Mina bästa boktips om sociala medier

Mina bästa boktips om sociala medier och marknadsföring

Det finns många bra böcker, bloggar och podcast att följa, läsa eller lyssna till i ämnet sociala medier.
Här listar jag några av mina favoritböcker – har jag missat din favorit?
Berätta och kommentera gärna så andra får ta del av dina tips!

boktips_smartbizz_socialamedier_linda_björckKanske jag är lite nördig gällande sociala medier då jag ”slukar” både böcker, blogginlägg och podcaster på löpande band. Många har frågat mig hur jag orkar ta in så mycket information och fakta. Mitt svar är min nyfikenhet och en stor törst av att lära mig mer!

 

The Art of Social MediaThe Art of Social Media: Power Tips for Power Users
– Guy Kawasaki och Peg Fitzpatrick

Guy har du säkert hört talas om tidigare. Han är fd chief evangelist på Apple, en av grundarna till Canva och en pionjär i bloggande inom affärstänk och sociala medier.

Boken är full med tips och insikter för de de vanligaste plattformarna såsom LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+ och Instagram.

“There are only two kinds of people on social media: those who want more followers and those who are lying.” – Guy Kawasaki and Peg Fitzpatrick in The Art of Social Media

Här kan du beställa boken

The New Rules of Marketing & PR – new_rules_of_marketing_smartbizz
David Meerman Scott

David har skrivit flera böcker och denna dyker ständigt upp på topplistor av rekommenderade böcker.

Boken har sålts i över 350000 exemplar världen över och står på min läslista.
I oktober kommer den 5:e utgåvan. Den innehåller en konkret handlingsplan för att nyttja modern webbmarknadsföring för att få bäst verkan till låg kostnad. En praktisk guide för marknadsförare och entreprenörer som vill skapa tillväxt och framgång.

Lägg en bevakning på boken hos Bokus

Welcome to the Funnel Proven Tactics to Turn Your funnel_social_marketing_smartbizz
Social Media and Content Marketing up to 11- Jason Miller

Jason är ansvarig för LinkedIn marketing solutions

Boken bygger på och handlar om Content och Social, dvs skapandet och användandet av innehåll och hur du ska förstå och nyttja sociala medier för att få bästa effekt och nytta.
Tipsen, taktiken och strategierna har provats fram av författaren genom flera års användning med omfattande testande och förbättringar. Inget fluff och inget krångel.

Fyra delar som tillsammans belyser Content och Social:

• Content – Skapa relevant innehåll istället för att bara ösa på med en massa publiceringar som inte fyller sitt syfte.
• Social – Hur man använder sociala medier för att bygga medvetenhet, trovärdighet och för att generera leads med hög kvalitet.
• All Together Now – Hur framtiden ser ut för Content och Sociala medier och hur du som marknadsförare ska förhålla dig till utvecklingen..
• The Credits – Essentiella resurser som du behöver för att hålla dig välinformerad om trender inom Content och Sociala medier.

Beställ boken här från Amazon

Likeable Social Media – Dave Kerpenlikeable_socialamedier_smartbizz

Den här ligger på mitt sängbord just nu, nyligen påbörjad. Detta är den uppdaterade versionen som släpptes för några månader sedan. Dave går bland annat igenom Facebook, Twitter, Vine och Instagram och att en rekommendation är mer kraftfull än någon sorts annonsering. I boken finns flera fallstudier från dagens växande sociala medier.

Inom sociala medier färdas en rekommendation fortare än någonsin tidigare. Bli bättre på att skapa uppskattat, värdefullt material som kunder verkligen vill sprida vidare.

Beställ boken här

Och några svenska böcker:

Boosta din business

Jag måste ju också berätta om boken Boosta din business – framgångsboken för dig som är företagare!
Det är 30 kvinnliga företagare som har skrivit vars ett kapitel om bland annat sociala medier, marknadsföring, strategier, bloggutmaningar och mängder med andra bra tips!
Mitt kapitel handlar om hur du bygger ditt varumärke genom sociala medier samt vikten av att ha en strategi.
Förhandsbeställ gärna boken till specialpris 195:-

BoostaDinBusiness_smartbizz_bok

stick_ut_linkedinStick ut – Charlotte Hågård

Den här boken riktar sig till dig som vill komma igång med LinkedIn och bygga ditt personliga varumärke online. Boken är praktisk och innehåller flera steg för steg guider. Förutom LinkedIn får du bra tips på hur du skriver ditt cv och sticker ut från mängden.

Beställ boken här

Innehållsstrategi för sociala medier – Lena Leigert innehållsstrategi_kreafon_socialamedier

Den här boken vänder sig till dig som arbetar professionellt med sociala medier och visar hur du gör dina sociala medier till effektiva kommunikationskanaler med hjälp av genomtänkt och smart innehåll. För att stärka varumärket, skapa dialog, nå ut med nyheter och sälja mera.

Av kommunikationsbyrån Kreafon hittar du flera böcker inom sociala medier. Här hittar du samtliga böcker

Beställ boken här

En annan bok är Sociala medier – en marknadsföringshandbok av Emil Homström och Erik Wikberg. Tyvärr har jag ej läst denna men jag ville ändå ta med den som ett alternativ.

Tipsa gärna – vilka är dina bästa böcker om sociala medier?

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn  linda_björck_smartbizz_linkedin

 
Social media manager

LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook

 

 

Bilder från Bokus, Kreafon och Amazon.

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Här kan du läsa vilka böcker jag rekommenderade 2016 och 2015. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *