Bildstorlek för Facebook 2017

Använder du rätt bildstorlek på Facebook?

bild storlek facebook

Troligtvis har ditt företag en Facebook-sida. Med över 1,23 miljarder dagliga användare (DAU) är en närvaro på Facebook en bra idé för de flesta företag. Men med tanke på antal företagssidor överstiger 60 miljoner så behöver du vara aktiv dagligen och se till att din sida är optimerad. Du behöver göra relevanta inlägg med visuellt innehåll och bilderna behöver vara i bra kvalité. På Facebook bör du bjuda in till konversationer, vara informativ och familjär eftersom det är en plats där man har kontakt med vänner och familj.

Facebook företagssida

En företagssida på Facebook hjälper till att bygga företagets varumärke. Du kan skapa intresse och ha en dialog med dina följare. Via Messenger kan du få kontakt med personer eller företag eftersom det är integrerat i alla sidor. Över 1 miljard människor använder Messenger, varje månad. Har du ännu inte aktiverat funktionen behöver du börja med att aktivera meddelandefunktionen. Du kan aktivera ett snabbsvar som går ut direkt till den person som har skickat meddelande vilket är en bra funktion.

Med hjälp av Messenger kan du:

  • Ha konversationer direkt från din Facebooksida
  • Svara på frågor från kunderna privat
  • Berätta för andra när du kan svara på deras meddelanden

Använd statistiken för att förstå vad som fungerar

I statistikverktyget har du väldigt bra information. Facebook visar mycket bra statistik om din företagssida och det är viktigt att förstå hur det fungerar så du kan anpassa inläggen efter det som dina följare/besökare gillar.

På fliken sidstatistik får du rapporter om:

  • Hur många användare dina inlägg nådde och hur många användare som interagerade med dina inlägg
  • Antalet användare som ringde till ditt företag från din sida
  • Antalet gånger du har besvarat kunder och din genomsnittliga svarstid
  • Antalet incheckningar som användare gjort på ditt företag med sina inlägg

Du kan fördjupa dig i följande:

Räckvidd

Under räckvidd ser du hur många användare som har sett dina inlägg, hur många som har interagerat, dvs gillat, kommenterat och delat. De inlägg som går bra är de som uppskattas av dina följare. Denna typ av inlägg ska du göra oftare.

Sidvisningar

Under sidvisningar ser du hur många användare som har tittat på din sida. Du får fakta om din målgrupp såsom ålder, kön och plats. Den här informationen kan du använda för att skapa annonskampanjer mot en specifik målgrupp som du även kan anpassa efter deras intresse.

Aktiviteter på sida

Vad gör dina följare på din sida? Har de klickat på din Call to action-knapp eller hittar de till webbsidan på egen hand? Med hjälp av denna informationen kan du anpassa din sida för att uppmuntra besökarna på din Facebook-sida till en specifik åtgärd.

Inlägg

Under fliken inlägg kan du se resultatet på varenda ett av dina inlägg på Facebooksidan. Du ser hur många användare ett specifikt inlägg har nått och hur många som har interagerat. Med hjälp av detta kan du enkelt analysera vad som fungerar bra.

Personer

Ju mer du förstår om din målgrupp desto bättre kommer du att lyckas. Under personer får du information om din målgrupp inklusive ålder, kön och plats. Du ser även när en person tittar på din sida och hur de hittade den.

Räckvidd på Facebook

Den organiska räckvidden på Facebook är ganska låg och man säger att endast 3-5% av dina följare ser ett inlägg. Det som styr är Facebooks algoritmer och som räknar ut vem som ska få se vad. Det är direkt kopplat till vem som interagerar med vem. Tidigare syntes antal följare tydligt på varje Facebooksida, det är nyligen nerflyttat eftersom det är inte antal följare som är det viktigaste. För att få ökad räckvidd kan man dela företagets Facebookinlägg i relevanta grupper och ta hjälp av personalen. Se också till att du använder visuellt innehåll och Facebook Live eller filmklipp som premieras. Men som alltid gäller kvalité före kvantitet. Det är viktigt att förstå de grundläggande reglerna:

  • när det är bäst att göra ett inlägg
  • hur många inlägg i veckan du ska göra
  • variera inläggen
  • vilken typ av inlägg som går bra

Det finns flera sätt att annonsera på Facebook och har du ett inlägg eller en artikel som fått  bra genomslagskraft – testa att boosta den! Ett annat tips är att avsluta med en call to action, en uppmaning på vad du vill att dina följare ska göra.

Rekommenderad storlek på bilderna för Facebook:

Omslagsbild: 828 x 315 pixlar.
Snabbaste laddningstiden får du med en JPG-fil som är 851 x 315 pixlar och mindre än 100 kb. Bilden måste vara minst 399 pixlar bred och 150 pixlar hög.

Du kan enkelt anpassa och byta ut bilden så ofta du vill. Det här är det första man ser när när man går in på Facebook-sidan och även den bästa platsen för marknadsföring.

Profilbild: 180 x 180 pixlar. Den visas i storleken 170 x 170 pixlar på stationära datorer, i 128 x 128 pixlar på smarttelefoner och i 36 x 36 pixlar på de flesta featuretelefoner. Tänk på att sidans profilbild beskärs i cirkelform i annonser och inlägg men har kvadratisk form när andra besöker din sida.

Till skillnad från din omslagsbild är det profilbilden som syns på Facebook-sidan, i dina inlägg, kommentarer, på tidslinjen när dina inlägg delas och i sökresultat så se till att den är rätt anpassad.

Delade bilder: 1200 x 630 pixlar
Du kan skapa ett engagemang genom att dela användbara bilder på företagets Facebook-sida. Se till att de är relevanta och gärna med en länk tillbaka till hemsidan. Här kan du läsa mer om hur du ökar engagemang på Facebook.

Tänk på att du följer Facebooks rekommendationer för företagssidor.

Relaterade artiklar:

6 tips på hur du får fler följare på företagssidan på Facebook

5 steg till hur du lyckas med annonsering på Facebook

Hur du lyckas med annonsering på Facebook

13 sätt att öka engagemanget på Facebook

Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i flera plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: LinkedIn, Pinterest och Instagram.


Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

 

 

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
1 svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Det här inlägget ingår i en serie där jag går igenom storleken på bilderna i fem plattformar. Här kan du läsa om bildstorlek på: Facebook, Pinterest och Instagram. […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *