8 steg för att få lönsamhet på företagets marknadsföring i sociala medier

8 steg för att få lönsamhet på företagets marknadsföring i sociala medier

Sociala medier handlar om att göra inlägg, eller? Du schemalägger inlägg och gör det på bästa tid. Insatserna för marknadsföring leder trafik till  hemsidan och de konverteras till kunder. Enkelt eller hur?

Nja, inte riktigt.

Som privatperson kan du göra vilken typ av inlägg som helst i sociala medier. Du kan spela spel och dela bilder på katter. Men för företaget är det inte så, utan sociala medier bör tas mycket mer seriöst, precis som vilken annan annonsering eller marknadsföringskampanj som du vill se tydliga resultat på.

Marknadsföring i sociala medier har blivit mer förankrad i modern affärspraxis och utvecklas till något mycket mer seriöst än vad många trodde var en ”trendgrej för yngre” från början. Utvecklingen har gått från ungdomar till flera miljarder användare världen över och nu spelar sociala medier en avgörande roll i vårt sätt att söka och exponeras för innehåll på nätet. Med det kommer kravet på moderna och kunniga marknadsförare som behöver behärska ett bredare kompetensområde för att maximera företagens marknadsföringsresultat.

Vilka kompetenser behövs?

Den här infografen från MDG Advertising visar några av de viktigaste sakerna som varje person inom marknadsföring i sociala medier måste behärska. Det är en verktygslåda som alltid utvecklas, växer och blir mer specialiserad varje dag.

Utöver att få ”likes” och ”retweets” är nu möjligheterna med plattformarna på sociala medier en del av en modern marknadsföringsmix. Det lönar sig att känna igen vad som är viktigt och att du har koll på dessa funktioner.

Här är en checklista med 8 viktiga punkter som du behöver ta i beaktande inför företagets närvaro och varumärkesbyggande i sociala medier.

#1 Strategi

En strategi ligger som grund för alla aktiviteter i social medier och ska ge svar på

Varför, vem, var, hur och vad.

#2 Analysera och förstå vad som fungerar

Du behöver utvärdera tidigare insatser och satsa på det som fungerar samt även kika på vad konkurrenterna gör som är bra eller dåligt.

#3 Förstå tekniken

Varje företag har sin målgrupp och ställer olika krav på vad du behöver känna till.

#4 Annonsera i sociala medier

I dag är det mer eller mindre ett måste att annonsera i sociala medier. Förbi är tiden när inlägg fick stor räckvidd utan betalning.

#5 Utveckla bra content

Företag behöver bra och läsvärt content (innehåll) och mer än ”bara” en blogg. Tänk värde för läsaren och visuellt innehåll.

#6 Kundservice

Sociala medier öppnar upp för engagemang med dina kunder. Se till att vara där och fånga upp både positiva och negativa kommentarer.

#7 Riskbedömning (Compliance & Risk Assessment)

Tänk efter och fundera på om företaget klampar in på andras varumärken, skor sig på andras förtjänster/lycka/olycka eller försöker göra sig rolig på andras bekostnad.

#8 Mät

Det handlar om så mycket mer än likes och delningar. Mät resultatet kopplat till företagets mål med kampanjerna eller insatserna i sociala medier.

Fördjupa dig med dessa artiklar:

Skapa en strategi i 5,5 steg

6 tips för att lyckas i sociala medier

5 typer av visuellt innehåll du behöver i din marknadsföring

Annonsera på Instagram

Annonsera på Facebook

Annonsera på LinkedIn 

checklista sociala medier


Över till dig, vad tycker du är utmaningen med sociala medier?

Linda Björck<<– Säg Hej på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

Smartbizz AB

Följ gärna mig:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *