8 misstag du ska undvika i sociala medier

8 misstag du ska undvika i sociala medier

Sociala medier är här för att stanna och att synas på rätt sätt i rätt kanal är viktigt. Fler och fler företag lägger både tid och pengar på marknadsföring i sociala medier.
Vilka är då de vanligaste misstagen i sociala medier?
Här är min lista:

sociala_medier_misstag_smartbizz

#1 Korspostar i flera medier

En del tycker att de gör det lätt för sig genom att koppla ihop flera sociala medier och postar exakt samma inlägg i alla medier som de medverkar i. Det innebär att du försöker kommunicera med alla på ett sätt trots att kanalerna är olika.
Exempel:

  • Om du har kopplat ihop Instagram med Facebook så följer både hashtags och den personen som du har (@) taggat i inlägget. Men den personen kanske inte finns på Facebook, eller heter något helt annat. Dessutom ser det oproffsigt ut med alla hashtags.
  • Om du har kopplat ihop Instagram med Twitter så syns bara en länk till din bild på Instagram.
  • Om du har kopplat ihop Facebook med Twitter så ”tvingar” du den som vill se hela inlägget på Twitter gå vidare in på Facebook.

Det finns en stor risk att du betraktas som oseriös eftersom du inte tar dig tid att kommunicera på rätt sätt i de olika kanalerna.

– Korspostning behöver inte alltid vara en dålig idé, säger Annika Dacke på Orera kommunikation, men undvik automatisk korspostning av de skäl som Linda nämner. Ett fall då korspostning fungerar tycker jag är från Instagram till Facebook, då det sparar tid och driver trafik till Instagramkontot, där det än så länge är förhållandevis lätt att synas i flödena. Med bra koll på din digitala varumärkesstrategi väljer du vilka bilder som delas från Instagram till exempelvis Facebook och Twitter.

Känner du dig osäker så titta på hur andra gör, vilka inlägg gör de och hur kommunicerar de?

Relaterat inlägg: Den ultimata guiden till hashtagssmartbizz_Socialamedier_twitter_

#2 Glömmer att kontrollera länkarna

I blogginlägg, Facebookinlägg och på Twitter är det bra att använda länkar men kom ihåg att testa så länkarna fungerar innan du publicerar inlägget.
Det här borde vara en självklarhet men senast i går såg jag ett tweet med en länk som inte fungerade. Har du en ”click-to-action” så vill du säkerligen att kunderna kommer fram till ditt erbjudande.

#3 Postar för mycket, eller för lite

Än en gång, det är olika kanaler vi pratar om och här är några riktlinjer.

  • Blogg – 1-2 inlägg per vecka
  • Facebook – 3-5 inlägg per dag
  • Twitter – 5-10 inlägg per dag
  • LinkedIn – 1 inlägg per veckodag

Om du känner att du dåligt hinner med så är det bättre att du fokuserar på den plattform där dina kunder är och som du har tid med.
Ta även reda på vilken tid som dina inlägg syns bäst och när dina kunder/följare är online.

Relaterad artikel: Bästa tiden för att göra inlägg i sociala medier.

#4 Inget mål eller syfte 

Varför är du med i de kanalerna som du är i?

När jag föreläser pratar jag alltid om vikten av en strategi och en tydlig målsättning. Oavsett om det gäller sociala medier eller marknadsföring. Detta för att du enkelt ska kunna följa upp och mäta resultatet.
Om du ”bara” är där för att någon annan är där eller om du har missat att sätta ett tydligt mål, då spelar det nästan ingen roll var du är eller vad du gör.

#5 Dåligt ifyllda profiler

Med risk för att vara tjatig men din profil är det första som dina blivande kunder, kolleger eller samarbetspartners ser.
Så varför låta bli att visa upp ditt bästa jag?
Man skulle kunna jämföra detta med att åka på ett viktigt kundmöte i smutsiga kläder….

First impression lasts

#6 Ignorerar eller tar bort negativa kommentarer

Ja, det händer att man får negativa kommentarer, bemöt dem så snart du kan, på en saklig nivå.
Be om ursäkt (även om det inte är ditt fel!) och kontakta sedan personen via mail eller telefon för att lösa problemet.
Det här kan faktiskt ge en positiv reklamkick istället för en långdragen tråkig ”tråd” i sociala medier.
Och låt bli att ta bort kommentarerna!

#7 Glömmer att ha en ”click-to-action”

Vad vill du att personerna ska göra som ser ditt inlägg? Tänk på att ha med en länk, som är mätbar, till exempelvis ett blogginlägg eller en landningssida. Du kan också använda sökord eller hashtag som gör din post synlig även utanför ditt nätverk.
Tänk bara på att använda hashtags med måtta.

Relaterat inlägg: 5 frågor att ställa dig innan du gör ett inlägg i sociala medier

#8 Monolog istället för dialog

Vi har två öron och en mun, använd samma tankesätt i sociala medier.
Lyssna och ha en dialog med dina gillare och följare. Ingen blir glad för att bli ”spammad” om de produkterna som du säljer.
Bjud på din kunskap och tips så får du igång en dialog som ger betydligt mer än ett inlägg med bara reklam.

Över till dig:

Vad är det största misstaget du har sett eller själv gjort i sociala medier?


 

linda_björck_smartbizz_linkedin

Linda Björck
Social media manager
LinkedIn-expert

Prenumerera på nyhetsbrevet!
I agree to have my personal information transfered to MailChimp ( more information )
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
6 Kommentarer
  1. Palle
    Palle says:

    Bra tips.
    Tror jag har koll på en del men behöver jobba lite på andra.
    Det där med hur ofta man ska posta varierar nog lite beroende på målgrupp och media samt tekniken bakom – Facebook har ju uppdateringar ofta som påverkar räckvidd.
    Gäller att hitta rätt ton i olika medier och grupperingar också…

    Svara
    • Linda Björck
      Linda Björck says:

      Tack, kul att du gillade tipsen.
      Gällande antal poster så är det en rekommendation, ibland gör man fler och ibland färre.
      Tack för dina synpunkter!

      Svara
  2. Monica Nizich
    Monica Nizich says:

    Bra tips om rätt kanal och rätt budskap, men tycker att det är tillåtet att testa lite för att se vilken reaktion man får eller icke reaktion;)för att finna målgruppen man söker. Jag tror att målgruppen kan finnas lite överallt och även personer med olika värderingar och behov oavsett om forumet egentligen är ett till för att visa ”sitt bästa jag”. Man skall nog inte ha skygglapparna på, men tar till mig gällande att inte bombardera på alla forum;). Att bjuda på sin kunskap och att inbjuda till dialog är tycker jag det viktigaste. Passion och kompetens är en kombination som säkerligen attraherar flera målgrupper. För övrigt: fantastisk artikel med väldigt fina råd! Tack för att du delar med dig!

    Svara

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Relaterad artikel: 8 misstag du ska undvika i sociala medier […]

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *