Bildstorlek LinkedIn 2017

Använder du rätt storlek på bilderna på LinkedIn?

LinkedIn bildstorlek

LinkedIn fortsätter att öka och har nyligen passerat 3 miljoner användare i Sverige. Dessutom har de nyligen gått igenom en stor uppdatering. På LinkedIn har läsaren större förväntningar på innehåll och jag brukar rekommendera att du verkligen tänker efter en extra gång om det du tänker dela med dig av är relevant för målgruppen. Oftast handlar det om att bygga varumärket på LinkedIn, både det privata och företagets. Med hjälp av personalen utökas räckvidden men se till att samtliga profiler är helt uppdaterade!

Det går även att lägga till Youtube-länkar för huvudbilden och i de anpassningsbara avsnitten. Stillbilden som visas för filmen är bildikonen som hämtats från Youtube. Du måste uppdatera bildikonen på Youtube för att kunna uppdatera stillbilden som visas på karriärsidorna.

Nytt är också att du nu kan anpassa din huvudbild efter mobil och läsplatta. Tidigare har bilden kapats och har man text i bilden så har ofta en del försvunnit. Du redigerar bilden genom att gå in på din profil,väljer  redigera bild och anpassar storleken.

Jag även tillägga att när jag tittar på LinkedIn´s rekommendationer så skiljer det sig åt något. Testa dig fram!

LinkedIn företagssida

Företagssidorna på LinkedIn har nyligen fått ny design. Därför kan det se annorlunda ut eller att du inte har tillgång till allt. Se till att skapa en intressant profil och använd allt utrymme du får använda. I utrymmet ”om oss” har du 2000 tecken och när du skriver ett inlägg har du max 700 tecken. Skriv dock hellre ett kort inlägg med en CTA i slutet.
Om du vill lägga till en bild i ett inlägg så ska den vara 1200×627 px. Om bilen är mindre än 200px bred kommer den att visas som en så kallad ”thumbnail” bild till vänster om inlägget. Bilder som visas på mobilen kommer inte att justeras utan visas i full storlek.

I dagsläget går det inte att ladda upp filmklipp direkt på företagssidor utan man får använda Youtube eller Vimeo och sedan klistra in länken.

Fokusera på vilken lösning du erbjuder och inte produkten. Det som ger bäst effekt är bra innehåll som ger läsaren mervärde, i kombination med bilder.

OBS! Helt nytt är att du nu kan redigera inlägg!

Kom ihåg att analysera så du vet vad som fungerar och inte. Även om du följer rekommendationerna på hur många inlägg och vilken tid du ska göra inlägg på kan du se vad som verkligen fungerar genom att mäta och testa dig fram.

Relaterade artiklar:

10 tips på hur du skapar en företagssida som lockar besökare

9 spännande nyheter på LinkedIn

Det här behöver du veta om uppdaterade Campaign manager

LinkedIn website demographics ger värdefull information om dina besökare

Rekommenderade bildstorlekar för LinkedIn:

Bakgrundsbild: 1400 x 425 pixlar. Minsta storlek är 1192 x 220 pixlar och storleken får vara max 4mb. Den här funktionen finns också till din privata profil så se till att du har en bakgrundsbild även där, kopplat till vad du jobbar med.

Logotype: 400 x 400 pixlar. Den här bilden följer med på alla dina inlägg och syns i flödet när dina inlägg dyker upp samt när du får förslag på företag du kanske vill välja.
Kom ihåg att om du inte lagt till karriärsidor till företagssidan, har du inte tillgång till alla moduler.

Jobba här (life tab) huvudbild: 974 x 330 pixlar.

Linkedin_storlek_bilder

Bildkälla: Make a website hub


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *