7 tips på hur du förbättrar din företagssida på LinkedIn

7 tips på hur du förbättrar din företagssida på LinkedIn

LinkedIn är världens största affärsplattform med över 13 miljoner företag som söker uppmärksamhet bland mer än 546 miljoner användare. Det är många som vill nå ut med sitt budskap och från att ha varit en plattform för i första hand jobbsökare erbjuder LinkedIn nu mängder med möjligheter. Många användare loggar in dagligen eller åtminstone flera gånger i veckan för att få ny kunskap, eller läsa artiklar från experter inom just sin nisch.

Via din företagssida på LinkedIn har du stor möjlighet att ta kontroll över vad som sägs i din bransch. Bygga ett varumärke och attrahera nya kandidater är ytterligare några möjligheter.

företagssida LinkedIn

Här är 7 tips på hur du kan optimera din företagssida på LinkedIn och förbättra din närvaro.

#1 Använd bilder

Företagets profilbild är det första man ser när man söker på LinkedIn. Se till att logotypen är tydlig och anpassad efter utrymmet.

En företagssida med profilbild får upp till 6ggr fler besökare än de utan bild.
Källa: Linkedin

Använd gärna samma logotype som du har i andra sociala medier och ändra så storleken är korrekt.

Specifikationer:

  • 300 x 300 px
  • PNG-format
  • Max 8 MB
  • Kvadratiskt format

Smartbizz företagssida LinkedIn

 

 

 

 

 

 

Fördjupa dig: Vilka bildstorlekar gäller på företagssidan

Bakgrundsbild

Den stora bilden högst upp är en utmärkt marknadsplats med större utrymme för att berätta mer vad du erbjuder. Det finns inga regler på hur den här bilden får se ut men gör det tydligt och enkelt att förstå vad företaget arbetar med eller erbjuder för tjänster.

Specifikationer:

  • 1536 x 768 px
  • PNG-format
  • Max 8 MB
  • Rektangulärt format

På mitt företag har jag kommande datum för LinkedIn-utbildning.
Du följer väl SmartBizz på LinkedIn?

Här är två exempel på hur man kan använda en bakgrundsbild.

Saint-Gobain Ecophon som arbetar med ljudabsorbenter har två bilder i en. En person som viskar i örat och en skog där du nästan hör fågelkvitter.

Ecophon företagssida LinkedIn

Lego group har också en bra och tydlig företagssida. Nu vet väl de flesta vad Lego är men jag tycker ändå att deras bild är riktigt bra.

Lego företagssida LinkedIn

Varje år släpper LinkedIn en topplista med de 10 bästa företagen på LinkedIn. Här kan du hitta ytterligare inspiration från företag som Nike, Hays och Cisco.

–>> Har du förslag på riktigt bra svenska företagssidor – berätta, antingen via mail eller kommentera här.

#2 Använd sökord

Att välja bra bilder kan göra så fler personer blir intresserade av ditt företag men du behöver även kombinera det med en bra beskrivning.

En välskriven “om oss” ska berätta vad besökaren på din sida behöver veta om ditt företag Använd ett lättförståeligt språk i kombination med de specifika sökord som du vill bli hittad på. Du har max 2000 tecken på dig – använd hellre färre och fånga besökaren med kärnfullt budskap.

Företagssidor är SEO-“vänliga”. Google visar upp till 156 tecken så se till att det första stycket innehåller både sökord och skapar intresse.

Även på LinkedIn kan medlemmarna söka efter företag på specifika nyckelord så ha även med fraser som beskriver ditt företag, din expertis och industri.

Besökaren vill veta:

  • Vem du är
  • Var du är lokaliserad
  • Vad du erbjuder
  • Vad ditt värde är
  • Hur de kan kontakta dig

#3 Var aktiv

När all grundläggande information är uppdaterad och ifylld gäller det att vara aktiv. LinkedIn säger själv att för att få ett bra resultat behöver man göra 20 inlägg i månaden – ett varje vardag. Det är ganska mycket med 5 inlägg i veckan, framför allt sedan algoritmerna ändrades. Det ger inte så bra resultat att dela länkar längre utan du behöver mixa dina inlägg med bilder och video.

På företagssidan kan du dela:

  • Bilder
  • Video
  • Text

Dessa kan du kombinera med länkar men om du gör inlägg utan länkar kommer du få ett bättre resultat.

Bilder får i regel 98% högre andel som kommenterar.

Tänk även på att du kan målgruppsanpassa inläggen på företagssidan och även använda dig av annonsering som exempelvis “Matched Audience“.

Relaterad artikel: Lyckas med filmklipp på LinkedIn

Kom ihåg att LinkedIn är en professionell plattform och alla sociala medier har sina oskrivna regler. Fall inte för frestelsen att dela innehåll för att nå generation Z, eller kontorshunden från Instagram. Det innebär inte att det måste vara tråkigt men att anpassa inläggen efter LinkedIns netikettregler är bättre.

How You Doing What'S Up GIF by bubly - Find & Share on GIPHY

#4 Involvera personalen

Se till att de anställda som är på LinkedIn har “kopplat” sig till företagssidan. Du ser alla anställda som har gjort det högst upp på sidan. Det räcker att någon har stavat företagsnamnet annorlunda än vad företagssidan heter på LinkedIn så blir det ingen koppling.

Nästa steg är att ta hjälp av personalen för att få en bättre räckvidd. Här kan de hjälpa till med att dela inlägg direkt från företagssidan eller dela inlägg från exempelvis företagets blogg i sitt eget flöde. Förutom att trovärdigheten ökar när en person delar ett inlägg jämfört med ett företag, så blir även räckvidden bättre.

Relaterad artikel: Bygg varumärket med hjälp av medarbetarna

#5 Skaffa följare

För att nå ut med företagets budskap behöver sidan ha följare. Det finns ingen funktion som på Facebook att du kan bjuda in vänner att gilla sidan utan här behöver du jobba mycket mer manuellt.

Några enkla tips:

  • Uppmuntra att följa företaget i inlägg
  • Ha med länken i mailsignaturer
  • Använd de sociala medier som redan finns och berätta om företagssidan
  • Länka från hemsidan till företagssidan på LinkedIn
  • Dela relevant och läsvärt innehåll som andra kan dela vidare
  • Berätta om sidan på mässor, event och i inMail.

#6 Skapa showcase-sida

Är du på ett större företag kan det vara all idé att titta närmare på showcase-sidor. Enkelt förklarat är det undersidor till din företagssida. De här sidorna kan du anpassa efter en specifik inriktning eller ett produktsegment som företaget har.

När jag letar efter bra exempel är det mest stora företag som exempelvis Microsoft och Cisco som har showcase-sidor. Cisco har hela 14st och flera “afiliated companies”.

Cisco företagssida LinkedIn

Du måste göra fler inlägg.

Showcase-sidor kräver att du uppdaterar dessa löpande och de har en egen följarskara som är åtskild från företagssidan. Om du vill lyckas med dessa sidor så behöver du se till att de löpande fylls med material, video och annat innehåll som är värde för just de personer som har valt att följa sidan.

Mitt råd är att i första hand få igång företagssidan och när den är igång kan du börja titta på OM du ska skapa en showcase- sida för företaget.

Karriärsidor

Ytterligare ett alternativ är karriärsidor. Här har du möjlighet att lyfta upp lediga jobb och anställda kan berätta om företaget. Och mycket mycket mer.

Ett exempel här är Stockholms Stad och som du ser på bilden har de “Overview”, “Jobs” och “Life” som extra flikar.

Stockholm företagssida Linkedin

#7 Mät & följ upp

På företagssidan har du mycket statistik som visar hur det går för dina inlägg, hur följarskaran ökar och aktiviteterna på sidan. Dela inlägg som matchar din idealkund eller den du vill nå på LinkedIn.

Utifrån statistiken kan du sätta relevanta mål. Exempelvis kan du se hur engagemanget ser ut per månad för alla dina inlägg. När du jobbar mer med sådana inlägg som får ett högt engagemang bör du se en förändring, både gällande engagemang och antal följare.

Fördjupa dig i analysverktyget och lär dig vad statistiken innebär.

Som avslutning kan du fördjupa dig ytterligare här med en högst relevant artikel: 13 misstag företag gör på LinkedIn.

Vad tycker du är klurigt med en företagssida på LinkedIn?


Linda Björck <<– Connecta gärna med mig på LinkedIn linda_björck_smartbizz_linkedin

Social media manager
LinkedIn-expert

SmartBizz AB

Följ mig för fler bra tips om sociala medier:

LinkedIn
Twitter
Facebook
Instagram

Prenumerera på nyhetsbrevet!
Gör som många andra, prenumerera och få senaste nytt till din mail hur du får bättre resultat med företagets marknadsföring och optimerar närvaron i sociala medier och på LinkedIn.
We hate spam. Your email address will not be sold or shared with anyone else.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *