Employee advocacy – bygg varumärket med hjälp av medarbetarna

Employee advocacy – bygg varumärket med hjälp av medarbetarna

De bästa förespråkarna för ditt varumärke arbetar redan för dig. Medarbetarna är den största marknadsföringstillgången ett företag kan ha. Men ofta är de en outnyttjad resurs.

Employee advocacy

Glöm det där med att personalen inte ska använda sociala medier på arbetstid. Tänk om du kunde öka räckvidden för företagets inlägg i sociala medier med 20% – vilken effekt hade det haft på varumärket?

Employee advocacy handlar kort om att medarbetarna blir ambassadörer och förespråkare för företaget via sina egna kanaler. Det är en term som används för att beskriva den exponering som de anställda genererar för varumärken genom sin egen närvaro online. Sociala medier är ofta det viktigaste mediet och dessa ”online-tillgångar” omfattar e-post, chatt, forum, diskussioner och mycket mer.

Employee advocacy kan:

  • Generera en positiv exponering och öka medvetenheten för ett varumärke genom digitala medier eller offline-kanaler.
  • Rekommendera ett företags produkter eller tjänster till en vän eller familjemedlem.
  • Representera de bästa intressena i företaget, både internt och externt.
  • Vara en expert på din produkt eller tjänst och vara en trovärdig talesman för ditt företag.

Medarbetarna, en resurs i varumärkesbyggandet

När företag ska bygga sitt varumärke och vara en attraktiv arbetsgivare är det en förutsättning att ha medarbetarnas engagemang. Sociala medier har förändrat sättet vi kommunicerar på men ändå hänger många företag inte med i utvecklingen. Eftersom 90% litar på en rekommendation och det är den mest kostnadseffektiva marknadsföringen, blir den egna personalen en viktig tillgång i både för marknadsföring och uppbyggnad av varumärket. Det blir win-win eftersom både personalens privata varumärke och företagets varumärke byggs upp, skapas det ett mervärde för alla.

När man tittar på B2B så har det hänt mycket de senaste åren. Vi vet att 89% av B2B-kunder använder internet för att ta reda på mer. På ytan är det inte mycket av en förändring från 2012. Men vad är det som har ändrats? En undersökning från Google visar att det har skett en dramatisk förändring i demografin för B2B.  2012 var det en ganska jämn blandning i alla åldersgrupper. 2014 stod 18- till 34-åringar (Millenials) för nästan hälften av alla efterforskningar på nätet, en ökning med 70%. Förutom att mobilanvändningen ökar så börjar 71% av ett sök som en generell sökning.

Hur funkar employee advocacy?

Det här är en fråga för hela företaget då både HR, försäljnings- och marknadsavdelningen tjänar på detta. Att tydligt kommunicera internt är viktigt. Medarbetarna vill veta vad de får ut av detta.

I grunden är det främjandet av ett företag eller organisation av dess anställda. Det är någon som:

  • Kan fastställa företagets trovärdighet och professionalism genom sina personliga sociala nätverk.
  • Lyssnar till sina kunder genom sociala medier för att bättre förstå deras behov, prioriteringar och intressen.
  • Ökar varumärkesexponering genom att dela intressant och relevant innehåll som får användarna att interagera.
  • Personligen svarar på förfrågningar i tid.

Med några steg kan företaget vara igång relativt snabbt. Ett rätt utformat employee advocacy-program bör leverera värde till din målgrupp, stödja företagets värderingar och inspirera dina medarbetare att dela innehåll med sin familj och vänner.

#1 Sätt mätbara mål
Vad vill du uppnå och vad är ett mätbart mål?

#2 Skapa inlägg och ha artiklar på en plats
Det blir tidsbesparande för medarbetarna och underlättar delning när det finns en artikelbank att hämta i från. Tänk på att artiklarna ska vara relevanta och att de tillför något för läsarna.

#3 Välj medarbetare
Om du arbetar på ett större företag finns det säkert medarbetare som redan är aktiva i sociala medier. Börja med dem.

#4 Dela
Hjälp medarbetarna så de delar artiklarna i sitt nätverk.

#5 Handling
När personer ser företagets artiklar via medarbetarna ökar sannolikheten till att det genererar leads, laddas ner en pdf eller att de skriver upp sig på nyhetsbrev.

#6 Mät
Som alltid gäller det att mäta resultatet. Sätt upp några relevanta mätpunkter samt titta även på antal likes, delningar och kommentarer.

Genom att ge anställda möjlighet och uppmuntra till aktiviteter i sociala medier kan företag exponentiellt öka storleken på deras sociala försäljningskanal, så kallad social selling. Rätt gjort kan detta vara skillnaden på hur bra företaget lyckas med sin närvaro i sociala medier.

Vad tycker du är den viktigaste delen av ett employee advocacy-program?
Vilka företag har du sett som använder sig av detta?

Relaterade inlägg:

7 steg som tar företaget till nästa nivå i sociala medier
Skapa större engagemang med hjälp av personalen
5 trender inom digital marknadsföring för 2017
Öka effektiviteten med dessa verktyg för sociala medier


linda_björck_smartbizz_linkedin
Linda Björck <<– Säg Hej på LinkedIn.

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *