Facebook tar bort 17 annonsformat

Facebook tar bort 17 annonsformat och skapar bättre lösningar

Många företag annonserar på Facebook eftersom den organiska räckvidden för sidor är ganska låg. De har erbjudit en hel uppsjö av olika sätt att annonsera på men nu tar alltså Facebook bort hela 17 annonsformat.

Facebook annonsering

Historiskt sett har företag alltså kunnat boosta alla typer av sidinlägg, inklusive anteckningar och andra mindre vanliga annonseringsformat.

Enligt Facebook tas dessa bort pga de sällan används och är inte kopplade till annonsörernas mål. I istället vill Facebook lyfta fram annonser som ger effekt för företag, inte för att skapa engagemang. Det innebär också att det kommer bli förbättringar och utökade möjligheter på deras effektivaste annonsprodukter, enligt en artikel i Facebook for Business görs detta för att hjälpa annonsörerna hitta bättre lösningar för att lättare nå sina mål.

Följande kommer att tas bort 15/9-2017

  • Boosting share of products from shops
  • Boosting the share of a story about a for-sale post
  • Boosting a check-in on a map, at a restaurant, or in a city
  • Boosting the share of a note
  • Boosting the share of a poll
  • Boosting place recommendations
  • Boosting the share of cultural moments
  • Boosting the share of comments
  • Boosting change of a Profile picture
  • Boosting a file upload or share
  • Boosting a sports event
  • Boosting of a video or image uploaded through the Facebook camera
  • Boosting of attendance for an event
  • Boosting the share of a video playlist
  • Boosting the status of watching a television show, movie, or other types of programming
  • Boosting a post from an app posted to a Page’s timeline
  • Boosting a political endorsement

Har du en kampanj igång på någon av ovanstående sätt behöver du ändra den senast den 29/9-17 annars pausas den. Gå in i Ads Manager och välj det format som passar dina mål bäst.

Har du använt någon av ovanstående annonseringsformat?

Relaterade inlägg:

5 steg för att lyckas med annonsering på Facebook

Hur du hittar nya leads via sociala medier

6 tips på hur du får fler följare på Facebook

8 steg för att få lönsamhet på företagets marknadsföring i sociala medier


Linda Björck<<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *