9 misstag du gör på LinkedIn

Vad skiljer ett proffs från en nybörjare? De undviker att göra följande misstag på LinkedIn.

#1 Du ger endast för att tjäna på det

När du connectar med människor på LinkedIn kan du skriva en rekommendation som visas på deras profiler.
Du ger väl inte en rekommendation för att du ska få en i gengäld? Gör du det, så är det dålig stil.

T ex, du är en rörmokare. Vårt rör brast och vi ringer dig klockan tre på morgonen. Du rusar genast över och fixar läckan och räddar oss från att källaren omvandlas till en swimmingpool. Jag är oerhört tacksam och jag ger dig en välförtjänt rekommendation.
Då frågar jag dig om du vill skriva en rekommendation för mig. Problemet är att du inte känner mig professionellt. Det enda du egentligen vet om mig är att jag kunde höras i bakgrunden svärande och skrikande när min fru ringde dig.

Hur kan du rekommendera mig? Du kan inte. Du bör inte. Och du bör inte bli ombedd att göra det.

Ge uppriktiga rekommendationer. Rekommendera för att du vill och inte för att du räknar med att få en rekommendation i gengäld. De människor som känner och respekterar dig kommer frivilligt returnera en ”tjänst” om de känner för det.

#2 Du ger inte alls

Stora nätverk bygger på att ge, inte bara ta emot, rekommendationer. Ett enkelt sätt att ge. Gå till någons profil, några klick – klart.
Intyga en annan persons kompetens och du ger dem inte bara en virtuell klapp på ryggen, du hjälper dem att dyka upp i sökresultat.
Visa andra människor att du respekterar deras kompetens. Visst kan det vara bra för ditt för ditt eget nätverkande, men att göra det för att andra människor ska må bra är i sig själv skäl nog.

Relaterad artikel: 13 suveräna marknadsföringstips för sociala medier

#3 Väntar tills du har ett behov

Om du skjuter upp att skapa kontakt tills den dag du behöver något – kunder, anställda, ett jobb, eller bara ett bättre nätverk – så har du väntat för länge. Tänk på ditt mål och börja redan nu att bygga kontakterna, nätverket, och dialogen eller värdet som kommer att stödja dessa mål.

Socialamedier_smartbizz_lindabjorck

 

 

 

 

 

 

 

Att bygga bra nätverk är en parallell, inte en seriell, uppgift. Senare är alltid för sent.

#4 Du glömmer var du är

De flesta använder LinkedIn som en professionell social media-plattform. Så när du vill lämna synpunkter, dela material etc, överväg att låta din helt privata sida lysa fram någon annanstans. Du vet aldrig när en potentiell arbetsgivare, medarbetare, kund, leverantör – vem som helst – kanske noterar.

Gör inget som du kanske behöver be om ursäkt för eller bortförklara.

#5 Du ignorerar tecknen

LinkedIn strävar efter att vara mer än en plats där miljontals proffs skapar kontakt.

På mindre än två år har LinkedIn Today, numera LinkedIn Pulse blivit en extremt kraftfull nyhetscentral. En artikel placerad på en kategorisida genererar en flod av trafik; en artikel på startsidan kan krascha dina server.
Det innebär att du – oavsett om du är ansluten till den person eller ej  kan följa dessa individer, kommentera direkt på deras poster, dela sitt innehåll med ditt nätverk, etc. Om du har en blogg så kan du också bli en sk. utgivare, läs här hur du går tillväga.

Vad händer här näst? Svårt att säga. Allt jag vet, är att det sker en ständig utveckling. Var uppmärksam, se framåt och börja positionera dig själv nu.

Smarta människor får ut det mesta av ett verktyg. Riktigt smarta människor gör också detta, men dessutom planerar de för hur de får ut det mesta av det som ett verktyg kan bli.

Relaterad artikel: Varför du ska ha en företagssida på LinkedIn

#6 Du låter bli att dela

Det enklaste sättet att ofta uppdatera och forma din profil är att dela. De artiklar, blogginlägg, videor, osv du delar visas i ditt aktivitetsflöde, vilket ger andra människor en bra titt på vad du gör och vad du är intresserad av. Delningarna skapar en löpande journal där andra kan läsa mer om dig.
Plus att dina kontakter kan reagera och interagera genom att gilla eller att lämna synpunkter, vilket hjälper dig att undvika ett annat misstag …

#7 Du låter bli att bry dig

Vill du veta vad dina kontakter, ditt nätverk, eller din publik tycker är viktigt? Vill du ha en bättre känsla för de intressen och perspektiv som du delar?

Dela och sedan titta på din aktivitetsflöde. Se vad folk ”tycker.” Läs kommentarerna.

Det enda sättet att bättre lära känna människor är att lyssna på vad de har att säga. Gör det enkelt att lyssna: Dela, se vad som ger respons och vad som inte gör det. Det är det perfekta sättet att få direkt feedback och bygga starkare kontakter. Se ditt aktivitetsflöde som återkoppling i realtid från de människor du når – och vill fortsätta nå.

#8 Du ignorerar dina kollegors nätverk

Relationer, referenser och personkännedom är kraftfulla sätt att öppna dörrar.

De personer som du arbetar med har stora nätverk. (Om de inte har det, uppmuntra dem att börja bygga.) När du letar efter en väg till kontakt, se om en kollega redan har kontakten. Missa inte den enkla vägen.

Relaterad artikel: 6 sätt du kan öka ditt nätverk på LinkedIn

#9 Du använder standardmaterial

”Jag skulle vilja lägga till dig i mitt professionella nätverk på LinkedIn.”

Ja, jag vet att du är upptagen. Men tänk efter, är den autogenererade texten verkligen det intryck du vill ge?

Ta bort den generiska texten och ta några sekunder att berätta hur du känner personen. Eller, berätta vad ni har gemensamt. Eller för att ge beröm eller en komplimang. Såvida du inte bara jagar en massa tomma kontakter, och du har en bra anledning skäl för att vilja ansluta, så säg vad den anledningen är.

Var genuin.

Detta inlägg är från en artikel av Jeff Haden och kan ses till fullo på engelska här på Inc.
Kommentera gärna artikeln.

linda_björck_smartbizz_linkedin

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn

Social media manager
LinkedIn-specialist

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
43 Kommentarer
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack Fredric och vad kul att du uppskattade min föreläsning på Joblinks frukostmöte.
      Länken som du har med är en bra sammanfattning av vad jag talade om, har delat den på Twitter flera gånger.

      Svara
  1. Caroline Brantsberg
    Caroline Brantsberg says:

    Hej,
    Tack snälla för bra tips!
    Som arbetssökande inom retailbranschen uppskattades dessa verkligen.

    Svara
  2. Sandra
    Sandra says:

    Tack för bra tips! Ser denna plattform som någonting mycket positivt och vill gärna utveckla mitt användande av den.

    Svara
  3. Tanveer Muhammad
    Tanveer Muhammad says:

    Riktigt bra inlägg med mycket bra tips för nybörjare. Detta kommer till stort hjälp när man är i början på att skapa en bra profil på LinkedIn.
    Glad 2:a advent allihopa.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack, vad kul att du tycker tipsen är bra!
      Lycka till med din profil och hör gärna av dig om du har några frågor!

      Svara
  4. Marie Lüders
    Marie Lüders says:

    Får erkänna att jag nog begått de flesta av ”dödssynderna” på LinkedIn. Så tack för ett bra wake-up call och lovar bot och bättring.

    Svara
  5. Stefan Karlsson
    Stefan Karlsson says:

    Bra tips för sådana som mig som precis börjat klura ut hur det fungerar här.

    Sedan kan ju jag inte låta bli att reflektera lite också; tipsen fungerar lika bra på själva arbetsplatsen och med dina kollegor/kunder, oavsett om du jobbar på kontor, bygget eller som jag på golvet i en affär. För till sist vet vi ju inte vad som kan bli en bra kontakt.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack för din kommentar och du har helt rätt att flera av tipsen även funkar på arbetsplatsen.
      God fortsättning.

      Svara
  6. Anna
    Anna says:

    Hej och god fortsättning på det nya härliga året 2015.
    Tusen tack för mycket bra och tänkbara tips!
    Med vänlig hälsning, Anna

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack detsamma Anna och vad kul att du tycker tipsen är användbara!
      Önskar dig en god fortsättning 🙂

      Svara
  7. sibelle
    sibelle says:

    Tack för bra och tänkvärda tips! Är rätt ny till Linkedin som användare så alla bra tips är välkomna.

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Vad roligt Sibelle, du finner fler tips om LinkedIn i bloggen, använd sökfunktionen så hittar du dem.
      Tack för kommentaren!

      Svara
  8. Johan Melin
    Johan Melin says:

    Tack för tipsen Linda Björck.
    Jag har bara 3 agendor:
    1. Samla så många kontakter som möjligt.
    2. Förhoppningsvis ger det fler kontakter till andra osv.
    3. Att det leder till ett intressant arbete.

    Kontakta vidare!

    Svara
  9. Arun Singh
    Arun Singh says:

    Tack Linda! Mkt bra tips även för den som är van användare av linkedin. Jag connectar gärna med dig 😉

    Mvh Arun

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack Pernilla, glad att du gillar tipsen.
      Du vet att du kan prenumerera på mina blogginlägg så får du alla tipsen direkt till din mail.
      Jag skriver ca 1 blogginlägg i veckan.

      Svara
  10. Susanne
    Susanne says:

    Hej Linda
    Tack för att du alltid delar med dig av din kunskap och värdefulla tips. På nr 9 har jag upptäkt att jag inte alltid kan jag välja att ändra standardtexten. Har detta skett dig?

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Hej Susanne
      Tack själv och kul att du uppskattar tipsen!
      För att kunna personifiera ett meddelande så måste du gå in på själva profilen. Om du skickar en förfrågan från appen eller från ”listläget” på LinkedIn går det iväg ett automatiskt meddelande.
      Frågan är då på vilket vis du har skickat iväg dina förfrågningar?

      Vänligen Linda

      Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterat inlägg: 9 misstag du gör på LinkedIn […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *