Bildstorlek för sociala medier 2017

Är det något som ändras ständigt så är det sociala medier. Det är klurigt att hålla sig uppdaterad med de senaste funktionerna och det är tidskrävande. Behovet av en stark närvaro ökar och därför behöver du se till att du använder bra material, främst bra bilder – i rätt storlek!

Din guide till rätt bildstorlek för sociala medier 2017

Storlek bilder sociala medier

Här hittar du en specificerat guide för vilka bildstorlekar du behöver för varje plattform. Utöver grafiken får du också snabba tips som hjälper dig vilka foto du kan använda i vilken kanal. Infografen som används i artikeln är från Make a web site hub

Facebook

Troligtvis har ditt företag en Facebook-sida. Med över 1,23 miljarder dagliga användare (DAU) är en närvaro på Facebook en bra idé för mindre företag. Men med tanke på antal företagssidor överstiger 60 miljoner så behöver du vara aktiv dagligen och se till att din sida är optimerad och att du gör relevanta inlägg med bilder i bra kvalité. På Facebook bör du bjuda in till konversationer, vara informativ och familjär eftersom det är en plats där man har kontakt med vänner och familj. Tänk på att du följer Facebooks rekommendationer för företagssidor.

Rekommenderade bildstorlekar för Facebook: 

Omslagsbild: 828 x 315 pixlar.
Snabbaste laddningstiden får du med en JPG-fil som är 851 x 315 pixlar och mindre än 100 kb. Bilden måste vara minst 399 pixlar bred och 150 pixlar hög.

Du kan enkelt anpassa och byta ut bilden så ofta du vill. Det här är det första man ser när när man går in på Facebook-sidan och även den bästa platsen för marknadsföring.

Profilbild: 180 x 180 pixlar. Den visas i storleken 170 x 170 pixlar på stationära datorer, i 128 x 128 pixlar på smarttelefoner och i 36 x 36 pixlar på de flesta featuretelefoner. Bilden kommer att beskäras så att den blir kvadratisk.

Till skillnad från din omslagsbild är det profilbilden som syns på Facebook-sidan, i dina inlägg, kommentarer, på tidslinjen när dina inlägg delas och i sökresultat.

Delade bilder: 1 200 x 630 pixlar
Du kan skapa ett engagemang genom att dela användbara bilder på företagets Facebook-sida. Se till att de är relevanta och gärna med en länk tillbaka till hemsidan. Här kan du läsa mer om hur du ökar engagemang på Facebook.

LinkedIn

LinkedIn fortsätter att öka och har nyligen passerat 3 miljoner användare i Sverige. Dessutom har de nyligen gått igenom en stor uppdatering. På LinkedIn har läsaren större förväntningar på innehåll och jag brukar rekommendera att du verkligen tänker efter en extra gång om det du tänker dela med dig av är relevant för målgruppen. Oftast handlar det om att bygga varumärket på LinkedIn, både det privata och företagets. Med hjälp av personalen utökas räckvidden men se till att samtliga profiler är helt uppdaterade!

Det går även att lägga till Youtube-länkar för huvudbilden och i de anpassningsbara avsnitten. Stillbilden som visas för filmen är bildikonen som hämtats från Youtube. Du måste uppdatera bildikonen på Youtube för att kunna uppdatera stillbilden som visas på karriärsidorna. Här vill jag även tillägga att när jag kikade på LinkedIn´s rekommendationer så skiljer det sig åt något. Testa dig fram! Företagssidorna på LinkedIn har nyligen fått ny design. Därför kan det se annorlunda ut eller att du inte har tillgång till allt.

Rekommenderade bildstorlekar för LinkedIn:

Bakgrundsbild: 1400 x 425 pixlar. Minsta storlek är 1192 x 220 pixlar och storleken får vara max 4mb. Den här funktionen finns också till din privata profil så se till att du har en bakgrundsbild även där, kopplat till vad du jobbar med.

Logotype: 400 x 400 pixlar. Den här bilden följer med på alla dina inlägg och syns i flödet när dina inlägg dyker upp samt när du får förslag på företag du kanske vill välja.
Kom ihåg att om du inte lagt till karriärsidor till företagssidan, har du inte tillgång till alla moduler.

Jobba här (life tab) huvudbild: 974 x 330 pixlar.

Instagram

En bild värd 1000 ord, eller? På Instagram handlar allt om bra bilder och en bild kan vara värd mycket mer. Instagram går du till för att bli inspirerad och bra bilder är ett måste. Användarna känner snabbt igen sig i ett företag som återkommande gör inlägg på Instagram, i samklang med sitt varumärke eller stil. Ju mer konsekvent du är kan det innebära att du får högre engagemang och fler följare. Nytt är att du kan ladda upp flera bilder i ett inlägg, upp till 10 bilder i ett inlägg och att marknadsföra dig via Instagram Live. Använd hellre flera bilder än att göra ett kollage som lätt blir plottrigt.

Rekommenderade bildstorlekar för Instagram

Profilbild: 110 x 110 pixlar
Bildstorlek: 1080 x 1080 pixlar, skalas automatiskt ner till 612 x 612 pixlar.

Pinterest

Vad är egentligen Pinterest? En vanlig fråga jag får, efterföljandes om företaget ska vara där. Det är en plattform som tillåter användarna att dela och spara bilder till en så kallad ”Pinboard”, en virtuell anslagstavla eller moodboard. Du kan ”pinna” bilder och spara i din anslagstavla för inspiration. De har hängt på tåget med rörligt och nu går det att annonsera med filmklipp. De har även en köpknapp vilket innebär att man kan köpa en produkt, utan att lämna plattformen. Pinterest har 15o miljoner användare per månad (MAU) och hela 71% är kvinnor.

Pinterest ökar och har lagt till flera nya funktioner som att se flera produkter i en bild och en visuell sökfunktion. Fördjupa dig med Buffers artikel, marketing tips för Pinterest. Kom igång med Pinterest för företag, använd bra bilder och en beskrivning av vad ditt företag gör.

Rekommenderade bildstorlekar för Pinterest:

Profilbild: 165 x 165 pixlar
Det här är det första man ser när man går in på dina ”boards”, ”pins” eller sökord.
Bild anslagstavla: 222 x 150 pixlar
Använd en bild som drar till sig uppmärksamhet, relevant för varje anslagstavla.
Pinbild: Bredd på 238 pixlar
Detta är de bästa storlekarna för dina Pins men förstorade bilder kommer att har en max bredd på 600 pixlar. Du kan dela större bilder men tänk på att de har rätt bredd eftersom längden kan skalas upp för bättre engagemang.

Twitter 

Twitter är lite annorlunda med en begränsning på 140 tecken och du har ingen möjlighet att redigera ett inlägg. Din profilbild på är det första man ser och är synlig på din sida, i ditt flöde samt för varje tweet du skickar eller kommenterar. Här behöver du ha en bild av hög kvalité då det är ditt varumärke du representerar. Som företag bör bakgrundsbilden innehålla en tagline, logo eller annat som förknippas med varumärket. Ett sätt att sticka ut i det snabba flödet är att dela en GIF (animerad bild) eller upp till 4 bilder per inlägg. Se till att du har en URL-länk med i relevanta inlägg så du kan driva trafiken tillbaka till din hemsida. Genom ett konto på Twitter kan du bygga varumärket, ha snabba interaktioner och jag har sett flera företag som har en live Q&A.

Rekommenderade bildstorlekar för Twitter

Profilfoto: 400 x 400 pixlar, max 100 KB.
Bakgrundsbild: 1500 x 500 pixlar, max 10 MB.
Bilder i flödet: 440 x 220 pixlar, max 5 MB för bilder och 3 MB för animerade gifs. Dock blir bilderna automatisk anpassade när de visas i ditt bildgalleri eller i expanderat läge.

Som du ser så har varje kanal egna storlekar på sina bilder. Med denna guide hoppas jag att du kommer ett steg närmare dina marknadsföringsmål. Det låter enkelt men att veta vilka bilder som gäller i vilken plattform kommer förbättra din närvaro och förhoppningsvis även få ökat engagemang. Ett enkelt sätt att skapa bilder i rätt storlek är att använda Canva eller Designbold som båda erbjuder gratisversioner. Dessa verktyg i kombination med exempelvis Buffer gör att du både sparar tid och får en snyggare närvaro i sociala medier.

All grafik är skapad av Make a website hub och är en del av en större infograf. Om du vill se hela infografen hittar du den här!

Nyfiken: Hur tänker du, kommer du att anpassa dina bilder efter varje kanal?


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *