annons? Oavsett om du ska marknadsföra din företagssida, en artikel eller du har en specifik landningssida så är CTR (klickfrekvens) viktigt att mäta. Om du inte får det resultat du har satt som mål eller om klickfrekvensen minskar är det dags att göra om och göra rätt. I bland kan det räcka med att göra en ny annons med en annan, bättre bild. Det kan även vara så att du behöver anpassa målgruppen så din annons visas för relevanta personer.

Förutom att mäta CTR kan du även mäta leads. Det här fungerar speciellt bra om du skickar de som ser din annons till en specifik landningssida eller ett formulär. Om du har en bra klickfrekvens men få fyller i formuläret behöver du anpassa och förbättra din landningssida.

Generellt gäller att ju högre bud du lägger, desto mer sannolikt är det att generera klick och visningar.

Fördjupa dig med nedan artiklar:

Kom igång med annonsering på LinkedIn

Annonsera med LinkedIn Matched Audience

Annonsera med LinkedIn Sponsored InMail

Utöka räckvidden med Matched Audience Network

LinkedIn Website Demographics ger värdefull information om dina besökare

Nya funktioner på Campaign Manager

I infografen nedan från Izea, får du en bra överblick över vilka möjligheter du har med annonsering på LinkedIn.

LinkedIn annonsering

 

Över till dig, vilket är ditt bästa tips gällande annonsering på LinkedIn?


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *