Den ultimata guiden till hashtags

Den ultimata guiden till hashtag

Du ser hashtags överallt, på Facebook, Twitter och Instagram.
Men vad har de för innebörd och hur många ska du använda?
Det är till och med så att om du har för många eller för få hashtags så minskar räckvidden av ditt inlägg!

Visste du även att LinkedIn har återinfört hashtags?

Varför ska du använda hashtag?

Jo helt enkelt för att det är ett sätt att öka trafiken via sociala medier till dig eller din hemsida. Exempelvis ett tweet med en hashtag genererar 2 gånger så mycket engagemang än tweets utan enligt Quicksprout. När du använder hashtag så blir det även sökbart i sociala medier.
Tänk också på att de hashtag du använder indexeras och kan hittas av alla – speciellt viktigt att tänka på när det gäller företagskonto och om du har publika öppna konto.

Det här är #hashtag – alltså ett ord med #framför

Använd hashtag med måtta. #Förutom #att #det #ser #oseriöst #och #desperat #ut #är #det #även #svårläst.
Bästa sättet att använda hashtag är att välja ut ett antal specifika ord som kännetecknar just den bilden eller texten du lägger upp. Företag bör ha en enkel strategi eller riktlinjer för vilka hashtag som ska användas.
Tänk alltså kvalitet istället för kvantitet och #Låtbliattsättihopförmångaord….

Skapa din egen hashtag

Möjligheten finns också skapa din egen hashtag. Om du använder det på rätt sätt så blir det ett kraftfullt verktyg och kan generera extra trafik och reklam. När du har skapat din hashtag så se till att du använder den regelbundet. Det finns både bra och dåliga exempel på hur det kan gå.
Du kan skapa en hashtag för exempelvis ett event, ett märke, ett varumärke eller en tävling.

Ett bra exempel är Oreo på Twitter. Här har de skapat en egen hashtag #PlaywithOreo där man uppmanar följarna att göra sin egen paj.
Bara detta inlägget har fått 601 retweets och 1900 favoritmarkeringar.

Oreo_hashtag_example_smartbizz

”There should never be a hashtag in front of the word #the. Still, there are 16 million photos tagged with #the. Why? Seriously, an explanation for this would surely entertain”

Om du mot all förmodan använder korspostning så tänk dig för gällande hashtags.

Du får kanske bäst genomslagskraft med 11 hashtags på Instagram men på Facebook ser det bara konstigt ut.
Och på LinkedIn är det rent av oproffsigt! Använd istället verktyg som Buffer eller Hootsuite där du kan anpassa varje inlägg per kanal.

Relaterad artikel: 8 misstag du ska undvika i sociala medier

Vilka kanaler tillåter hashtag?

  • Twitter – På vänster sida på Twitter ser du trenderna på hashtag och var varannat tweet innehåller något #ord
  • Facebook  När du trycker på en hashtag så kommer du till en ny sida med inlägg som använt samma #ord
  • Instagram  När du använder hashtag på Instagram så skapas en sida med bilder som använt samma #ord
  • LinkedIn – Även här hamnar du på en ny sida innehållandes det #ord som du har använt. Välj 1-2 relevanta hashtags och orden är även sökbara på LinkedIn
  • Tumblr – Längst ner på din sida där du har skapat ditt inlägg kan du lägga till hashtag
  • Youtube – Hashtag i kommentarsfältet är klickbar och då kommer du till en ny sida  med videos där ordet finns i själva rubriken
  • Google+ – Använder hashtag på liknande sätt förutom att Google själv även adderar hashtag beroende på innehåll
  • Vine Även här hamnar du på en ny sida som samlat inlägg med samma hashtag
  • Pinterest – Hashtag på Pinterest är INTE sökbara utan går bara att klicka på via beskrivningen
  • Kickstarter – Sortering via hashtag gör att du lättare kan hitta ett projekt som du är intresserad av att investera i

Är du nyfiken på vilka hashtag som används mest just nu? Gå in på Hashtags.org så kan du följa trenderna i realtid.

Ultimate-Guide-to-HashTags-How-Many-Which-Ones-and-Where

 

Bild och en del text kommer från Quicksprout och Sproutsocial.

Vad tänker du gällande hashtags? Kommentera gärna!


linda_björck_smartbizz_linkedin

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *