8 böcker varje företagare bör läsa

8 böcker varje företagare bör läsa

Det finns en uppsjö av böcker till företagare.

Ledarskap, försäljning, marknadsföring osv osv.
Böckerna som jag tipsar om är helt utan någon inbördes ordning. De är helt enkelt med för att alla böckerna är bra och jag ofta kommer tillbaka till dessa och läser lite mer.
Böckerna är rikt illustrerade och inte bara text rakt upp och ner – det gillar jag!

Flera av författarna bjuder på gratis material på sina hemsidor så kika in där!

Här kommer mina absoluta favoritböcker:

#1 Personlig försäljning . komplex försäljning, från tro till vetande

Författare – Neil Rackham
Det här är en av de bästa säljböckerna jag har läst och rekommenderar många att läsa. Jag gick min första kurs i SPIN i mitten på 90-talet och första boken är från -88. Den förklarar säljprocessen på ett enkelt sätt samtidigt som den vänder upp och ner på traditionella metoder.
SPIN är en frågemetodik och du lär dig kraften i att ställa frågor,  S= Situation, P=Problem, I=inverkan och N=Nytta.
När du har läst denna finns det en bok till, Kundstrategier, som är inriktad mer mot komplex försäljning.

#2 The $100 startup

Författare: Chris Guillebeau
En bok med tips om hur du förverkligar dina idéer till en inkomst. En enkel användar-handbok med tips och lärdomar från författarens egen erfarenhet. Läs mer här.

#3 Tänk rätt bli framgångsrik

Författare: Napoleon Hill
En bok av Napolen Hill som sålt i över 100-miljoner exemplar.
Detta är en av de första sk. självhjälpsböckerna. Den innehåller många bra råd och 12 steg på hur du konkret gör för att lyckas.

#4 Konsten att få mentala superkrafter

Författare – Henrik Fexéus
Jag har läst flera av Henriks böcker, detta är dock favoriten som jag kommer tillbaka till, läser ett kapitel och lägger till sidan igen.
I boken lär du dig bl.a att fatta bättre beslut, läsa snabbare, kontrollera stress och nervositet, hitta harmonin, glädjen, och kickstarta din kreativitet. En inspirerande bok som ger mängder med bra tips.

#5 4 Hour work week

Författare: Timothy Ferriss
Ännu en favorit som jag ofta kommer tillbaka till. Många bra tips på hur du minskar din arbetstid och ”outsourcar” ditt liv.
Med steg som är lätta att följa ger Timothy Ferriss tydliga metoder för att rensa ut allt onödigt, så att du kan fokusera på det som verkligen är viktigt: att leva ditt drömliv.

#6 Do it Marketing

Författare: David Newman
En lättläst marknadsföringsbok med 77 enkla tips och råd av David Newman
Du får tips om sociala medier, hur du positionerar dig som expert och hur du får fler kunder.
I slutet på boken finns en 21 dagars marknadsföringsplan som du kan följa dag för dag.
Här kan du kika mer och få en ”preview”

#7 21,5 unbreakable laws of selling

Författare: Jeffrey Gitomer
Jeffrey Gitomer har varit en favorit i många år. Han skriver bra säljböcker med roliga illustrationer. Boken är lättläst och innehåller många konkreta råd, även för dig som varit säljare länge.
Boken är skriven som ”säljlagar” och vad som händer om du följer dem eller bryter dem.
Här på Amazon kan du få en ”preview” och även beställa boken.

#8 80/20 Sales and marketing

Författare: Perry Marshall
Ännu en lättläst bok med många bra tips av Perry Marshall i både försäljning och marknadsföring.
80/20 regeln hjälper dig spara tid, fokusera på rätt kund och få mer gjort.

Böckerna kan du köpa på Amazon, Adlibris, Bokus eller varför inte kolla med din lokala bokhandel?

Berätta, vilken är din favoritbok?

Linda Björck <<– Connecta gärna med mig

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *