Content marketing ger en starkare upplevelse

Content marketing ger en starkare upplevelse

Dags för ett nytt gästinlägg från Annika Dacke, denna gång med praktiska tips om hur företag jobbar effektivt med content marketing.

Content marketing-synsättet för med sig att vi behöver se HELA företaget som en redaktion och kunderna som våra medarbetare. Låter det konstigt? I denna artikel förklarar jag hur du jobbar med varumärkets content för att ge målgrupperna en helhetsupplevelse genom  köpresan. Jag tipsar om olika sätt att återanvända material och dra nytta av företagets experter.

Content_marketing_smartbizz_sociala_medier

Argumenten för att återanvända och stöpa om sitt material är många. Bland annat når du en ny publik när du kommunicerar ut ditt material i en annan kanal. Vissa föredrar att läsa, andra att se ett videoklipp. En tredje kategori vill hellre höra en podcast.

Evergreen content håller i längden

Gammalt material blir som nytt när du plockar fram och dammar av det. Att gå igenom exempelvis gamla blogginlägg och fräscha upp dem med nya länkar glädjer dessutom Google. Se bara till så att materialet fortfarande är relevant för målgruppen!

Det som stora delar av din publik missade när det var nyproducerat kan få den uppmärksamhet det förtjänar. Allt är inte bara bra för att det är nytt och dåligt för att det är gammalt. Så kallat evergreen content står sig i alla väder och det är inte fel att köra en ”favorit i repris” då och då.

Tänk stort – och litet

Om du ser företagets hela kunskapsbas och kommunikationsplattform som en helhet – vilka bitar kan du då dela in den i, som du skapar material för? Om vi tar ett stort material som ett white paper, en e-bok eller en tryckt katalog som exempel. Hur kan du bryta ner den textmassan och portionera ut den i mindre bitar, skräddarsydda för precis den kanal och målgrupp du vill kommunicera med?

Tips: Hämta Annikas lathund för bättre webbtexter

Exempel:
FAQ – de frågor som ett företag oftast får från konsumenterna. De brukar ligga samlade på webbplatsen för att konsumenten själv ska kunna hitta svaret på sin fråga. FAQ är en guldgruva. Varje exempelfråga kan byggas ut till en artikel, en intervju med antingen en ansvarig på företaget eller en nöjd kund. Intervjun kan publiceras som podcast, videoklipp eller blogginlägg, som länkas ut i de sociala kanalerna. En hel serie artiklar kan publiceras i bloggen, med rätt sökord. Nu är du inne på content marketing, arbetssättet där vi följer kunden, stöttar och hjälper hen på vägen genom köpresan.

Lästips: 7 steg till content marketing

På samma sätt kan en samling blogginlägg om ett visst ämne samlas ihop och byggas ut till en e-bok eller bli en heldagskurs med workshop.

Dra nytta av resurserna inom och utanför företaget

Content marketing-synsättet för med sig att vi behöver se HELA företaget som en redaktion och kunderna som våra medarbetare. Låter det konstigt? Jag förklarar. Marknadsföringen behöver flytta ut från marknadsavdelningen. Kommunikatören behöver inventera alla krafter på företaget som kan vara behjälpliga i arbetet med att serva kunderna.

Experterna i organisationen behöver inte alls vara skribenter, men de är förmodligen experter på sina respektive områden. Säljaren vet vilka frågor som ställs på kundmötena med detaljhandeln, butiksägaren vet vad kunderna funderar på (och kunden är ju expert på sina egna behov, eller hur), receptionspersonalen vet vad besökarna frågar efter. Analytics berättar var trafiken kommer ifrån. Du kan säkert komma på fler resurser som du inte tänkt på tidigare. Alla dessa personer och funktioner är oumbärliga för att göra det dagliga arbetet med att producera material till den externa kommunikationen genomförbart.

Om alla hjälps åt kommer kundupplevelsen att bli så mycket större – helheten är större än summan av delarna.


 

Hoppas du gillade det här gästinlägget av Annika Dacke, Orera kommunikation.
Annika är kommunikatör, webbcopywriter och utbildare. Orera hjälper företag till en tydlig röst i de digitala kanalerna.

En välskräddad språkdräkt rustar varumärket för alla väder, även storm och fullständig torka. Var tydlig. Det tjänar du på.

 

Följ Annika Dacke:

Orera hemsida
Twitter
Linkedin

 

Hjärtligt välkommen med kommentarer och frågor!
Jag säger varmt tack till Annika Dacke för detta fina gästinlägg.

Lycka till!

Linda Björck

Social media manager
LinkedIn-expert

Smartbizz AB

Följ mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *