8 sätt att hitta nya leads på LinkedIn

8 sätt att hitta leads på LinkedIn

Har du tänkt på att du kan använda LinkedIn för att hitta nya leads? Med dessa enkla tips kan du hitta flera leads i veckan som är indelade i branscher, alltså högkvalitativa leads! LinkedIn är den bästa plattformen för att dig som jobbar med B2B även om B2C börjar synas på LinkedIn.

Leads LinkedIn

Enligt en undersökning visar det att 64% av alla besök till ett företags hemsida kommer direkt från LinkedIn medan Facebook endast står för 17%. I våras passerade LinkedIn 500 miljoner användare och är världens största professionella affärsnätverk. Att använda detta kraftfulla verktyg för att hitta nya leads kan ge stor effekt på säljresultatet.

Att lära sig hantera LinkedIn och förstå hur det funkar är a och o för att hitta leads och förstå dess fulla potential. Innan du börjar söka behöver du veta vem som är din ideala kund samt vilken bransch och jobbtitel de har. Ju mer du förstår om din målgrupp desto bättre resultat kommer du få när använder sökfunktionen.

Det finns många sätt du kan hitta och attrahera leads på LinkedIn. Här är 8 tips som du kan börja med redan idag.

#1 Förbättra din närvaro

Hur ser din aktivitet ut på LinkedIn? Allting du gör på LinkedIn är synligt för alla. Allt du har kommenterat, delat och gillat syns på din profil. Ta en titt på din profil, hur ser det ut?

Skapa och dela relevant innehåll, kommentera intressanta artiklar i din nisch. Bjud på din kunskap och visa att du kan det här ämnet. Använd de möjligheter som LinkedIn erbjuder, skriv artiklar, gör ”vanliga” inlägg, gör filmklipp och var aktiv i relevanta grupper.

Ju mer specifik du är desto bättre förstår andra vad du kan hjälpa till med och vem du kan hjälpa. Se till att ditt budskap är tydligt i allting du gör och att du även i sammanfattningen berättar hur du kan hjälpa till.

Relaterad artikel: Så här lyckas du med filmklipp på LinkedIn.

#2 Förbättra din profil

Om du använder LinkedIn för att bygga ett proffsigt nätverk och skapar kontakt med människor som du inte känner måste din profil vara optimerad och komplett ifylld. Om du aldrig har träffat en person förut och hen försöker skapa kontakt med dig på LinkedIn, vad tittar du efter och vilket intryck får du?

Om det saknas eller du ser en oproffsig profilbild och profilen endast innehåller en mening eller två som beskriver vad personen gör så kommer du troligtvis tacka nej till den personens förfrågan.

Jag ser det här dagligen och jag blir lika förvånad varje gång! Hade du gått på ett företagsmöte eller en nätverksträff IRL utan att förbereda dig och visa upp ditt bästa jag?

Om du däremot ser en proffsig bild och en intressant sammanfattning kommer du troligtvis vilja veta mer om personen.

Avsätt tid och fyll i allting på din profil. Nu.

Relaterad länk: Så här uppdaterar du din profil på LinkedIn.

Glöm aldrig att du bara har en möjlighet att göra ett första bra intryck oavsett om det är med kunder, investerare, samarbetspartners och tilltänkt arbetsgivare.

#3 Gå med i relevanta grupper & ta kontakt

Att sikta in dig på grupper inom din bransch gör att ditt fokus blir mer koncentrerat. Använd sökfunktionen och leta efter grupper som är aktuella för dig. När du sedan är aktiv tänk på att dela relevant högkvalitativt innehåll och även här vara aktiv och svara på frågor och bjuda på din kunskap.

En sak som många missar är att du kan skicka 15 gratis meddelande till andra gruppmedlemmar som inte ingår i ditt nätverk. Vissa grupper har hög aktivitet med många medlemmar och bland dessa kan du hitta beslutsfattare.

Du kan också skapa en egen grupp inom din bransch. När du har skapat en grupp, fyll på med relevant innehåll innan du börjar bjuda in deltagare till gruppen.

Relaterad artikel: Bygg varumärket via grupper på LinkedIn

Vill du lära dig mer om LinkedIn?
Läs mer om mina utbildningar!

#4 Exportera dina kontakter

En mindre känd funktion på LinkedIn är möjligheten att exportera sina kontakter till ett kalkylark som excel eller Google docs. Det här gör att det blir enklare att hantera och följa upp kontakter.

Så här gör du:

  1. Klicka på ”my network” uppe i menyn
  2. Klicka på ”see all”
  3. Klicka på ”Manage synced and imported contacts” uppe till höger
  4. Klicka på ”export contacts” nere till höger

Exportera kontakter LinkedIn

OBS! Tänk redan nu på GDPR och PUL så du använder informationen på rätt sätt.

Om du inte vill exportera dina kontakter kan du använda funktionen ”search with filters”. När du klickar där kommer du till LinkedIns sökfunktion och kan då sortera och filtrera dina kontakter på bland annat sökord, stad, nuvarande företag och bransch.

LinkedIns sökfunktion har många möjligheter, testa dig fram och kom ihåg att Boolean search funkar även här!

Relaterad artikel: Så här fungerar LinkedIns avancerade sökfunktion

#5 Skapa en potentiell kundlista

Med hjälp av LinkedIns inbyggda sökfunktion kan du skapa en lista med leads. LinkedIn har över 3 miljoner användare bara i Sverige så det är ganska lätt att göra en lista med 200-400 potentiella kunder. Fokusera på de personer som är inom din bransch och på rätt nivå. När du har skapat listan kan du spara den som en ”people search alert” vilket innebär att din lista uppdateras så fort någon uppfyller de kriterier du har valt.

Den här listan kan du sedan använda för att skapa kontakt med dessa personer. Kom ihåg att anpassa ditt meddelande och att din profil är uppdaterad innan du börjar skicka förfrågningar till personer.

Skapa en search alert LinkedIN

#6 Titta på dina kontakters kontakter

Du kan gå in på dina kontakter och se vilka kontakter den personen har. Detta gör att du kan få kontakt med andra personer som är i samma bransch. Antingen går du in på en persons profil och tittar på dennes kontakter (det fungerar olika om du går in via dator eller mobil/padda) eller så använder du sökfunktionen och väljer filter ”connections of” och skriver in personens namn. Du kan välja mellan att se 1:a, 2:a och 3:e handskontakter.

Du kan även titta på ”people also viewed” när du tittar på en persons profil. Då får du förslag av LinkedIn på personer som är i liknande roll som den personen du tittar på. Här kan du ytterligare hitta intressanta kontakter som annars kanske hade gått förbi dig.

#7 Dina kontakter

Gå igenom dina kontakter. Många bygger ett nätverk med kvalité istället för kvantitet. Väljer man att tacka ja till alla får du ett stort nätverk som delvis kan vara irrelevant för dig.

Ditt mål ska vara att skapa kontakt med de som vill prata med dig. Bestäm dig för vilket material du ska dela med dig av och till vem. Är det white paper, filmklipp, bloggartikel eller en podcast som hjälper den specifika personen? Skapa kontakt direkt med den beslutsfattaren som kommer hjälpa dig och företaget att nå uppsatta mål.

Relaterad artikel: Ska du tacka ja till alla på LinkedIn

#8 Vårda ditt nätverk

Du kommer att få kontakt med personer som då och då är i behov av din lösning på deras problem. Fast det är kanske inte det vanligaste att de inser sitt behov förrän du presenterat lösningen. Det är de här kontakterna du ska vårda. Inte genom att skrika köp eller rea utan att förse dem med relevant innehåll.

Erbjud värde till dina kontakter, bli känd inom ditt område genom att dela relevanta bloggartiklar inom ditt område. Ta kontakt och försök lösa deras problem. Kanske du till och med ska erbjuda webinars?

Planera i förväg hur ofta samt vilket innehåll du ska dela med dig av så du kan positionera dig som en expert inom din bransch. Det kommer att innebära att du får igång dialoger med din målgrupp.

Relaterad artikel: lyckas med social selling

Att generera leads via LinkedIn är tidskrävande men om du gör det på rätt sätt kommer du att se ett positivt resultat. Med hjälp av dessa tipsen kan du bygga upp en relevant och stark närvaro till din målgrupp.

Berätta gärna hur det går!


Över till dig, vilket är ditt bästa sätt för att hitta leads via LinkedIn?

Berätta – hur gick det?

Linda Björck linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Välkommen att följa mig:

Twitter
LinkedIn
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *